Deel dit artikel
-

De Persgroep, Sanoma en TMG met datadienst NLProfiel

De drie uitgevers beginnen samen de datadienst NLProfiel om adverteerders van meer en betere profielgegevens te voorzien. Het project staat open voor deelname van andere partijen uit media en e-commerce.

Vanochtend maakten de drie uitgevers het nieuwe project op te richten. De handtekeningen zijn gezet, het geld is ervoor vrijgemaakt en intern zijn specialistische teams aangesteld. Vanaf begin juli kunnen adverteerders en hun bureaus met de nieuwe datadienst aan de slag.

Bezoekers van sites als NU.nl, AD.nl en De Telegraaf krijgen vanaf volgende week een venster te zien waarin ze worden gevraagd of de betreffende site iemands profielinformatie met andere partijen mag delen. Die beslissing is altijd herroepbaar.

“Het uniformeren van de techniek en het structureren van data-opbouw is nodig om dit mogelijk te maken”, aldus het persbericht met de aankondiging. In de komende drie weken gaan teams bij de uitgevers aan de slag voor de technische realisatie.

Projectmanager Wouter Hulst vertelt aan Emerce: “De profieldata verlaat de omgeving van de uitgevers niet. Het is wel zo, dat de andere partijen over elkaars databases heen analyses kunnen doen. Ze kunnen er niet in kijken. Het doel is om reeds beschikbare profieldata te verrijken.”

De initiatiefnemers laten geen moment onbenut om te zeggen dat alles binnen de AVG-regelgeving valt. “Kwaliteit, vertrouwen, transparantie én volume.” Die laatste is ook een belangrijk verkoopargument naar de adverteerdersmarkt.

NLProfiel hoopt in de komende kwartalen meer partijen te kunnen aansluiten. Te denken valt aan de FD Mediagroep en de STER maar ook RTL en Talpa. Die tuigen allebei een eigen brede datastrategie op. Dat is volgens Hulst geen drempel. Zij zullen volgens hem zoeken naar hoe hun werk kan aansluit bij NLProfiel.

Op Europees niveau beginnen vergelijkbare concepten te ontstaan waarbij meerdere uitgevers op het gebied van data samenwerken. Enerzijds door programmatic inventory te bundelen, anderzijds door een gezamenlijk een uniform inlogsysteem te ontwikkelen voor hun gebruikers. In Nederland wordt over dat laatste al enkele maanden gesproken onder de werktitel ‘Dijk’. Daar is in ieder geval RTL bij betrokken.

Met deze ontwikkelingen proberen mediabedrijven tegenwicht te geven aan de hoeveelheid data van en profielkennis bij Facebook en Google.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond