Deel dit artikel
-

Verzekeraars gaan digitale poliskluis bouwen

Het Verbond van Verzekeraars wil een digitale poliskluis laten bouwen, waar consumenten hun particuliere verzekeringen kunnen inzien. De meeste verzekeraars hebben al toegezegd mee te werken, waardoor meer dan 75 procent van alle verzekeringen beschikbaar komt in de beveiligde online omgeving.

De online omgeving is een website waarop klanten de gegevens van alle particuliere verzekeringen kunnen inzien op de computer, tablet of smartphone. Ook kan de consument anderen, bijvoorbeeld familie, machtigen om zijn gegevens te laten inzien, bijvoorbeeld in verband met een uitvaartpolis. De klant kan verder controleren of hij niet dubbel verzekerd is, of dat er juist een verzekering ontbreekt.

De verzekeraar stuurt de verzekerde daartoe eerst een code, bijvoorbeeld met de prolongatie van de polis of per brief of e-mail. De consument gaat vervolgens naar de website en voert de code in, waarmee hij de verzekeraar opdracht geeft om de polis zichtbaar te maken. Via die online omgeving heeft de verzekerde ook direct toegang tot zijn verzekeringsmaatschappij voor vragen of het melden van een schade of klacht.

De klant houdt volgens het Verbod de volledige regie over zijn gegevens: die bepaalt zelf of welk overzicht hij in zijn online omgeving wil en met wie hij dat eventueel wil delen.

Een aparte stichting zal het beheer gaan regelen. Er komt geen centrale database van alle verzekeringen. Elke keer dat de consument de digitale omgeving raadpleegt, worden de data rechtstreeks opgehaald bij de verzekeraars.

Momenteel loopt een offertetraject met partijen die een dergelijke omgeving kunnen bouwen. Het Verbond wil nog deze zomer met de bouw te beginnen. Vanaf 2016 wordt getest of alles werkt en kunnen verzekeraars vervolgens aansluiten. Het is de ambitie om de online poliskluis in 2017 operationeel te hebben.

Deel dit bericht

3 Reacties

W.D.N.Vriend

Dit is allemaal helemaal leuk en innovatief, maar illustreert vooral het kennis- en begripsniveau bij de initiatiefnemers. Leuk dat je nou via je tablet en je smartfoon op de kleine lettertjes kan inzoomen, maar het resultaat is invariabel vooral van het type koekjessnijder. En die aanpak levert, nadat de noviteit er vanaf is, eigenlijk vooral meer werk op. Plus dat je als brave consument ineens niet meer zonder smartfoon of tablet kan. Navigeerbaar oerwoud is beter dan niet-navigeerbaar oerwoud, maar het blijft oerwoud.

Ditzelfde probleem speelt overigens bij wel meer projecten, waaronder het “Nederland Digitaal”-initiatief, waar de burger per decreet dat oerwoud ingeduwd wordt en geacht wordt het prima en prachtig te vinden. Ik kan alleen maar hopen dat de verzekeraars wel geleerd hebben van de EPD/LSP-blamage.

Willy

Heer Vriend, zou je niet even wachten met zeuren voordat dit project in de steigers staat?

Poppe Wijnsma

Heer Vriend, ten eerste ben ik het eens met Willy. Vervolgens vraag ik mij af op welke blamage u hier afgeeft. Het LSP functioneert en is geen blamage. Verzekeraars hebben geen relatie met het EPD, eerst uw feiten kennen svp. Het lijkt me goed dat u zich gaat oriënteren in de digitale wereld, want als u actuele informatie nodig hebt, kunt u niet om de digitale wereld heen.
Veel succes met uw studie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond