-

Column: Get me Roger Stone

Netflix heeft er weer een pareltje bij: Get Me Roger Stone. De documentaire volgt dirty trickster Roger Stone, de man die al in 1988 het idee opperde om Trump als presidentskandidaat naar voren te schuiven. En vandaag de dag een van zijn belangrijkste adviseurs is.

Stone, ook wel de meester van de duisternis genoemd, opereert al sinds jaar en dag in de politieke krochten van Washington en maakte vooral faam door de introductie van slijmerige politieke advertenties en het verspreiden van roddels gedurende campagnetijd. En niet geheel onverdienstelijk: hij hielp zowel Richard Nixon als George W. Bush in het presidentiële zadel.

De docu geeft een feilloos inkijkje in de gevoerde campagne, waarbij de kracht van offline aanwezigheid en online targetingtechnieken maximaal wordt benut. Waarbij eens te meer duidelijk wordt dat lobbyisten, het gevoel voor finesse en het spelen van sluwe spelletjes een must-have zijn wil je aan de macht komen en blijven.

Zo is Stone – in samenwerking met het beruchte lobbybureau Black, Manafort, Stone & Kelly – dé man achter de dagelijkse dosis tweets van Trumps. En was het zijn idee om te focussen op minderheden, en hen via social media zo te bewerken dat ze wel overstag zouden gaan.

Om dit doel te bereiken werd overigens alleen al in de laatste drie weken van de verkiezing een slordige honderdvijftig miljoen dollar aan targetingcampagnes gespendeerd. Geheel gericht op jonge Afro-Amerikaanse vrouwen. Allen afkomstig uit een database met 220 miljoen tellende burgerprofielen die speciaal voor dit doel was opgetuigd.

Het team van Trump kocht daarbij vooral politieke getinte advertenties op Facebook, Instagram en diverse datawarehouses in. Een truukje dat zijn succes bij Obama’s campagne al eens had bewezen. Een mechanisme waarop men zelf overigens op trotse wijze erg open en transparant over was. Want voor het ultieme doel – het wegkapen van kiezers bij Hillary Clinton – was alles geoorloofd, aldus Brad Parscale, de enige beheerder van Trumps Facebook- en Twitter-feed.

De orkestratie van de on- en offline verleidingstechnieken tijdens Trumps verkiezingscampagne is iets waar veel start-ups en corporates nog lering uit kunnen trekken. Het is een samenspel dat nog te vaak wordt onderschat. Ook in Nederland. Doe er dus je voordeel mee. En creëer je eigen meesterwerk. Met dank aan Roger Stone.

*) Dit artikel verscheen eerder in het septembernummer van Emerce magazine (#160).

Deel dit bericht

1 Reactie

Melchior Schimmel - VU Internet law student

Steven for President!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond