-

Samen houden we online payments veilig

De afgelopen maanden is wel gebleken hoezeer we vertrouwen op technologie: om te kunnen blijven werken, te winkelen en te leven. Waar zouden we vandaag de dag zijn zonder onze digitale tools, die ons helpen verbonden te blijven nu we elkaar niet persoonlijk kunnen ontmoeten, zoals we gewend waren? Deze technologie ontwikkelt zich snel en maakt ons leven in vele opzichten makkelijker.  

Hetzelfde geldt voor winkelen: technologie stelt ons in staat om in onze favoriete winkels te kopen wat we willen (of wat we ons kunnen veroorloven), vanuit onze woonkamer. Ook in fysieke winkels verandert de manier waarop wij winkelen en betalen dankzij nieuwe technologieën. Het gebruik van contactloze technologie groeit momenteel razendsnel: 80% van de transacties in Europa is inmiddels contactloos. In een eigen onderzoek bleek afgelopen voorjaar dat meer dan 70% van de Europeanen stellen dat ze ook na de pandemie contactloos blijven betalen. En meer dan twee derde noemde het inmiddels hun favoriete betaalmethode in winkels.

Wetgeving

Ook e-commerce en mobile commerce hebben nieuwe hoogten bereikt. Maar met deze evolutie komen ook nieuwe uitdagingen. De meeste betalingsfraude vindt online plaats: daar is het lastiger voor een verkopende partij om de identiteit van een klant te verifiëren. Daarom introduceert de EU nieuwe wettelijke eisen om elektronische betalingen veiliger te maken: ze stellen de zogenaamde Strong Customer Authentication (SCA) verplicht. Deze wetgeving is vanaf 1 januari in het grootste deel van Europa van kracht. Het doel – ervoor zorgen dat de betaler ook echt degene is die hij zegt te zijn – is natuurlijk goed, vooral nu e-commerce en mobile commerce terrein blijven winnen. 

Nog een paar weken tot de deadline

Ons team heeft hard gewerkt met alle partners om ervoor te zorgen dat aan de nieuwe wettelijke eisen wordt voldaan én dat de gebruikerservaring, de winkelervaring, zo soepel mogelijk verloopt. Het is nog maar een paar weken tot de deadline en ik weet dat onze partners nog steeds hard aan het werk zijn om ervoor te zorgen dat mensen online kunnen betalen met hetzelfde gemak dat ze gewend zijn. 

Complex

Vanuit een technisch oogpunt is er duidelijk wat er moet gebeuren: ook al brengt dit een hoop werk met zich mee en vereist het de nodige tijd en middelen. Het gevolg daarvan is dat bijna iedereen in het betaalecosysteem klaar is, maar we er nog niet helemaal zijn. We weten ook dat niemand het perfect doet bij een eerste poging – niet verwonderlijk, gezien de complexiteit van de benodigde veranderingen. Daarom is testen zo belangrijk. Daarmee identificeer en elimineer je foutmeldingen die de klantervaring onaangenaam kunnen maken, of die kunnen leiden tot weigeringen van betalingen. Wij staan stand-by om onze partners hierbij te blijven helpen. 

Protocol

Het is een behoorlijke omslag, maar het eindresultaat is de moeite waard. Als alles goed wordt geïmplementeerd, werken de nieuwe EMV 3DS-protocollen en onze SCA-compatibele oplossingen gewoon beter dan alles wat we tot nu toe hadden. We zien dat er gemiddeld meer autorisaties slagen en dat zal alleen maar meer worden als het systeem met meer data gevoed wordt, en dat leidt uiteindelijk tot betere fraudepreventiemodellen. We zien namelijk ook dat het feitelijke fraudepercentage aanzienlijk daalt in het nieuwe systeem.

Alle spelers in de betaalindustrie moeten samenwerken om de nieuwe vereisten goed te laten werken. We zijn het onze kaarthouders en onze klanten verschuldigd om van 2021 het jaar van positieve veranderingen te maken.

Over de auteur: Jan-Willem van der Schoot is Country Manager bij Mastercard-Nederland

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond