-

E-mailbranche niet klaar voor scherpere regels

Nederlandse e-mail marketeers moeten per 1 juli 2009 expliciet toestemming hebben om bedrijven met commerciële e-mailings te benaderen. Niet alle bedrijven realiseren zich dat en riskeren daarmee boetes van toezichthouder Opta.

 

“Weinig wijst er op dat dit besef goed is doorgedrongen in de volle breedte van de branche, bedrijven die zakelijke commerciële e-mail versturen”, zegt de voorzitter van branchevereniging Emma-NL Marc Borgers. “Pas sinds begin 2009 is het een issue dat terug begint te komen tijdens gesprekken. Overigens moeten al onze leden al aan de opt in-regeling voldoen”.

Aan het einde van volgende maand gelden voor bedrijven nagenoeg dezelfde regels voor in bulk verzonden commerciële elektronische post als op de consumentenmarkt. Voor het zakelijke segment geldt de opt out-regeling nog maar een paar weken. Dat houdt dat e-mail marketeers nog maar even zonder toestemming de e-mailadressen van bedrijven aan hun bestand mogen toevoegen en benaderen.

Vanaf begin juli 2009 moeten bedrijven eerst de expliciete toestemming hebben van de zakelijke ontvanger om hen te benaderen met aanbiedingen. Mailverzenders moeten nu hun opt out-lijsten gaan benaderen met de vraag of de bedrijven op die lijst ook na juni nog post van hen willen ontvangen. Als ze die toestemming niet krijgen, moeten ze de betreffende e-mailadressen vernietigen.

Deze maatregel vloeit voort uit een wijziging op de Telecomwet die binnenkort van kracht wordt.

E-mail marketeers kunnen zich er niet op beroepen dat deze regel uit de lucht komt vallen. Het kabinet stemde in april 2006 in met de wetswijziging.

Interpretatie Opta liet op zich wachten

Jitty van Doodewaerd van branchevereniging DDMA onderkent de stelling van Marc Borgers van Emma-nl dat niet alle marketeers volledig orde op zaken hebben.

“Er zit namelijk nog een moeilijkheid aan het voldoen aan die wet. Vorige maand pas werd vanuit de Opta duidelijk welke interpretatie het geeft aan de herziene wet. Toen werd duidelijk dat de opt in-regeling ook geldt voor de adressen die men al in zijn bezit had”, waar het niet om eigen klanten gaat. “Ik heb de indruk dat e-mail marketeers de opt in-regeling al wel langer toepassen bij nieuwe inschrijvingen”.

‘Nog meer transparantie nodig’

Borgers vindt het een slechte zaak dat er een wetsherziening voor nodig was om tot de huidige praktijk te komen. “Er is echter nog een aantal zaken dat niet lekker loopt. Dat willen als branche zelf verbeteren”. Hij vindt dat er nog onvoldoende duidelijkheid is voor de opt in die aan derden is verstrekt. Daarbij geeft een ontvanger bij aanmelding aan ook berichten van partners van de verzender te willen ontvangen.

“De transparantie daarin kan beter. Het afmeldproces is een doorn in het oog. Je kunt je wel vaak voor de partnermailings afmelden, maar niet uit het bronbestand. We leggen nu met onder meer de DDMA, het IAB en Thuiswinkel.org de laatste hand aan een nieuwe gedragscode hiervoor”.

Er worden in Nederland jaarlijks enkele tientallen miljarden commerciële e-mails verstuurd naar bedrijven en particulieren. Marc Borgers schat dat 70 procent van die uitingen aan consumenten is gericht, 30 procent aan bedrijven.

De meeste spam aan bedrijven en particulieren wordt nog steeds verstuurd van buiten de Europese Unie. Meer dan 85 procent van de circulerende e-mail is ongerichte bulkpost, volgens MessageLabs.

Foto: karenhorton (cc)

 

Deel dit bericht

7 Reacties

webabun

Het betoog van Marc B komt op mij over als een branche die na ruim 5 jaren overleg in het Haagse nog steeds niet door heeft dat de tijd van ouderwetse e-mailmarketing voorbij is.  De TelecomWet is ruim van te voren aangekondigd en voor de gewone consument zijn de opt-in regels ook al enige jaren van kracht. Met die regels in het achterhoofd had zijn achterban veel eerder – & vooral serieus- plannen kunnen opstellen. En gedragscodes ? Volgens mij zijn er heel wat opgesteld en afgeschoten wegens onwerkbaar, niet gedragen door de industrie en/of niet te handhaven.

Rick

Het is trouwens voluit telecommunicatiewet.Zie: http://lexius.nl/telecommunicatiewet/

Erwin Moojen

@webabun Mijn indruk is juist dat de email branche er juist wel van doordrongen is, maar dat de partijen die helemaal zelfstandig b2b mailen niet van de verandering op de hoogte zijn.  Overigens ben ik het wel helemaal met je eens dat als je een beetje volwassen opt-in beleid hebt, deze nieuwe wetgeving eigenlijk niets zou moeten uitmaken.

Marc Borgers

Voor EMMA-nl leden is het al > 3 jaar verboden zonder permissie te e-mailen onafhankelijk van of dit nu naar B2Cof B2B adressen is.  Lijkt me dus dat de branche, althans dat deel dat zich bij de EMMA-nl heeft aangesloten, al lang door heeft dat het mailen op basis van permissie, het bieden van transparantie en relevante content de enige weg is naar het op langere termijn succesvol inzetten van het kanaal.  Door de update van de e-mailcode voor te zitten probeert de EMMA-nl voor bovenstaande visie een breder draagvlak te krijgen en dit ook vast te leggen in regels. Tja, je kan natuurlijk passief en ongefundeerd kritiek leveren op dit soort initiatieven (zoals Webabun doet). Dan weet je in elk geval een ding zeker, nl. dat er niets verandert in de wijze waarop sommige bedrijven e-mailmarketing inzetten en daarmee de hele branche in een kwaad daglicht stellen.  

webabun

@Erwin Moojen Er is verschil tussen "de e-mail branche" en de bedrijven die "zelfstandig b2b mailen" zoals je terecht opmerkt. Maar er ook geen sprake van 1 branche, zoals bij zoveel bedrijfsactiviteiten die "iets" met online en e-communicatie te maken hebben.  @Marc BorgersIk constateer dat alle pogingen te komen tot een geaccepteerde gedragscode B2B mailing zijn mislukt. Schijnbaar komt dat over als het "passief en ongefundeerd kritiek" hebben. Niets is minder waar, want ik ben niet de enige die dat soort activiteiten van de DM/EM branches heeft gevolgd. Ken je de brief van de minster van EZ aan de Kamer van 20 december 2004? Die liet aan duidelijkheid niets te wensen over waar het ging om de pogingen te komen tot een breedgedragen gedragscode: "Voor mij stuit dit eindresultaat echter nog op te veel bezwaren, zowel inhoudelijk als voor wat betreft draagvlak, bereik en handhaving. Het pad van zelfregulering leidt in mijn ogen niet tot een aanvaardbare invulling van de motie. Daarom heb ik gekozen voor een wetgevingstraject."(bron: Brief Brinkhorst 'Spambeleid: Stand van zaken december 2004')   

Marc Borgers

@ webabunV.w.b. de zakelijke emailcode ben ik het idd met je eens. Deze code kent zoveel uitzonderingen op basis waarvan wel zonder permissie gemaild mag worden dat het onwerkbaar wordt en tegen je gaat werken. Je zou dit idd als een mislukking kunnen karakteriseren. De EMMA-nl heeft deze code ook nooit ondersteund. Nog sterker toen wij aangaven dat we B2C code ook van toepassing wilden laten zijn voor B2B zijn we niet meer gekend in de voortgang laat staan dat we zijn betrokken bij de formulering door VNO/NCW (en in mindere mate DDMA).  Door uit te gaan van transparantie voor de ontvanger en door de betrokkenheid van zowel DDMA, IAB als Thuiswinkel bij de nieuwe update proberen we als EMMA-nl iig een paar fikse verbeteringen door te voeren die door een groot deel van de branche wordt gedragen als de achterbannen tzt akkoord gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat dit initiatief goed is voor de ontvangers van email, onze leden en de branche, daarom steken we er veel tijd in.

Mick Lodder

Waar het denk ik echt om gaat is dat bedrijven graag willen weten wat de concrete gevolgen zijn van de wet voor hun activiteiten op het gebied van commerci?le e-mail. Nu bedrijven pas kortgeleden de uitleg van de handhaver kunnen inzien/nalezen komen de vragen en wordt er beter nagedacht over de impact.  Op 14 april heeft de DDMA een sessie hierover georganiseerd en daar bleek dat het voor bedrijven lastig is om zelf een interpretatie van de wet te geven. Vooral als de Opta aangeeft in haar uitleg dat er een grijs gebied blijft waarover geen harde uitspraken kunnen worden gedaan. Als je je aan bepaalde hele duidelijke wettelijke regeltjes houdt en voor het overige in alle redelijkheid met inachtneming van e-mailmarketing ethiek je zakelijke e-mailmarketing doet, loop je heel erg weinig risico op boetes van de Opta. Tenzij je het heel erg bont maakt natuurlijk en uit 3 spamklachten blijkt dat er mensen/bedrijven zwaar worden gedupeerd… Maar zoals Marc Borgers al aangaf, de meeste bedrijven hebben al veel eerder voor opt-in gezorgd. De wet zorgt in dit geval dat excessen uitblijven. De Nederlandse dan, de meeste spam komt toch uit het buitenland. In sommige gevallen ook al nederlandstalig helaas.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond