Deel dit artikel
-

Zalando voert besparingen door om coronacrisis op te vangen

Ook Zalando heeft een flinke klap gekregen van de coronacrisis. Januari en februari lieten nog een sterke groei zien, maar in de drie weken na 9 maart daalde de handelsomzet van alle partners met 8 procent. Na 30 maart begon de markt weer aan te trekken.

Toch vallen de resultaten over het eerste kwartaal mee, volgens eerste schattingen van het bedrijf. De handelsomzet steeg ten opzichte van vorig jaar met 13 tot 14 procent naar bijna 2 miljard euro. Het handelsresultaat was met 110 miljoen euro ook fors hoger dan vorig jaar (60,4 miljoen).

Toch wordt dit jaar een besparingsprogramma doorgevoerd om de impact van de coronacrisis op te vangen. Zalando verwacht 250 miljoen euro uit te sparen, maar licht de maatregelen niet toe. Ontslagen worden niet verwacht en Zalando sluit ook geen extra leningen af.

Pasen verliep voor Zalando overigens zeer gunstig. Het bedrijf verkocht 1 miljoen artikelen via het partnerprogramma, een stijging van 101 procent ten opzichte van vorig jaar.

Zalando wil zijn platformstrategie dit jaar versnellen. Het bedrijf heeft verschillende nieuwe initiatieven geïntroduceerd om modemerken en retailers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De maatregelen zijn gericht op het verminderen van overstock en uitbreiding van directe verkoop aan consumenten.

Sinds de lancering van het Connected Retail-aanbod op 31 maart, heeft ook Zalando Nederland tientallen aanvragen gekregen van fysieke winkels om aangesloten te worden op het platform. Zalando rekent daar tijdelijk geen kosten voor.

De definitieve cijfers worden 7 mei gepubliceerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond