Deel dit artikel
-

Nieuwe adblockertechnologie schrik voor uitgevers

Een nieuwe adblocktechnologie van de Princeton Universiteit belooft weinig goeds voor uitgevers: de Perceptual Ad Blocker leest geen HTML, maar herkent patronen.

De Perceptual Ad Blocker analyseert visuele elementen van een webpagina. Daarbij maakt het gebruik van optische karakterherkenning, detectie van woorden die vaak voorkomen in advertenties en ‘kliksimulatoren’.

De software, ontwikkeld door Arvind Narayanan, Dillon Reisman, Jonathan Mayer en Grant Storey, sluit aan bij nieuwe regelgeving in de VS, die voorschrijft dat advertenties duidelijk herkenbaar moeten zijn. Normaal worden advertenties aangegeven door HTML-tags.

Op dit moment is er echter sprake van een kat-en-muis spel, waarbij nieuwe technieken adblockers toch weten te omzeilen. Het team heeft het algoritme uitgeprobeerd op vijftig van dergelijke sites.

De adblocker wordt momenteel getest als een extensie voor Googles browser Chrome, ook al is hij niet volledig functioneel.

Deel dit bericht

3 Reacties

Fons Tuinstra - China Speakers Bureau

Het was mij ontgaan dat de adblocker van Princeton en Google dezelfde waren. Ik heb die van Princeton enkele uren geprobeerd in plaats van Adblock Plus en was niet gelukkig. Allereerst duurt het enige tijd voordat de adblocker advertenties heeft geïdentificeerd. En dan komt er een cover over de gevonden ad (ze vinden lang niet alles) waardoor je het nog steeds kunt zien. Voorlopig blijf ik dus bij Adblock Plus.
Het plan van Google lijkt dat het ‘goedgekeurde’ ads niet blokkeert, andere wel. Ongeacht wie in dat committee van goedkeuring gaat zitten, wil is geen ads zien, ook geen goedgekeurde.

Rickie

@Fons: Het ding is nog niet volledig functioneel omdat het nog in de ontwikkelfase zit. Vandaar dat je nog ads ziet.
Over een poosje nog eens proberen als de eerste versie is uitgekomen.

bert

Het wordt tijd voor een browser die uberhaupt gewoon alles stript en in één uniforme smaak die jij bepaalt giet. De staat van het web anno 2017 is bedroevend slecht. Je krijgt spontaan heimwee naar een paar verschoven pixels in Explorer 6 zo’n 10 jaar geleden waar een webdeveloper dan uren op had zitten vloeken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond