Deel dit artikel
-

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online

B2B-e-commerce zit in de lift; het percentage van de werkzame beroepsbevolking dat in de afgelopen twaalf maanden een zakelijke online bestelling heeft geplaatst, groeide ten opzichte van vorig jaar met negen procentpunt naar 48 procent. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2020, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers dat Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.org, PostNL, De Nieuwe Zaak en Currence uitvoerde onder 3.899 Nederlandse werknemers.

Het beeld is vaak dat B2B achterloopt op de B2C-sector. Toch is bij ruim 70 procent van de zakelijke bestellers de koopervaring hetzelfde als bij consumenten en bijna een kwart heeft zakelijk zelfs een betere ervaring.

De grootste groei wordt gerealiseerd in de bouwnijverheid, 60 procent van de bestellers heeft in de afgelopen twaalf maanden minimaal één online bestelling gedaan (tegenover 44 procent in 2019). Hiermee is bouwnijverheid de zakelijke dienstverlening voorbij als de branche met het hoogste percentage online kopers. Andere branches met een forse groei zijn de horeca en de handel.

Net als vorig jaar bestellen zakelijke online kopers met name kantoorartikelen en computers online. Opvallend is dat ook dit jaar de grote en meer specialistische goederen vaak online worden besteld, zoals grondstoffen en halffabricaten.

Gevraagd naar hun voorkeur voor betaalmethode bij een zakelijke online bestelling, geeft 38 procent van de respondenten het betalen op factuur aan en 36 procent betalen via iDEAL. Hierachter volgen op grote afstand de creditcard (9%), AfterPay (5%) en PayPal (4%).

De belangrijkste bezorgaspecten zijn lage bezorgkosten en het kunnen volgen van het product; bijna een derde van de zakelijke online bestellers geeft aan dit belangrijk te vinden. Ook retouropties zijn belangrijk.

77 procent laat de keuze van de webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden. Daarnaast breekt 20 procent de bestelling af als er geen mogelijkheid is om retour te sturen. Opvallend, aangezien de B2B-sector geen retourrecht heeft.

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond