Deel dit artikel
-

E-Commerce Live!: ‘Omarm de hype!

Hypes zijn vaak niet meer dan dat: rages die aandacht trekken, maar uiteindelijk ook weer verdwijnen. Pieter Jongerius van digitaal bureau Fabrique vindt hypes niettemin nuttig. “Een hype die faalt is ok.”

Er komt een groot aantal hypes voorbij in de presentatie van Pieter Jongerius bij E-Commerce Live!. Van de pogostick vele decennia geleden tot de kubus van Rubik. Flippo’s, flashmops en Pokémon Go, ze weten de aandacht te trekken, maar beklijven niet.

Dat geldt ook voor toepassingen die een meer serieus karakter hebben. Je boodschappen alvast bestellen door in een treinstation op een kiosk een QR code te scannen, e-commerce bestellingen die binnen een uur worden bezorgd, buttons op koelkasten die al dan niet automatisch je boodschappen aanvullen en drones die je pakje tot aan de deurmat bezorgen, het is allemaal gedemonstreerd en zelfs uitgerold, maar het heeft (nog) geen hoge vlucht genomen.

We hebben volgens Jongerius nogal eens de neiging om te denken dat innovaties de wereld gaan veranderen. ABN Amro gaf in 2017 een kaaswinkel een livestream en scoorde daarmee een internationale hit. Op de website kon je kaas bestellen en vragen stellen aan de winkelier. Dat experiment heeft maar zes dagen geduurd en nooit een vervolg gekregen. Want des te groter de hype, des te groter ook de teleurstelling als het niet helemaal aan onze verwachtingen voldoet.

Innovators verkijken zich nogal eens op de luiheid van consumenten. “Een computermuis vervangen door armbeweging is gedoe.” QR codes, ooit doodverklaard, hebben hun doorbraak te danken aan het feit dat consumenten daarvoor geen aparte app meer hoeven te downloaden.

Gartner toont jaarlijks aan dat hypes meestal naar een piek van opgeblazen verwachtingen gaan om dan terug te vallen naar de ‘trog van desillusie’. Al komt het voor het dat hypes daar toch weer uit weten te klimmen, zij het met de nodige bijstellingen. “Als regel geldt dat als de wens maar lang genoeg blijft bestaan, de techniek er wel komt.”

Het bedrijf Flirtey bijvoorbeeld verdient geld met het bezorgen van medicijnen per drone, een toepassing die zijn nut wel heeft bewezen in een markt waar snelheid van bezorgen belangrijk zo niet cruciaal kan zijn.

Co-creatie voor mode was de grote belofte, toch zijn er nog maar enkele sites die aan ‘crowdsourcing’ doen. Toch heeft dit ook een succesvolle yogabroek opgeleverd die je ook op het werk kunt dragen. Jongerius: “Een hype die een niche wordt, daar is niets mis mee.”

Shopbots die persoonlijk advies geven zijn gepionierd door eBay en H&M, maar hebben het niet gered. Maar ze zijn wel nuttig gebleken voor het begeleiden van conversie. Andere hypes zijn meer PR-campagne dan innovatie, maar kunnen als zodanig best waarde hebben.

Jongerius adviseert bedrijven dan ook om innovatie en de daarbij behorende hype zoveel mogelijk te omarmen. “Ook als iets mislukt en het wordt later alsnog opgepakt, kun je sneller aanhaken.”

De collectie video’s van E-Commerce Live! is vandaag live gegaan.  Inschrijven en deelnemen is gratis. Je wordt aangeraden alvast een aantal sessies te selecteren en kijktijd te reserveren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond