-

Is adaptive de volgende stap in responsive design?

De Google-update van 21 april maakt het ontwikkelen van websites voor de mobiele klant nog meer topprioriteit. Retailers ervaren de snelheid waarin de wereld verandert als een tornado en zijn dus hard op zoek naar de trends van morgen. Een website geschikt voor mobiel gebruik is inmiddels een vereiste en dus willen ze weten wat de volgende stap wordt. Is responsive design daarvoor goed genoeg?

Het simpele antwoord is nee. Responsive design wil niet veel meer zeggen dan dat je design van je website of webwinkel zich aanpast aan het scherm. Op een mobiel wil je niet te kleine knoppen, lastig leesbare teksten of een inhoud die duidelijk voor een breder scherm is gemaakt. Dat betekent nog niet de ideale gebruikerservaring. Met responsive design kun je er voor zorgen dat je gebruiker gemakkelijk door je website navigeert, maar met adaptive design kun je daarin nog net wat verder gaan.

Een site die is geoptimaliseerd voor een specifiek device wordt wel eens omschreven als adaptive. Denk aan het aanbieden van een reguliere check out op de desktop en de mogelijkheid om via een vingerafdruk af te rekenen op de mobiel. Maar in de ideale situatie stem je een site af op de gebruiker en zijn omgeving zelf.

Dat betekent dat de site er anders uit kan zien als jouw klant lekker onderuitgezakt thuis op de bank aan het surfen is dan wanneer hij onderweg of in de buurt van een winkel je site bezoekt, zelfs al is het in beide situaties op dezelfde telefoon. In het eerste geval wil je informatie geven – hij heeft tenslotte de tijd – en in de tweede situatie bied je misschien liever snel adresgegevens en de actuele aanbiedingen.

Adaptive design biedt meer mogelijkheden in het gebruik van data(profielen) en in theorie klinkt het dan ook al snel als de volgende stap. Toch bieden wij het zeker nog niet al onze klanten aan. Met responsive design kan immers al veel. En al is de consument er misschien wel al klaar voor, je moet niet vergeten hoe er bij de retailer zelf mee wordt omgegaan. Adaptive design betekent namelijk ook meer maatwerk en dus onderhoud. Bij elke site-aanpassing, browserupdate, OS-update en noem maar op, moet je weer testen.

De slag in de retail kan de komende jaren worden gewonnen door het juist inzetten van data en personalisatie maar de juiste mensen, het juiste aanbod of de juiste merkervaring hebben die invloed ook. Retailers hebben honderd ballen in de lucht, dus waarom zou deze vernieuwing prioriteit moeten krijgen? Meerwerk kun je niet onderschatten.

Vergelijk het met de desktopervaring die sommige spelers bieden. Sommige webwinkels zijn al jaren oud en moeten worden vernieuwd. Toch pas je die niet zomaar aan, want ze zitten complex in elkaar. Het design is afgestemd op een huisstijl waarin internationaal veel is geïnvesteerd. De lay-out, productindeling en navigatie bieden na alle investeringen eindelijk de gewenste conversie. De backoffice is gekoppeld met systemen die soms nog vele jaren ouder zijn en de medewerkers kunnen na het nodige vallen en opstaan eindelijk goed met de backoffice overweg. Verandering heeft dan zijn tijd nodig.

Adaptive design in combinatie met datagebruik kan in de toekomst veel meer opleveren, maar het betekent wel dat je meer tijd moet steken in ontwikkeling, testen en onderhoud. Al is het de vraag of de retailer wel iets te kiezen heeft. Want als de concurrent er wel voor kiest en het winkelen daadwerkelijk makkelijker maakt, waarom zou de consument in de toekomst dan nog bij jou winkelen?

Deel dit bericht

1 Reactie

Olaf

En hoe weet een website dan eigenlijk of een bezoeker thuis of onderweg is ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond