Deel dit artikel
-

Emerce PIM: één enkele ‘bron van waarheid’

Vanwege de snelle groei van e-commerce en de populariteit van online winkels is Product Information Management (PIM) steeds noodzakelijker geworden. Assortimenten zijn van enkele duizenden artikelen naar soms wel honderdduizenden artikelen gegroeid. Ook leverancier van apparatuur, keukengereedschap, bestek, serveer- en buffetartikelen voor de horeca Hendi kampte met deze uitdaging. Jeffry Wiesnekker van Hendi en implementatiepartner Maarten van Dijk van XSARUS praten er over op Emerce PIM, een serie presentaties die vanaf vandaag kan worden bekeken.

Een gering assortiment is misschien nog te verrijken in Excel spreadsheets, maar de praktijk vergt tegenwoordig een aanpak met Product Information Management, kortweg PIM. Daarin kan alle productinformatie worden beheerd.

Hendi levert apparatuur, keukengereedschap, bestek, serveer- en buffetartikelen aan horeca. Sinds de oprichting in 1934 is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale onderneming met vestigingen in Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Griekenland, Italië en Hong Kong.

Lange tijd gebruikten die eigen databases voor productinformatie. Met alle nadelen van dien. Wiesnekker: “Het kwam voor dat verschillende afmetingen van hetzelfde product werden vermeld, daarover werden veel mailtjes verstuurd. We moesten naar een universeel systeem toe.”

En dus werd een inventarisatie gemaakt van de circa 4000 producten die het bedrijf levert. In lange sessies met implementatiepartner XSARUS kwamen al die producten ook daadwerkelijk op tafel te staan. Wiesnekker: “Bij elektrische producten moest er een handleiding zijn en elk product had zijn eigen afbeelding nodig.”

inRiver leverde de PIM. Dit cloudgebaseerde SaaS-product bood goede meertalige ondersteuning, sterke omnichannel-mogelijkheden en een integratieoptie met InDesign.

De implementatie van de gebruiksklare inRiver-oplossing is in minder dan vier maanden voltooid. Er werd een nieuw datamodel opgezet, de bestaande database van Hendi werd gemigreerd en alle beschikbare informatie werd geüpload naar inRiver. Dit vertaalt zich in ongeveer 3000 SKU’s in 1700 producten in dertien talen met circa 10.000 afbeeldingen en documenten.

Met de productinformatie die nu in één enkele ‘bron van waarheid’ wordt beheerd, was de tweede stap in het moderniseringsproces het verbeteren van de website van Hendi, vertelt Wiesnekker.

De presentatie PIM als verbinder in een internationaal complexe organisatie, de case Hendi is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond