-

Heeft strategie een imagoprobleem?

Heb jij dat ook, van die woorden die je regelmatig fout typt? In mijn geval is dat strategie. Best onhandig aangezien ik vaak lange termijn plannen voor opdrachtgevers ontwikkel en training geef in merk- en contentmarketingstrategie. In plaats van strategie typ ik startegie. En misschien is dat wel een veel betere benaming. Er zijn namelijk best wat mensen die ‘jeuk’ krijgen van strategie. Het zou te langdradig zijn, in een lade belanden, teveel tijd kosten en wollig zijn. Heeft strategie een imagoprobleem en is startegie de oplossing?

Vijf voordelen van het nieuwe woord Startegie:
  1. Het voordeel van een nieuw woord is dat er weer iets nieuws is in ons vakgebied. Binnen marketing houden we van verandering en nieuwe begrippen. 
  2. Een startegie is actief; je gaat van start, actie, in de startblokken. Daar houden we van. Niet te lang nadenken en lekker gaan beginnen. 
  3. Start geeft aan dat het een begin is. Je kan het document nadat de eerste datapunten binnen zijn altijd nog aanpassen. Wel zo digital.
  4. Het klinkt luchtiger. Een startegie kan je opzetten voor de aankomende 6 maanden.
  5. Het typt lekkerder. Nou ja, voor mij dan.

Natuurlijk gelden dezelfde uitgangspunten voor strategie en is het aan jou om het document te noemen zoals jij wilt; plan, strategie, startegie. Maar zoals beschreven in mijn eerste blog; hoe bouw je een merk in een digitaal tijdperk, is strategie; een plan om lange termijn doelen te realiseren, cruciaal om als merk succesvol te zijn in deze digitale tijd. Niet wollig, wel effectief en resultaatgericht. Sturend voor de organisatie en bureaupartners. Te begrijpen voor iedereen.

Merk- en contentmarketingstrategie

De merkstrategie geeft richting aan het merk en is het uitgangspunt van je contentmarketingstrategie. In je merkstrategie staat onder andere. de missie, visie, waarden, beloftes en het kernverhaal. In de contentmarketingstrategie staan onder andere de contentmarketingmissie, de doelen, de creatie en de distributie omschreven. Een uitgebreide omschrijving die structuur biedt aan iedereen die content voor jouw merk bedenkt, ontwikkelt en verspreidt. Zowel promotionele- als relationele content. In ons digitale tijdperk zijn beide strategische documenten cruciaal voor élk merk. Want content is overal. Je onderscheiden en het consistent uitdragen is de wens van ieder merk.

Deel dit bericht

4 Reacties

Elles Paijens - Whatelles

Goeie zeg! Ik ga voortaan ook startegieën.

Danielle Hoogendijk - HIP internet

Ja ik hou ook van STARTegie. Lekker starten maar niet zonder ff goed nagedacht te hebben waar je heengaat en dat is precies was je vastlegt in een plan/strategie. Dus er is niets wolligs aan en wat mij betreft een super actiegericht document. Je zegt welke richting je heen beweegt als je je doelen wilt halen. Dus niet starten als kip zonder kop of op intuïtie, maar met een gedegen kompas. Lijkt me ook fijner als je je tijd en geld investeert.

Sam - Digitalheads

Dank Elles en Daniëlle! We houden allemaal van STARTen, actie, resultaten behalen, leren en optimaliseren maar zonder duidelijk doel, richting en omschrijving per stap geen succes. Denken voor doen is cruciaal. Hoe je ook het noemt.😉

Wim - Kezijer BV

Leuk dit soort woordgrapjes. Maar een nieuw begrip introduceren omdat het iets nieuws is en lekker fris. Nee. Wat mij betreft blijft het begrip onverminderd staan, alleen zullen we opnieuw naar het proces van strategievorming moeten kijken. De oude militaire invulling van strategie is: “Art of a General”, en komt dus veelal uit de koker van een of enkele personen. In het leger de generaal, in de sport de coach en zakelijk de directeur of de directie. Maar dat is achterhaald. De strategie zou het product van de organisatie moeten zijn in de context waarin een organisatie verkeert. Veel weten er immers meer dan 1! Ook is een strategie geen absoluut gegeven, dat gebeiteld staat in steen. Een strategie is een richting die moet worden aangepast zodra er factoren zijn die dat nodig maken. Daarom moet je ook niet te lang doen over de ontwikkeling van een strategie. Voor je het weet is deze weer achterhaald. 80/20 is ook goed genoeg en snel aan de slag. En dat past dan wel weer bij startegie …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond