-

Column: Social media is een commerciële geldmachine

Kortgeleden lanceerde Twitter de koopknop: een button die twitteraars direct producten laat aanschaffen zonder het platform te hoeven verlaten. Volgens experts de uiterste poging van het bedrijf om de dalende beurskoers en tegenvallende resultaten een positieve impuls te geven.

De nieuwe feature is gelanceerd in samenwerking met The Fancy; een sociale marktplaats die op ingenieuze wijze de visuele schoonheid van Tumblr, de commerciële finesse van Amazon én het inspiratieve van Pinterest weet te combineren. Hierdoor blijven gebruikers binnen de muren van Twitter, en hoeven ze niet eerst te Googlen naar aanbieders van het gewenste product.

De markt voor social commerce groeit drie keer zo hard als die van de reguliere e-commerce. Volgend jaar zal het volgens experts goed zijn voor zo’n vijftien miljard dollar. Omdat gebruikers binnen het sociale netwerk blijven en het met name impulsaankopen in de hand werkt, ligt de conversie ratio tussen de één en drie procent. En dat met een gemiddelde orderwaarde van 144 dollar!

Twitters koopknop luidt een nieuw tijdperk in. In plaats van te klikken, aan te melden, je adres- en contactgegevens in te vullen, kun je nu direct webshoppen. Want ook het afrekenen is in het platform geïntegreerd, van MasterCard tot Apple Pay. Of je nou op de tablet of vanaf je smartphone shopt.

Twitter heeft hiermee niet alleen een verdienmodel gevonden dat hout snijdt, maar is hiermee ook een indicator geworden voor de koopintentie van zijn gebruikers. Informatie die van onschatbare waarde is voor re- en e-tailers. Gezien de potentie experimenteert inmiddels ook concurrent Facebook met een soortgelijke feature. En is het wachten totdat Google+ zich meldt nu social media is geëvolueerd tot een commerciële geldmachine.

De grootste uitdaging ligt vooralsnog bij het managen van het betalingsproces. Onderzoek door marketing- en technologiebureau DigitasLBI laat namelijk zien dat 42 procent van de potentiële social shoppers pas een aankoop overweegt als ze er zeker van zijn dat hun betaalgegevens veilig worden opgeslagen. Met dank aan Facebook die hier in het verleden nogal lak aan had. Het plaatsen van een koopknop alleen is overigens niet toereikend. Zonder de juiste context is de stap van inspiratie naar een daadwerkelijke aankoop simpelweg te groot.

Volgens de laatste cijfers shopt momenteel zo’n vijf procent van de online volwassenen via een social platform. Nu ook Twitter het zoek- en koopproces heeft geminimaliseerd tot een paar klikken zal dat aantal snel toenemen. En ook de nodige e- en retailers overstag doen gaan. Social commerce is dé nieuwe commerce. Geen twijfel mogelijk.

*) Deze column is eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce magazine (#135)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond