IAB overweegt rechtszaken tegen adblokkers
Branche-organisatie IAB wil adblokkers gaan aanpakken, desnoods met behulp van rechtszaken. Volgens Adobe en PageFair gebruiken 198 miljoen mensen wereldwijd dit soort software, uitgevers alleen al lopen zo jaarlijks 21,8 miljard aan advertentieomzet zet.
Het Amerikaanse Internet Advertising Bureau heeft afgelopen zomer al twee keer overleg gevoerd over het probleem van adblokkers. En hoewel daar nog geen conclusies uit zijn voortgekomen, wordt in elk geval gekeken naar de mogelijkheid om de makers van dit soort software voor de rechter te brengen.
Of dat een verstandig besluit is, moet nog worden afgewacht. In Duitsland hebben diverse uitgevers rechtszaken tegen de grootste adblokkers AdBlock Plus verloren. Dit voorjaar deden ProSiebenSat1 en RTL vergeefs een beroep op de rechter, nadat eerder Zeit Online en Handelsblatt al van de rechter ongelijk hadden gekregen.
Een regionale rechtbank in München zag niets illegaals in de browserextensie van AdBlock waarmee advertenties kunnen worden tegengehouden. De rechtbank constateerde bovendien dat de mediabedrijven niet noemenswaardig veel advertentie-inkomsten mislopen. Gebruikers mogen verder zelf bepalen of zij advertenties willen tegenhouden.
IAB ziet echter mogelijkheden op grond van het auteursrecht. De software interfereert met de pixels van een webpagina. Men voegt er gelijk aan toe dat de aanpak nog nader bestudeerd moet worden.
Tegelijk steekt het IAB de hand in eigen boezem. Men wil men de kwaliteit van advertenties verbeteren, bijvoorbeeld om laadtijden van webpagina’s met advertenties te optimaliseren. De makers van adblokkers claimen dat pagina’s zonder advertenties veel sneller worden.
Morgen kondigt Apple iOS 9 aan, dat voor het eerst technologie bevat om advertenties te blokkeren aan de hand van door derden aangeleverde zwarte lijsten. Diverse ontwikkelaars hebben adblokkers voor iOS 9 aangekondigd.
Intussen heeft Google ervoor gezorgd dat de software AdBlock Plus geen YouTube reclames meer kan overslaan. De ‘skip ad’ optie is voor gebruikers van de extensie onzichtbaar.
IAB Nederland overweegt zeker geen rechtszaken aan te spannen tegen adblokkers, zo laat de organisatie weten. ‘IAB Amerika is niet synoniem aan Nederland. In Nederland lopen we vaker voorop en alvorens standpunten te formuleren willen we een goed beeld van de Nederlandse markt hebben en daarom zijn we met een onderzoek gestart waar we binnenkort de resultaten van bekend maken.’
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
12 Reacties
Twan
Het wordt tijd dat bedrijven hun geld niet meer verkwisten en dat zo prijzen lager kunnen worden en hun personeel meer kan bieden in salaris en andere voordelen. En ook goedkope productie landen beter belonen. Dat is de nieuwe vorm van klanten binding en product verkoop.
De tijd van geforceerde reclame is over en uit gelukkig.
Z.Eur
Hopeloos word je toch van dit soort kansloze acties die bovendien het imago van de hele branche door het slijk heen halen.
Het IAB is inmiddels ook niets meer dat de roeptoeter van een aantal grote jongens uit de Amerikaanse industrie die enkel hun eigen belangen nastreven.
Misschien is er wel een reden dan mensen dusdanig geirriteerd raken door banners dat ze de moeite nemen om een adblocker te installeren.
En dan nog maar te zwijgen over de malware troep die keer op keer verspreid wordt door dezelfde partijen zoals AppNexus die altijd maar de favoriet bij partijen zoals de TMG blijft om de laatste paar centen op te rapen.
Vanwege een paar extra centen de boel zo weten te verzieken dat je als gevolg daarvan een veelvoud aan inkomsten verliest, dat getuigt niet echt van een heldere visie als publisher.
Eigen schuld dikke bult.
Bert Wolters
De houding van de adverteerders verbaast me. Ook in gedrukte media worden advertenties soms geweigerd. Hoe komen die adverteerders erbij dat ze inkomsten mislopen? Wie denkt nog dat het reclame is als de klant door jouw advertentie ‘lang’ moet wachten? Het lijkt erop dat ze adverteerders hun advertentie belangrijker vinden dan de drager van de advertentie, terwijl het toch de drager van de advertentie is waar de klant naar zoekt.
De adblokkers zouden geen succes zijn als er geen vraag naar is. Misschien kunnen de adverteerders eens gaan nadenken over de vraag waarom die adblokkers wel succesvol zijn? Een andere benadering levert waarschijnlijk meer op dan klagen over het succes van adblokkers.
Armand
Op iedere website zou men moeten kunnen aanvinken of men publiciteit wil of niet.
Jazper Adèr
Gaan de adverteerders van printmedia de bedenker van de ja/nee-nee/nee-sticker nu ook aanklagen? — De wet “Bad publicity is publicity too” gaat echt niet meer op. Als online advertenties nou niet zo verschrikkelijk smakeloos, ‘in your face’, ‘out of context’ en slecht bedacht zouden zijn geweest, dan voelden we niet allemaal de drang om ze te blokkeren. — eigen schuld, dikke bult. Dit gaan ze *nooit* winnen. Al is het alleen al omdat god-weet-wie-dan-ook uit Schubbekutteveen aan de Plas van Vergelegen zo en nieuw blockertje maakt. En door hetzelfde internet wordt die binnen no-time populair. — dit moeten ze bij de bron oplossen. Geld niet steken in CPM, maar in een betere, smaakvolle campagne. Zo eentje waar mensen het over hebben omdat die positief opvalt. Dat je ‘m wil zien. En dat je je dan de blubber baalt, omdat je adblocker gebruikt. — Zo doe je dat. En niet in de rechtszaal.
G. Bulten
muziekindustrie all over again… probeerden ook de natuurlijke ontwikkeling tegen te houden. Vooruitgang is als een stoomwals. Je kunt er voor gaan staan om hem te stoppen, dan word je geplet. Je kunt ook op de bok klimmen en meetrekken aan het stuur…
W. Maatman
Het moet niet gekker worden.
Jaap
Rare gedachte en theoretische calculatie over gemiste inkomsten. Mensen die een add-blocker gebruiken gaan echt niet ineens massaal op advertenties klikken voor iets wat hen niet interesseert. Sterker nog als adverteerder zit je helemaal niet op (betaalde) clicks van niet geïnteresseerden te wachten.
ferdi
Ik begrijp bovenstaande reacties, maar ze zijn wel heel erg vanuit eigen frustratie geschreven. Een adblocker zorgt wel degelijk voor veel lagere inkomsten, aangezien mensen de ads meer vanuit het onderbewuste zien en zelden bewust. Desalniettemin moet de industrie aan de slag om zinvolle advertenties/advertiorials/samenwerkingen te maken die relevant zijn en waar bezoekers op zitten te wachten. Zo heeft nu.nl regelmatig zeer relevante sponsored content die mensen positief ervaren en waar ze voor gaan zitten. Voor bannering zou een minimale CTR of interactieratio halen een goede KPI kunnen zijn. Daar willen adverteerders dan vervolgens ook wel meer voor betalen.
Overigens is het onzin dat niemand zit te wachten op banners, anders zou er echt niet op geklikt worden. Om dezelfde reden zitten veel mensen elke maandag te wachten tot de folders weer in de bus belanden.
Jeroen Brouwer
Kansloze actie van het IAB. Het is daarentegen wel twee voor twaalf voor de advertentie industrie. Hoe kun je als online titel nog voldoende geld verdienen om mooie content te maken als gebruikers ads blokkeren? – – Er is steeds minder aandacht voor online ads, daarom willen adverteerders steeds grotere en zwaardere uitingen, wat weer leidt tot een hoger gebruik van ad blockers.
– Adverteerders bouwen crappy banners (vaak vanuit flash geconverteerd naar html5) en die zijn zo zwaar dat ze de pageload flink vertragen, wat weer leidt tot meer ad blockers voor een betere en snellere webervaring.
– Adverteerders plaatsen steeds meer tracking cookies, waar mensen helemaal iebelig van worden en dus ad blockers gaan installeren.
– Uitgevers geven de controle voor ads/code uit handen aan trading platformen, waardoor gebruikers worden geconfronteerd met mogelijke malware en uit voorzorg ad blockers gaan installeren.
Zowel adverteerders als uitgevers maken met elkaar de online ad industrie kapot, wat vervolgens leidt tot een ernstige verarming van het Nederlandstalige internet. Wanneer worden we wakker?
Gijs Molsbergen
@Jeroen Brouwer: Ik denk dat De Correspondent een goed voorbeeld is. Zonder ads, goede content en paid subscribers.
Met de komst van mobile publishing (cross-device via apps en websites), lijkt dit mij een kans voor uitgevers. Alhoewel er velen zullen zijn die eerst moeten bezuinigen, om vervolgens te kunnen focussen op het bieden van hoge kwaliteit content en relevantie voor lezers die bereid zijn hiervoor een abonnement af te sluiten.
m.b.t het artikel: Ik denk dat AdBlockers links- of rechtsom, ook wanneer IAB met een club advocaten successen boekt, beschikbaar zullen blijven.
Rick van Rath
Men heeft altijd het recht een reclame-uitingen uit te zetten. Het is immers zijn PC, Laptoop, Tablet, Smartphone etc.
Als men een rechtzaak zal starten, zal IAB winnen omdat ze de rechters etc al in hun broekzak hebben.
1 corrupte bende die ons wil verplichten om naar advertenties te kijken? Moet toch niet gekker worden.