-

‘Achteraf betalen wordt groter dan iDEAL’

De meest gebruikte betaalwijze in ons land is iDEAL. Nog wel, want achteraf betalen is bezig met een inhaalrace. En zal op termijn de koppositie overnemen.

Achteraf betalen is vandaag de dag een eigentijdse digitale betaalvorm en heeft niets meer te maken met de klassieke papieren acceptgiro van weleer. Je krijgt, nadat je je bestelling hebt ontvangen, via e-mail de factuur toegezonden, waarna je veelal veertien dagen de tijd hebt om deze te betalen.

Afgezien van dat het veilig is en er geen persoonlijke bankgegevens in het check-out proces noodzakelijk zijn, zien veel van onze gebruikers echter juist het service-aspect als grootste voordeel. Zeker als je veelvuldig online kleding of schoenen koopt, is het prettig dat je eerst kunt bepalen wat je wilt houden om vervolgens pas tot betalen over te gaan.

Signaal

Dat steeds meer Nederlandse consumenten achteraf betalen omarmen blijkt uit recente cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek van GfK, Thuiswinkel.org en iDEAL. Zo werd in de eerste helft van vorig jaar ruim 1,4 miljoen online aankopen met AfterPay afgehandeld. Een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Achteraf betalen is hierdoor de snelst groeiende betaalmethode van ons land geworden. Wat te meer een signaal is dat de consument bij voorkeur zonder gedoe via tablet of telefoon – en zonder creditcard, pasjes of banktokens – online wil bestellen en betalen. En dan nog te bedenken dat achteraf betaalvormen per definitie uitermate geschikt zijn als betaalmethode voor je mobiel, een device dat steeds vaker als kassa fungeert.

Offline

Smartphones zijn volgens onderzoek momenteel overigens al goed voor zes procent van alle online aankopen, een groei van twintig procent ten opzichte van 2014. Opvallend is dat de gemiddelde orderwaarde daarbij 27 procent hoger uitvalt dan bij aankopen via de desktop. Mijn verwachting is dat mede door de opmars van mobiele lifestyle apps het fenomeen achteraf betalen op termijn de populairste betaalmethode zal worden. En de koppositie van iDEAL overneemt, hoe groot hun marktaandeel vandaag de dag ook is. Want eenmaal gekoppeld aan een account, bankrekeningnummer of digitale wallet zal de consument het massaal omarmen. Zeker als betalen met je mobiel ook offline realiteit wordt, wat niet lang meer op zich zal laten wachten.

Door de toenemende behoefte om frictieloos en veilig te kunnen betalen – en de voortdurende ontwikkelingen op betaalgebied, waaronder betalen met NFC – zal de volgende generatie instant de voorkeur geven aan achteraf betaalvormen. En iDEAL van de troon worden gestoten.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#146)

Deel dit bericht

9 Reacties

Sebastian van Hal

En hoe betaal je AfterPay en Klarna? Juist met iDEAL…
iDEAL 200 Miljoen transacties, AfterPay 3 Miljoen er zit nog wel een gat tussen.

Hiernaast bied PayPal ook achteraf betalen aan.

Jammer dat het artikel niet compleet is en niet feitelijk onderbouwd is.

Hendrik

Afterpay die zijn eigen betaalmethode promoot. Eigenlijk is dit gewoon een advertorial.

Martijn Kooij

Je moet het breder zien.. Gekleurd is het (gesponsorde) artikel zeker, maar de trend dat er meer gekozen wordt voor achteraf betalen in plaats van direct / vooraf betalen zie ik wel gebeuren.

Remco van der Moren

Er is een absolute toename van webwinkels die achteraf betalen gaan aanbieden. Dit komt deels ook doordat grote webshops dit aanbieden. Kijk naar partijen zoals Bol.com en Zalando. Partijen zoals Afterpay en Klarna doen daar hun voordeel mee en met name kleine webwinkels zijn, doordat laatstgenoemde partijen tegen een % het betalingsrisico overnemen, in staat achteraf betalen aan te bieden.

Wel is het weigeringspercentage hoog en is het maar de vraag of kleinere webshops uiteindelijk meer omzet maken indien achteraf betalen bij de Betaalopties staat.

Het exacte percentage van klanten die niet Door de check heen komt en uiteindelijk een andere Betaal opties kiest weet ik niet maar vanuit mijn eigen ervaring als webshop exploitant in de ondermode voor dames is het weigeringpercentage ruim 50% en slecht 3% kiest hierna een andere Betaal optie zoals ideal. Ook is het retourpercentage 2x zo hoog als vooruitbetalende klanten.

Kortom… achteraf betalen zal voorlopig blijven toenemen ten opzichte van iDeal maar met de wettelijke regels en keurmerk zal het vertrouwen om online te bestellen nog groter worden en zal vooruit betalen voor een grote groep de voorkeur hebben.

Ik ben erg benieuwd wat de menig is van anderen.

Gert

iDeal heeft in 2015 zo’n 220.000.000 betalingen verwerkt (naar eigen zeggen), partijen als Afterpay en Klarna zitten hier nog lang niet aan. De stelling dat achteraf betalen op korte termijn groter wordt dan iDeal wordt, raakt daarom kant nog wal. Het lijkt eerder een stelling van iemand die volledig z’n realiteitszin kwijt is en niet in deze branche actief blijft.

Andre

Absurd dat Emerce deze zelfpromotie toestaat! En Afterpay moet nog wel wat leren op PR-gebied; dit is niet de manier om te bouwen aan een imago als thought leader.

Inhoudelijk: achteraf betalen is vooral gegroeid door de wettelijke verplichting aan webwinkels om minimaal 1 achterafbetaalmethode aan te bieden. Er is een fikse lobby om deze regel af te schaffen, met een flinke kans van slagen. Zodra dit het geval is, krijgen achterafbetaalmethoden het heel moeilijk.

Ronald ter Voert

Het artikel is in mijn ogen geen zelfpromotie. Het is een visie/mening, met eigen argumenten. Zoals @martijn kooij stelt: tuurlijk is het enigszins gekleurd, maar het gaat om bredere trend. Goed om daar over van gedachten te wisselen. Deels de reden voor deze post. En dat gebeurt hier.

Stefan van den Berg

Hartelijk dank voor jullie reacties, goed om te lezen dat het online betalen onderwerp leeft. Ik merk echter ook dat een aantal zaken niet geheel duidelijk zijn. Mijn intentie was, en is, om mijn stelling over achteraf betalen in het algemeen te poneren en niet specifiek alleen AfterPay. Om misverstanden weg te nemen korte toelichting:

Consumenten die kiezen voor AfterPay bepalen zelf hoe zij hun online aankoop betalen. Dat kan bijvoorbeeld door het bedrag via telebankieren over te maken of via de iDEAL link vanuit de mail. Om de consument verder van dienst te zijn komen er op korte termijn diverse aanvullende betaalmethodes bij waarmee de consument de AfterPay factuur kan voldoen. Denk aan Bitcoin en credit card.

Om de consument te beschermen tegen teveel of te hoge openstaande betalingen doet AfterPay inderdaad een gegevenscontrole om te bepalen of een consument in aanmerking komt voor achteraf betalen. Hierbij worden vele variabelen in een algoritme gebruikt om de bestedingslimiet te bepalen. Gemiddeld accepteert AfterPay 85 tot 90% van de aanvragen om achteraf te betalen. Dit komt daar haar eigen opgebouwde database met gegevens van een groot deel van de Nederlandse online consumenten. Retourpercentages mogen niet specifiek aan betalen of een betaalvorm gekoppeld worden naar mijn mening. Retourneren is onderdeel van het e-commerce proces en biedt de webshop ook kansen als hier juist op ingespeeld wordt. Kijk maar eens hoe Amazon hier mee omgaat.
Tenslotte, mijn stelling is ‘Achteraf betalen wordt groter dan iDEAL’. Hiermee wordt bedoeld de betaal vorm an sich, waaronder AfterPay maar ook aanvullende achteraf betaalvormen. Over een termijn doe ik geen uitspraak, maar laten we over 3 a 5 jaar nog eens kijken hoe de online Nederlander dan bij voorkeur betaalt.

Dirkjan

Doet me denken aan de uitspraak die Klarna eerder deed. http://www.webwinkelweblog.nl/i-am-confident-in-the-downfall-of-ideal/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond