Deel dit artikel
-

Nederland klaar om te spaarspotten

De Larense startup Spaarspot lanceert volgende maand de Spaarspot-app in de Google Play en Apple App Store. Spaarspot is volgens de initiatiefnemers de eerste mobiele applicatie waarmee de consument via zijn smartphone spaarpunten kan verzamelen door simpelweg een winkel binnen te lopen of tv te kijken.

Spaarspot maakt gebruik van audioverificatie, locatieherkenning en bakens op basis van Bluetooth (iBeacon). Deze gecombineerde toepassing maakt het mogelijk om spaarders te herkennen en punten toe te kennen. Buiten de deelnemende winkels heeft Spaarspot ruim achttienduizend virtuele hekwerken (geofences) geplaatst, waardoor spaarspotters ook via de GPS-functie van hun smartphone punten kunnen verdienen, bijvoorbeeld in winkelcentra.

Spaarspotten kan door het gebruik van audioverificatie ook tijdens het tv-kijken. Het zien van een reclame of tv-programma levert dan extra spaarpunten op. De verwachting is dat dit in het nieuwe televisieseizoen van 2014 geïntroduceerd zal worden. Er zijn gesprekken met SBS en RTL omdat technische aanpassingen nodig zijn.

Voor consumenten is het gebruik gratis. Gespaarde punten kan men inwisselen voor hoofdzakelijk cadeaukaarten, maar ook andere spaardoelen zoals een Mini of een vakantie. Spaardoelen kunnen snel gerealiseerd worden.

Een adverteerder, bijvoorbeeld een winkel(keten) of een merk, kan spaarpunten inkopen bij Spaarspot en eenvoudig een campagne opzetten, net zoals dat gaat bij Facebook Ads of Google AdWords. Ook kunnen retailers de benodigde verificatie-apparatuur voor een ‘paar tientjes’ inkopen.

Oprichters Marlon van der Meer, voorheen verbonden aan het Android ontwikkelingsteam van HTC en ooit marketeer bij KPN, en Michel Burgerhof, oprichter van WebAds, zijn sinds januari 2013 bezig met de technische realisatie en het in kaart brengen van geografische data. Beiden zijn met eigen geld en geld van investeerders van start gegaan.

Van der Meer heeft ervaring opgedaan met soortgelijke programma’s in de VS, zowel met televisie als retail. “Ik zag voor Nederland een mogelijkheid om die te combineren”, zegt hij tegen Emerce. “Zo kun je ook punten vergaren door naar een gesponsord programma te kijken. Stel, dat Vodafone de sponsor is, dan kunnen we je ook nog naar de Vodafone shop in de winkelstraat sturen, waar je extra punten kunt vergaderen. We willen mensen eigenlijk weer terug naar de winkelstraat brengen. Waarom zou je alles bij wehkamp bestellen?”

Deze maand wordt gestart met een ‘closed user group’. Het doel is om in het eerste jaar 1 miljoen downloads en 500.000 actieve spaarders te hebben.

Deel dit bericht

10 Reacties

Marcel

Wat mij betreft een hoog kopie gehalte van dit initiatief: http://www.shopkick.com/

Jan Libbenga (redactie Emerce)

Wellicht handig om te weten: Marlon van der Meer heeft voor Shopkick gewerkt.

Marcel Vogels

Een on-Hollands groot en prachtig alternatief, wat behoorlijke potentie biedt. Wat mij betreft de start-up van dit moment.

C. Valli

Beter goed gejat dan slecht gejat.

Paul Haarman

Vraag is wat je als winkel hebt aan “spaarspotters” (bij succes een nieuw woord voor Van Dale) die alleen even binnen stappen om te “spaarspotten” (ja, het klinkt wel goed). Wil je liever geen echte koopgerichte of kooporiënterende bezoekers ontvangen? Denk ook aan het verkooppersoneel dat wellicht toch tijd besteed aan de spaarspotters terwijl op dat moment geïnteresseerde mensen geen aandacht krijgen. Traffic is leuk, maar alleen van gericht en geïnteresseerd traffic kun je boterhammen eten (dat geldt natuurlijk ook voor website bezoekers, al maken die je vloerkleed niet vuil). Niettemin, succes gewenst, en ik ben best benieuwd of het aanslaat.

Joop

Als ik het goed begrijp weten ze van mij straks 1. mijn locatie 2. wat ik op tv kijk.
Daar zit ik persoonlijk echt niet op te wachten, ik denk dat daar ook wel de grootste uitdaging zit, wie zit daar wel op te wachten?
Ze gebruiken geluid/audioverificatie voor het herkennen van een reclame op TV.. dus kunnen hele gesprekken afluisteren want de microfoon staat continu open / kunnen ze open zetten (handig voor de NSA).
Daarnaast denk ik dat heel veel mensen te lui zijn om voor een paar extra puntjes helemaal ergens heen te gaan wandelen (ik wel in elk geval).
Succes, ben erg benieuwd of dit gaan werken!

Michel Burgerhof

Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties, ik wil even kort reageren op een paar punten die hierboven genoemd zijn:

We kennen Shopkick goed en hebben zelfs contact met hen, echter zijn zij een pure US player (oa gericht op shopping malls en ander verdienmodel), waar wij ons ook richten op kleinere winkeliers. Wij bieden een open (advertentie)platform waardoor niet alleen grote retailers en merken, maar juist ook mkb en zelfstandigen gebruik kunnen maken van het Spaarspot platform.

Overigens zullen wij -in tegenstelling tot Shopkick- vanaf september ook TV en Radio ondersteunen; waardoor onze missie ‘mensen activeren om van de bank weer de straat op, de winkel in bewegen’ bewaarheid kan worden. Hiermee denken wij (fysieke) retail en merken te helpen om uiteindelijk meer omzet en klantinzicht te krijgen.

Wij gebruiken hiervoor oa audiowatermarking, waardoor onze app (inderdaad via de microfoon) enkel kan herkennen welke zender in combinatie met welk programma jij kijkt/luistert. We luisteren dus niet mee, wat overigens ook niet zomaar kan zonder medewerking van Apple. Daarnaast interesseert het ons niet wat er gezegd wordt in de huiskamer, los van het feit dat het nogal wat kostbare dataopslag/processing vereist 😉

Zonder gekheid, wij zijn ons bewust van het privacy vraagstuk en hebben dit dan ook hoog in ons vaandel staan. Voor ons is de klant-beleving het belangrijkst; wij zetten de consument (de spaarspotter) centraal. Wij gaan daarom voor een optimaal aanbod van winkels en merken, de juiste mix, de hoogste relevantie in vorm van de leukste app van Nederland die veilig is om te gebruiken.

En als reactie op Paul het volgende: Winkelbezoek is inderdaad niet gegarandeerde conversie in de kassa, echter zien wij het als een equivalent van de -inmiddels klassieke- klik. Wij zorgen voor extra en/of nieuwe traffic in je winkel, en trachten daarbij een zo hoog mogelijke relevantie te bereiken, zowel voor de winkel/adverteerder als voor de gebruiker.

Spaarspot is voor iedereen, overal sparen is ons motto.

Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben, mail mij op michel@spaarspot.nl of dm @mburgerhof via twitter.

Met vriendelijke groet,

Michel Burgerhof
Mede-oprichter & technisch directeur Spaarspot BV

Teis

Mooi concept voor de verbinding tussen online en offline. Er komen wel gelijk veel vragen bij me op. Kan ik straks niet gewoon een aantal tv commercials opnemen, achterelkaar plakken en dan non-stop afspelen met mijn telefoon ernaast met de Spaarpot App?

Michel

Beste Teis,

Voor situaties (egde cases) zoals jij hierboven noemt, maken we gebruik van meerdere methodes zoals ‘patroon herkenningen’ om misbruik tot een minimum te beperken. In het geval van uitgesteld tv kijken, of opgenomen materiaal zullen wij simpelweg tijdstip van kijken vergelijken met tijdstip van wanneer er punten verdiend mochten worden. Sluit overigens niet uit dat als een adverteerder -juist- ook uitgesteld kijken wil belonen, dit uiteraard ook mogelijk is.

Voor wat betreft het ‘telefoon ernaast leggen’ hebben wij dit opgelost met een eenvoudige ‘ben je er nog’ oplossing. Dit kun je zelf zien zodra we vanaf september dit gaan introduceren in de Spaarspot App.

Met vriendelijke groet,

Michel Burgerhof
Mede-oprichter & technische directeur Spaarspot BV

Piet

Dus in mei 2015 (dat is over drie maanden) 1 miljoen downloads en een half miljoen actieve spaarders? Volgens hun eigen website hebben ze nu 349 actieve spaarders (nee, niet met drie nullen erachter). En volgens xyo.net vrijwel geen downloads. Luchtkasteeltje 3.0!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond