-

Onze digitale wereld vreet energie: Ook jij kunt daar iets aan doen

Onnodig energieverbruik zit in een klein hoekje. Ook onze digitale wereld vreet een hoop energie. Een website laten draaien of zelfs de kleinste zoekopdracht via Google: alles kost energie. Zo dragen we ook online indirect bij aan milieuvervuiling. Tijd om daar iets aan te veranderen.

Voor elke digitale actie moeten datacentrales aan het werk worden gezet. Dat kost energie en levert dus CO2-uitstoot op. Volgens het Global e-Sustainability Initiative is internetgebruik wereldwijd verantwoordelijk voor maar liefst 2 procent van de totale CO2-uitstoot. Dat kan anders.

Nog niet genoeg

Veel bedrijven besteden al aandacht aan belangrijke thema’s als milieuvervuiling en klimaatverandering. Ze doen dit door bijvoorbeeld hun productie en klantreis groener te maken. Een stap in de goede richting, maar veel bedrijven hebben in al hun goede bedoelingen een blinde vlek. Ze vergeten hun digitale projecten te verduurzamen. Denk bijvoorbeeld aan duurzame websites en groene webhosting. Maar zelfs al zijn bedrijven bekend met deze concepten, dan nog krijgt het digitaal verduurzamen vaak weinig tot geen prioriteit.

Afwegingen maken

Het is logisch dat bedrijven het lastig vinden om op deze energie-uitgave te besparen: hun websites hebben vaak met reden een hoog energieverbruik: onder andere allerlei marketingtools zoals scripts voor analytics en A/B-tests hebben hier een aandeel in. Ook winnen de functionaliteit van de website en de ontwikkelkosten het vaak van de duurzaamheid. Maar tegelijkertijd zorgen al die marketingtools voor een tragere website. Zit je klant daar wel op te wachten?

Hoewel niet elk project, elke klant of elke context zich leent voor het volledig verduurzamen van digitale projecten, is het altijd een goed idee om ernaar te kijken. Onnodig energieverbruik is inherent aan ‘digitaal’. In elk project is er wel wat te winnen op het verbruik van resources.

Wat we nog meer kunnen doen

Duurzaamheid en het nastreven van zo energiezuinig mogelijke oplossingen vormen dus ook een duidelijke opgave voor de webindustrie. Er is een radicale verandering nodig. Niet alleen consultancy en rapporten zijn belangrijk, ook zelf moeten we de handen uit de mouwen steken. Maar hoe pakken we het verduurzamen van onze digitale projecten nou precies aan? De sleutel daartoe is vaak het dataverbruik.

Efficiëntere code en programmeertalen

Werp bijvoorbeeld eens een kritische blik op de code die worden gebruikt in je digitale projecten. Vaak wordt er gekeken naar betrouwbaarheid, veiligheid en onderhoudbaarheid van code, maar zeker zo belangrijk is goed geschreven en compacte code. Hoe beter geschreven, hoe efficiënter de code. Naast de hoeveelheid dataverkeer heeft ook het aantal requests tussen server en browser impact. Slecht draaiende code kan namelijk meer energieverbruik tot gevolg hebben, wat weer effecten heeft voor de CO2-uitstoot. Ook blijkt uit onderzoek (pdf) dat sommige programmeertalen als php en python energie-intensiever zijn dan andere talen.

En hoewel het gebruik van libraries en frameworks als React en Angular nieuwe mogelijkheden creëert, wordt hiermee wel veel code op het apparaat van de gebruiker uitgevoerd. Dit betekent dat meer energie wordt verbruikt aan de kant van de gebruiker. Aan de andere kant van het project zijn tegelijkertijd meer testen en onderhoud nodig om allerlei browsers en apparaten te ondersteunen. Die libraries en frameworks zijn dus wellicht niet zo mooi als ze op het eerste oog lijken.

Naast de programmeertaal en codes zijn er ook alternatieven voor je webhosting. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan groene webhosting?

Een goede investering

Het verlagen van het energieverbruik van je digitale projecten heeft niet alleen voordelen voor je energierekening, maar ook voor je performance en gebruikerservaring. Is je website sneller, dan zijn mensen eerder geneigd iets bij jou te kopen. Het is niet geheel zonder reden dat er in de wereld van front end-ontwikkeling al veel aandacht is voor optimaliseren van performance.

Zo passen wij al jarenlang progressive enhancement toe als een van de belangrijkste principes bij ontwikkeling van een front end-omgeving. Hierdoor hebben we websites kunnen ontwikkelen die trends overleven en makkelijker te onderhouden zijn. Simpel gesteld betekent dit dat we functionaliteiten en presentatie scheiden van de content. We ontwikkelen websites en applicaties allereerst in een ‘basisversie’. Die werkt in alle browsers en zelfs bij slechte verbindingen. Aanvullende functionaliteiten om de gebruikservaring en de interface te verrijken, komen daar bovenop. Hierdoor houden we de hoeveelheid broncode beperkt.

Een website kan heel veel als we de front- en back-end simpel houden. Veel marketingwebsites kunnen volstaan met een statische website, gedreven door een headless CMS. Vanuit daar zijn Progressive Web Apps (PWA’s) een logische stap voorwaarts: zo maken we van elke website meer een webapplicatie. Doeltreffend, zuinig en nét zo gebruiksvriendelijk.

Over de auteur: Syb Wartna is Lead front-end developer bij Mirabeau, a Cognizant Digital Business.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond