-

Zo baant Europese samenwerking de weg naar een duurzame toekomst voor betalingen

Zoals Angela Merkel het verwoordde tijdens haar toespraak aan de deelnemers van de VN-conferentie over klimaatverandering: ‘We zijn nog niet waar we moeten zijn.’ Ook de tieneractivisten die buiten het evenement demonstreerden waren het daar duidelijk mee eens. Net als vooraanstaande wetenschappers die lezingen hielden voor de aanwezigen binnen. De bezorgdheid over de klimaatcrisis overstijgt generaties: het is tijd voor actie. 

Wij geloven dat inclusieve groei de enige duurzame groei is. Dat vraagt om het opbouwen van een meer verbonden regio waar iedereen gelijke toegang heeft tot een beter leven en meer middelen. We zijn een toonaangevende speler in Europa en begrijpen maar al te goed wat voor grotere verantwoordelijkheid dat met zich meebrengt. Dus nemen we het voortouw en dragen bij aan de langetermijninfrastructuur die voor een betere toekomst voor de regio, het bedrijfsleven en de mensen zorgt. Europese samenwerking is nodig om duurzaam betalen mogelijk te maken.

Netto-uitstoot naar nul

We zijn bij Mastercard natuurlijk al langere tijd bezig met deze ontwikkeling. Enkele jaren geleden waren we de eerste in de betalingssector die wetenschappelijk onderbouwde doelen stelden om klimaatverandering tegen te gaan. Afgelopen januari hebben we dit vastgelegd in afspraken om onze netto-uitstoot terug te brengen naar nul. We hebben inmiddels zoveel vooruitgang geboekt, dat we dit doel al in 2040 kunnen bereiken in plaats van in 2050. Een gedurfde stap, maar wel eentje die nodig is om de VN-ambitie voor een maximale temperatuurtoename van 1,5 graad te ondersteunen. 

Een ambitie die ook in de rest van Europa weerklinkt: de regio die altijd voorop heeft gelopen op het gebied van duurzaamheid. De samenwerking en partnerschap met Europa’s meest baanbrekende financiële instellingen maakte het mogelijk om duurzame oplossingen in de regio op te schalen. Kortom: we werken in Europa aan een toekomst die mensen aanmoedigt om duurzaam met hun geld om te gaan. Zo dragen we allemaal ons steentje bij aan het helpen van de planeet. Hoe groot of klein ook. 

Duurzaam betalen in Europa

Onze oplossing voor duurzame betalingen uit zich in de Mastercard Carbon Calculator. Deze Calculator lanceerden we afgelopen april in samenwerking met de Zweedse fintech Doconomy. Hij is ontworpen om milieubewuste consumenten (dat blijken er zo’n 85% te zijn) eenvoudig inzicht te geven in de CO2-impact van hun uitgaven. We hebben deze functie de afgelopen maanden ook uitgerold bij financiële instellingen op de Latijns-Amerikaanse markt en in onze hele regio, zoals ekko (afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk), Gránit Bank (uit Hongarije) en Sberbank (in Rusland). 

Er zijn een aantal initiatieven die groene betalingen mogelijk maken. Zo zijn de nieuwe betaalpassen van Rabobank gemaakt van gerecycled plastic en voorzien van het duurzaamheidskeurmerk van Mastercard. Met onze Mastercard Wildlife Card met DSK Bank (Bulgarije) steunen we bijvoorbeeld het behoud van biodiversiteit en met snelle donatieterminals in het Teatro Real (Spanje) kunnen bezoekers gemakkelijk doneren aan milieudoelen. 

Innovatie, samenwerking en ontwikkeling

Al deze initiatieven dragen bij aan ons doel om tastbare en milieuvriendelijke acties aan te moedigen. En dus zullen we dit mogelijk blijven maken. Waaronder met het Global Sustainability Innovation Lab in Stockholm. Het Lab moet een centrum worden voor innovaties en samenwerkingen die zullen bijdragen aan milieuvriendelijke oplossingen voor klimaatproblemen in Europa en daarbuiten.

Priceless Planet Coalition ondersteunt onze belofte om het milieu te beschermen door 100 miljoen bomen te herstellen binnen 5 jaar. Dat doet de coalitie ze in samenwerking met bosherstelpartners Conservation International en World Resources Institute. Naarmate meer Europese partners zich aansluiten, vormen ze een bundeling van winkeliers, banken, steden en consumenten die samen strijden voor een gezonde planeet. 

In de huidige klimaatstrijd kan onze volgende stap het lot van de volgende generatie bepalen. Als één van de toonaangevende bedrijven in Europa nemen we ons verantwoordelijkheid. We roepen andere bedrijven en regeringen op om dit ook te doen. Door samenwerking kunnen we onze vooruitgang verder ontwikkelen. Want dit is nog maar het begin: dat wat hierna komt, telt pas echt. Zo zijn we steeds meer op weg naar een inclusieve, duurzame en veilige toekomst voor Europese betalingen. 

Over de auteur: Jan-Willem van der Schoot is Country manager bij Mastercard Nederland.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond