Deel dit artikel
-

Tweakers: ‘Profijt van selectief reclamebeleid’

Techsite Tweakers.net hanteert een selectief reclamebeleid. Veel bannerruimte blijft bewust onverkocht, de technische eisen aan advertenties zijn strenger dan het IAB-beleid en de afhankelijkheid van reclame-inkomsten loopt steeds meer terug.

Menig uitgever in Nederland worstelt met zijn commerciële exploitatie omdat die overwegend is gebaseerd op inkomsten uit reclame. Het probleem daarbij is dat de effectiviteit daarvan van jaar op jaar terugloopt, de uitingen steeds indringender worden gemaakt en de consument – als verzetsdaad – adblockers gaat gebruiken. Een vicieuze cirkel.

Vandaag maakt Tweakers aan zijn grote achterban bekend welke reclamerichtlijnen de titel van de Persgroep hanteert. Die regels zijn niet nieuw, maar in een poging zo transparant mogelijk te werken worden die nu wel gepubliceerd in het forum. “Er is ook een apart topic in het forum waarin foute reclames worden gemeld en besproken. Daar reageer ik persoonlijk”, licht salesmanager Bart Zoetmulder aan Emerce toe.

Eind vorig jaar introduceert het Internet Advertising Bureau (IAB) internationaal een set regels die online reclame minder storend moeten maken. Dit als tegenactie van de industrie tegen de opkomst van adblockers. Dit is het zogeheten LEAN-principe. “Als je aan acht van de tien regels voldoet, doe je het erg goed. Wij voldoen aan tien van de tien en hebben er drie extra toegevoegd. Waarom? Bij ons staat altijd onze gebruiker centraal en voorop. Die is leidend voor ons.”

Zo zijn bij Tweakers de mobiele commercials kleiner dan het IAB verlangt, worden er maar gemiddeld vijf trackers ingezet (inclusief webtracking) en wordt er nooit reclame over de content heen vertoond. Performancedeals met banners zijn er niet eens mogelijk, juist om de privacy van de gebruiker te beschermen. Dat daarmee alle aandacht naar de eigen productvergelijker Pricewatch gaat, is meer dan alleen een toevallig bijkomend voordeel.

“Tweakers is de meest LEAN-geoptimaliseerde uitgave van Nederland. En we waren het al voordat de markt de nieuwe regels begon te dicteren.”

Door deze stellingname is de techsite niet inzetbaar voor alle adverteerders. Sommigen houden immers streng vast aan de technische specificaties van hun reclameboodschappen. Die komen er dan gewoon niet op. “Het maakt de boodschappen die wél verschijnen krachtiger.” Zoetmulder meent dat andere uitgevers ook kunnen profiteren van een selectiever reclamebeleid. “Dat is een strategische keuze die je moet durven maken.”

De keuze voor zichtbaarheid en premium sales leidt ertoe dat gemiddeld tussen de 30 en 40 procent van de aanwezige reclameruimte wordt verkocht. Er wordt niets opgevuld ‘aan de onderkant’ met programmatic bulk. “Wat ook interessant is, is het grote volume whitelisten” (bewuste uitzonderingen in adblockers, red.). “Hierdoor bereiken we mensen die je elders niet kunt bereiken. Al deze regels bij elkaar hebben een positief effect heeft op de omzet.”

Maar een streng bannerbeleid alleen is niet voldoende om de continuïteit van het platform Tweakers te garanderen. Sterker nog, reclame zorgt voor nog niet de helft van de inkomsten. En dat wordt alleen maar minder. Productvergelijker Pricewatch is goed voor de helft van de omzet (waarover Zoetmulder geen uitspraken doet), reclame en ‘concepting’ zijn goed voor veertig procent en zaken als abonnementen zorgen voor de resterende tien procent.

“In de loop van 2017 wordt Concepting groter dan reclamebanners.”

Concepting is het werk van het interne reclamebureau Bureau Gekkigheid. Dat ontwikkelde bijvoorbeeld de succesvolle Tweakers Express, een stijf uitverkochte treinreis naar Gamescom in Keulen. Behalve superfanatieke gamers stappen ook sponsoren aan boord. Platte sponsoruitingen worden niet geaccepteerd. De boodschappen moeten bijdragen aan de reis en profijt geven aan de reizende gamer. Kaartverkoop voor events is een andere inkomstenstroom, evenals – bijvoorbeeld – lokale meetups, LAN-parties en launchevents voor nieuwe smartphones en andere ‘prikkelende’ hardware.

In de beperkingen die het commerciële team van Tweakers.net, in 1998 opgericht door Femme Taken, zichzelf oplegt wordt het gedwongen nieuwe verdienmodellen te zoeken. “We moeten wel. Andere uitgevers moeten er ook niet van schrikken als adblockers in de nabije toekomst een nog grotere impact op de verdiensten zullen hebben dan nu al lijkt.”

Foto: Alexander Svensson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond