-

Let the games begin!

Het leven van een televisiebobo was de afgelopen jaren geen pretje en dan druk ik mij voorzichtig uit.  Steeds minder jongeren zijn geïnteresseerd in kabeltv en dat kost niet alleen de exploitanten maar ook de commerciële zenders die een doorgiftevergoeding per abonnee in rekening brengen serieus geld. Grote tv-adverteerders besteden ondertussen hun budgetten steeds vaker online bij techgiganten als Google en Facebook.

Netflix en YouTube snoepen grote brokken kijktijd weg en alsof dat alles nog niet genoeg was denderde daar ook Covid19 nog even overheen. Het is al lange tijd afzien in de oude, lineaire televisiewereld. 

Aan ontslagen en bezuinigingen viel niet te ontkomen, maar de zenders proberen zich op tal van terreinen terug te knokken. Naast Netflix is Videoland voor veel consumenten een prettig alternatief en datzelfde geldt ook voor NPO Start.

In de Verenigde Staten springt iedereen nu op het fenomeen ‘streaming’. Naast e-commerce gigant Amazon vooral ook de oude televisienetwerken. Disney Plus groeit ongekend hard door slim gebruik te maken van een ijzersterk en onverwoestbaar merk. Maar Disney is ook eigenaar van onder andere ABC waarop fors voor Disney Plus wordt geadverteerd en NBC moeder Comcast doet hetzelfde voor haar Peacock streamingdienst. 

Al die partijen zijn erg laat, soms zelfs te laat, in deze markt gestapt. Netflix’ voorsprong lijkt nauwelijks in te lopen. 

Maar onderschat oude broadcasters niet. Met het enorme bereik van hun ‘open’ kanalen kunnen ze hun eigen streamingdiensten tegen minieme kosten onder de aandacht brengen en ze beschikken over heel veel ‘live’ rechten. Bij NPO Start kan je ook live naar alle NPO-kanalen kijken, via Videoland naar de RTL-zenders. Videoland bevat naast oude en hele nieuwe afleveringen van The Voice ook de live finale. Kom daar bij Netflix maar eens om.

Via Videoland concurreert RTL met kabelexploitanten die nu nog fors voor doorgifte van RTL4 en gelijken moeten betalen. Iedereen doet zaken met iedereen en beconcurreert elkaar tegelijkertijd. Dat hoort bij de rommelige overgangsfase waarin de televisiewereld zich momenteel bevindt.

Het zijn gouden tijden voor rechtenverkopers, want het kan dan ook niet lang duren voor ook Netflix c.s. zich gaan storten op de markt van live-evenementen. De Champions League finale of Olympische spelen op Netflix of Amazon Plus? Waarom niet? Het is slechts een kwestie van tijd. Let the games begin!

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#180).

Over de auteur: Ruud Hendriks werkt als innovator, presentator en commissaris en schrijft columns voor Emerce.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond