Deel dit artikel
-

Het jaar van: Wearables

De slimme bril van Google wilde afgelopen maar niet uit het nieuws verdwijnen, ook al is hij nog altijd niet verkrijgbaar. Ook was er weer veel te doen rond slimme horloges. De eerste indicaties zijn toch dat deze producten de hype wellicht niet overleven.

Na de BlackBerry-bidhouding hebben er weer een nieuwe lichaamstaal bij. Het beeld van een brildragende nerd die de hele tijd met zijn hoofd beweegt om door zijn mail te scrollen, moet het afgelopen jaar menigeen zijn bijgebleven, net als al die Nederlanders die heel even de felbegeerde Google Glass mochten uitproberen.

2013 was in elk geval het jaar van de belofte van wearable computing: slimme armbanden, brillen zoals Google Glass en niet te vergeten slimme horloges. Die laatste categorie lijkt vooral te worden geclaimd door grote partijen als Microsoft en Apple, die naar verluidt allemaal met dit soort producten bezig zijn.

In veel gevallen gaat het om een verlengstuk van de smartphone. Die kan in de zak blijven zitten, terwijl de gebruiker toch wordt gewezen op binnenkomende berichten. Omgekeerd voeden deze producten de smartphone met (extra) informatie.

Maar de hamvraag is en blijft: hebben we er echt iets aan? Fabrikant Samsung kon dit jaar niet wachten en bracht, blijkbaar om Apple voor te zijn, een slimme horloge op de markt onder de noemer Galaxy Gear. Die werd een dezer dagen door de website BesteProduct.nl uitgeroepen tot slechtste techproduct van het jaar. Nederlandse techjournalisten klaagden over de onlogische menustructuur, de korte batterijduur, het niet goed doorgeven van notificaties en de hoge prijs.

En wellicht is er ook een onderliggend probleem: een gemiddelde gebruiker zit toch al de hele tijd met zijn mobiele telefoon te spelen, zodat notificaties van die telefoon op een horloge vooral heel erg overbodig lijken. Tenzij het om specifieke toepassingen gaat, zoals sporten.

De Google Glass lijkt vooralsnog een serieuzer product, zij het wellicht ook weer voor nichemarkten: De Open Universiteit gaat onderzoeken hoe het Google Glass, en vergelijkbare systemen, kan gaan inzetten in het onderwijs. Daartoe zal een onderzoeksgroep speciale apps gaan bouwen. En nadat in augustus een Amerikaanse chirurg een operatie met Google Glass live naar een collega en groep studenten had gestreamd, kwamen Philips en Accenture om een werkend testmodel voor de operatiekamer.

Raimo van der Klein, bekend van Layar, nam dit najaar het zekere voor het onzekere: hij startte zijn bedrijf GLASSEFFECT, dat zich puur richt op het ontwerp en de ontwikkeling van contextgestuurde diensten voor Google Glass.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond