-

Column: Virtuele spielerei

Van Second Life en TMF-profielen tot Bitmoji’s. Om online communicatie extra charme te geven, laten internetters zich graag vertegenwoordigen door virtuele evenknieën. Of liever nog een net iets schattigere of stoerdere variant van zichzelf. Gestart als gimmick, zijn deze toepassingen uitgegroeid tot big business.

Wat twee jaar geleden onderstreept werd toen Snapchat voor zo’n honderd miljoen dollar Bitstrips overnam, het bedrijf achter de veelgebruikte aanpasbare Bitmoji avatars. Kleine plaatjes die behalve in socialmediaposts ook gebruikt kunnen worden om foto’s op te leuken. Het was geen gekke move van Snap, aangezien de Japanse berichtendienst Line rond die tijd al meldde dat ‘stickers’ ruim 270 miljoen dollar bijdroegen aan de omzet.

En ook partijen als Facebook en Apple zijn aangehaakt op de trend. Net als velen ervan overtuigd dat de groei in AR en VR de vraag naar levendige avatars verder zal laten groeien. De reden ook dat er wordt ingezet op doorontwikkeling van beweging, 3D en personalisatiemogelijkheden. Een jaar na de overname door Snap renden de Bitmoji-poppetjes op initiatief van McDonald’s er in een AR-omgeving bijvoorbeeld al vandoor met je kopje koffie. Een primeur, maar ook pure ‘spielerei’. Want steeds meer spelers laten zien dat ze interactieve 3D-personages naar een hoger plan kunnen tillen. Niet alleen in de gamewereld. Zoals vaak bij multimediaal pionierswerk ook in de adult entertaiment-branche. Zo is start-up Holodexxx VR al enige tijd bezig om modellen levensecht te digitaliseren.

Maar ook aan de bravere kant van de online industrie is beweging te zien. Het zal velen niet ontgaan zijn dat virtuele persoonlijkheden het qua populariteit soms al winnen van influencers van vlees en bloed. Zoals karakters als Shudu Gram en Miquela Sousa. Allemaal signalen die erop wijzen dat het einde nog niet in zicht is. Temeer aangezien het maken van een 3D-scan steeds eenvoudiger wordt. En we onszelf over enige tijd een stuk makkelijker zullen kunnen vereeuwigen tot een digitale dubbelganger, waar steeds meer nieuwe werelden voor worden gecreëerd.

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#169).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond