Deel dit artikel
-

Groeikansen voor online marktplaatsen in Latijns-Amerika

Latijns Amerika leek tot voor kort onbereikbaar voor buitenlandse retailers als Amazon en Walmart, maar dat zou kunnen veranderen nu de verkoop via marktplaatsen toeneemt.

Lokale retailketens waren goed voor 49 procent van de online verkopen in Latijns Amerika in 2018, althans gemeten naar de Top 500 online retailers. Retailers die alleen via het web verkopen, haalden nipt de 38 procent. Omnichannelpartijen, dus met fysieke winkels, groeien ook harder (19 procent) dan pure internetbedrijven (14).

Walmart en Amazon zijn eigenlijk alleen grote spelers in Mexico, de tweede economie van de regio, maar nummer 1 Brazilië ligt een stuk moeilijker. Walmart verkocht vorig jaar 80 procent van zijn belang in zijn Braziliaanse operatie omdat de resultaten tegenvielen. Amazon begon pas dit jaar met algemene verkoop nadat het bedrijf al in 2012 al met boeken was begonnen. Buitenlandse partijen klagen over de fiscale regelgeving en importrestricties.

Toch liggen er voldoende kansen. Verkoop via marktplaatsen is in Latijns Amerika nog niet erg van de grond gekomen. Het Argentijnse Mercado Libre is tot nu toe de belangrijkste speler. Die exploiteert 18 Latijns Amerikaanse marktplaatsen met een totale omzet van 11,7 miljard dollar. Niettemin vertegenwoordigt Mercado Libre slechts 2,1 procent van de onlineverkopen in de regio.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond