Synthetische media: de positieve businesscases van deepfakes
Van geinige face swaps tot bedrieglijke nepvideo’s van politici. Deepfaketechnologie ziet vooral aandacht op zich gericht door humor of angstscenario’s. Synthetische media, zoals het bredere veld genoemd wordt, maken echter ook nieuwe, positieve businessmodellen mogelijk. Zo verandert het al de manier waarop stilstaand en bewegend beeld worden geproduceerd.
Met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie streeft de wetenschap kort gesteld naar het zo goed mogelijk nabootsen van het menselijke brein. De heilige graal hierbij lijkt het vatten van de tamelijk onaantastbare menselijke creativiteit. En het lukt zelflerende, kunstmatig intelligente systemen steeds beter om die na te bootsen. Recent baarde OpenAI, bekend van tekstgenerator GTP-3, bijvoorbeeld nog opzien met door software gegenereerde afbeeldingen van ‘an armchair in the shape of an avocado’. Die frase was de enige input die het systeem DALL-E kreeg, met als resultaat een keur aan ontwerpen, waarvan vele niet zouden misstaan op de site van een high-end woonwinkel. En ook de opdracht tot het maken van afbeeldingen van winkelpuien met het OpenAI-logo erop en zelfs ‘een illustratie van een babydaikonradijs in een tutu die een hond uitlaat’ gaf goede resultaten.
Je wilt magazine content lezen. Log in of meld je aan voor Emerce Premium!
- Krijg toegang tot Premium content
- Gratis tickets voor E-commerce Live! en Digital Marketing Live!
- Ontvang de print-specials EGUIDE en Emerce 100
Heb je al een Emerce Account?