-

Pyrrusoverwinning

Op 31 augustus stopte The New York Times na 81 jaar met het publiceren van tv-gegevens. Het befaamde ‘spoorboekje’ was niet meer van deze tijd. Met de komst van vele honderden kabelkanalen en de enorme groei van on demand platforms als Netflix en Disney Plus is het kijkgedrag in de afgelopen jaren zo ontzettend veranderd dat het publiceren van programmagegevens zo goed als nutteloos is geworden.

Ook bij ons heeft het marktaandeel van lineaire tv de afgelopen jaren een gestage duikvlucht genomen. Door de daaruit volgende continue bezuinigingen is een groot deel van de prime time-programmering van de grote zenders dagelijks vrijwel identiek. Bij RTL4 is het alleen tussen 20.30 en 22.00 nog enigszins de vraag wat programmadirecteur Peter van deR Vorst ons wil voorschotelen. De rest staat vast.

Wellicht leef ik in een ‘onlinebubbel’, maar ik ken echt helemaal niemand meer die nog een programmagids gebruikt om te zien wat er op de televisie komt, laat staan een krant. Dus welke Nederlandse krant volgt?

TMG, eigenaar van onder meer De Telegraaf, procedeerde jarenlang tot aan de Hoge Raad tegen de Publieke Omroep. Het wilde een wekelijkse tv-gids aan de krant toevoegen, maar dat zag de NPO als ongewenste concurrentie. Die was al decennia bezig te voorkomen dat grote uitgevers met eurotekens in de ogen er met de heilige graal van haar programma-info vandoor zouden gaan.

In 2018 stelde de Hoge Raad TMG in het gelijk en begon het gebakkelei over de vraag hoeveel het mediabedrijf aan omzet en winst heeft misgelopen. Die zaak loopt – echt waar – nog steeds.

De TMG-bestuurders die deze procedures hebben aangespannen, hebben al jaren geleden wegens gebrek aan succes het veld moeten ruimen. Misschien had men de tijd beter kunnen investeren in het gezond overeind houden van ‘De grootste krant van Nederland’.

Ik kan me niet voorstellen dat nieuwe eigenaar Mediahuis nog erg opgewonden wordt van de behaalde pyrrusoverwinning. De Vlamingen hebben TMG omgedoopt in Mediahuis Nederland en in no time nieuw leven ingeblazen. Die zijn overduidelijk wel met hun tijd meegegaan. En dus is de belangrijkste vraag niet hoeveel geld Mediahuis van de NPO zal gaan ontvangen, maar vooral wanneer de Telegraaf stopt met het publiceren van volledig overbodig geworden pagina’s met non-informatie.

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#179).

Over de auteur: Ruud Hendriks werkt als innovator, presentator en commissaris en schrijft columns voor Emerce.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond