-

Laat de startups die Neelie Kroes haalt je bedrijf opeten

Neelie Kroes mag van Henk Kamp jonge, vernieuwende startups naar Nederland halen. Nederland moet het centrum van startups worden. Een meer dan uitstekend idee, dat bovendien nog veel meer kansen voor bedrijven en de Nederlandse economie biedt dan op het eerste gezicht lijkt. Nog los van de verwachting dat zeker een deel van deze bedrijven groot genoeg zullen worden om werkgelegenheid te creëren.

Op de eerste plaats biedt dit een enorme kans voor traditionele bedrijven. Startups brengen vernieuwing, vinden vaak een businessmodel, het product of dienst opnieuw uit. Het is een verfrissende manier van opnieuw kijken naar een jarenlang bestaande product- en marktcombinatie.

Voor bestaande bedrijven in Nederland is het bovendien een unieke kans om veelbelovende startups over te nemen of er een controlerend belang in te verwerven. Niet met het doel het vervolgens zo snel mogelijk om zeep te helpen, maar juist om dit bedrijf met zo min mogelijk bemoeienis volwassen te laten worden en succesvol te laten groeien.

Een succesvolle startup pakt immers ook marktaandeel van andere concurrenten. De ‘schade’ aan de eigen traditionele business moet daarmee voor lief genomen worden. Het strategisch belang is veel groter; een positie voor de toekomst behouden of zelfs uitbouwen in je eigen markten. Het is essentieel dat de startuporganisatie en de mensen zelfstandig blijven op technisch, administratief, HR en organsatievlak. Dat gebeurt zelden. Veel bedrijven hebben de neiging de nieuwe groeibriljant zo snel mogelijk op te slokken zodat het bestaande management er mee aan de slag kan het snel te incorporeren als ‘business unit’ of afdeling.

Niets is dodelijker voor een vrije, innovatieve club mensen die vol passie de markt op zijn kop wil zetten. Dat moet je dus vooral zo laten. Blijf met je handen af van je juist gekoche groeibriljantje en laat ze lekker je bedrijf opeten. Strategisch gezien een slimme zet omdat de markt uiteindelijk toch opgegeten zal worden door een bedrijf als dit en je dan maar beter eigenaar daarvan kan zijn.

Vaak is een hierboven genoemde aanpak veel effectiever dan proberen zelf die innovaties intern van de grond te krijgen. Veel bedrijven organiseren innovatieve projecten stroperig met mensen die het internet en nieuwe businessmodellen in de haarvaten begrijpen. Die achterstand haal je nooit in. Draai het dus om; zorg dat je de voorsprong binnenhaalt. Dat is wat ook incubators en tech-investeerders doen.

De waarde van het bedrijf zit hem met name in de mensen. De mensen die verstand hebben van internet en van het businessmodel. Die waarde is zo van belang dat bij een overname of deelname altijd een goede overeenkomst zal moeten worden gesloten over het aanblijven van de belangrijkste mensen met een goede incentive bij succes. De motivatie dit bedrijf tot een succes te maken moet onverminderd groot blijven en niet zoals bij veel overnames het geval is wegebben zodra er een leuk bedrag op tafel komt voor de oprichters.

Op de tweede plaats biedt het een kans voor investeerders of incubators in Nederland. Wat bedrijven als Rocket Internet (actief in meer dan honderd landen met meer dan 20.000 medewerkers)  uit Berlijn uitstekend doen,  is continu kijken naar succesvolle startups met maar één criterium: het businessmodel moet uit te rollen zijn op grote schaal in allerlei markten. Rocket Internet heeft op die manier al talloze bedrijven groot en succesvol gemaakt. Een goed voorbeeld daarvan is HelloFresh dat na de participatie van Rocket Internet zeer snel naar zes landen is uitgerold.

De plannen kunnen ook stimulerend werken op het ondernemingsklimaat in Nederland. Nieuwe bedrijven met mensen vol passie werken aanstekelijk en kunnen de ondernemingsgeest aanwakkeren van anderen op universiteiten, scholen en bij het bedrijfsleven. Het succes van de BV Nederland zal de komende tientallen jaren voor een groot deel afhangen van het innovatief vermogen. De passie van de internet startups zis de brandstof die we hard nodig hebben.

In het boek ‘Internet Topics’ van Willem Vermeend en ondergetekende wordt de strategie van het binnenhalen van kannibaliserende startups door bedrijven verder uitgewerkt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mick Tinbergen

Het is zeker goed als er weer een aanjager bijkomt voor het vliegwiel van innovatie > startup > groeigeld > succes > exit > investeringen in nieuwe innovatie.

Je constateert dat gevestigde partijen die succesvolle startups kopen de groeibriljanten te veel integreren. Ik denk niet dat dit nu het grootste probleem is.

Wat ontbreekt voor een compleet vliegwiel in Europa zijn uberhaupt strategische partijen die startups overnemen. Te vaak zijn Amerikaanse bedrijven de koper. Zie bijvoorbeeld Skype, Eyeworks, Marktplaats, MySQL, etc.

Gevestigde Europese bedrijven zouden het spel zelfs ook andersom moeten durven spelen: BMW koopt Tesla, TomTom koopt Waze, Spotify koopt Sonos.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond