Deel dit artikel
-

Emerce Digital Marketing: ‘Digitaal is te ongeduldig geworden’

Digitaal maakt van alles meetbaar. Dat is mooi. Maar er komt te veel focus op kortetermijnresultaten. Merken worden daardoor minder effectief. Veel digitale merken zijn eigenlijk helemaal geen merken meer, maar blands geworden. Ze proeven en ruiken hetzelfde. Er zijn alleen al 165 online matrasverkopers die je amper van elkaar kunt onderscheiden, zegt merkstrateeg Ingmar de Lange op Emerce Digital Marketing.

“Ik zeg niet dat je moet stoppen met performance marketing, maar het is te ver doorgeschoten,” aldus De Lange. “Het leidt tot korte termijn-denken.”

Performance marketing geeft volgens De Lange heus wel resultaten, maar die zijn kortdurend. Is de campagne voorbij dan valt het merk terug in de anonimiteit. Dan ben je weer een van de vele gezichtsloze merken.

“Mensen toch eerder geneigd om merken te kopen die ze kennen, zelfs als ze er iets meer voor betalen. Maar het kost tijd om zo’n merk op te bouwen en de aandacht van de consument te trekken. Digitaal is te ongeduldig geworden. Je hebt minstens een half jaar de tijd nodig om een merk in de mark te zetten.”

Merkbouwen en performance-marketing moeten beter op elkaar worden afgestemd, zeker nu steeds meer merken direct aan de consument willen verkopen. De Lange: “Adidas is een van de merken die hebben ingezien dat ze te weinig hebben geïnvesteerd in hun merkstrategie. Op de lange termijn merk je daarvan de gevolgen.”

De video Hoe balanceer je merkbouwen en performance-marketing? is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond