-

Zo bouw je aan een eigen Customer Data Platform

Een goed uitgewerkt Customer Data Platform is in te zetten als ultieme campagnetool voor alle data binnen jouw bedrijf. Met deze data kan je profielen inzichtelijk maken en zo gerichter adverteren en een betere gepersonaliseerde klantervaring bieden. Maar hoe begin je hiermee?

Weet je wat een Customer Data Platform (CDP) is?
Ja: In een CDP laat je verschillende datastromen samenkomen en het stelt je in staat om op profielniveau omnichannel data-driven marketingcampagnes op te zetten.

Nee: Een Customer Relation Management (CRM) systeem richt zich voornamelijk op klantrelatiebeheer- en verkoopsystemen. Een Data Management Platform (DMP) op het verzamelen van data voor advertising. Een CDP gaat verder: hiermee begrijp je wat mensen doen op basis van actueel gedrag en kan je er real-time op inspelen. De volgende stap is dan om dat gedrag te voorspellen en geautomatiseerd de meest relevante actie te bepalen. Het voorziet je van bruikbare inzichten. Meer weten? Kijk hier.

Weet je hoe je de data gaat verzamelen?
Ja: First party data heb je zelf al in bezit. Vanuit jouw e-mail- of e-commercedatabase bijvoorbeeld. Deze data ga je vervolgens verrijken en inzetten.

Nee: In het CDP wordt de identiteit van een persoon vastgelegd om de gehele communicatie te verbeteren. Je begint bijvoorbeeld simpel met de online id (zoals een cookie-id) en verrijkt het profiel steeds verder. Dat kan ook door gerichte campagnes of ingekochte third party data via externe leveranciers. Met een goed CDP kan je werken met verschillende API’s waarmee je uit een aantal bronnen data ophaalt en samenvoegt of importeert als losse files.

Weet je met welke tools of partijen je dit al kan doen?
Ja: Voor elke partij en specifieke vraag zijn er oplossingen te vinden die je kunnen helpen. Denk eerst goed na over welk probleem je wilt aanpakken.

Nee: Er zijn veel tools die allemaal een deel van de puzzel kunnen oplossen. In Nederland hebben we bijvoorbeeld Datatrics en EffectiveProfiles waarmee gewerkt kan worden aan het inzichtelijk maken en benaderen van je doelgroep. Blueconic van GX richt zich meer op het personaliseren van websites. Optimove en Adobe Marketing Cloud kunnen veel meer maar zijn ook een stuk duurder. Denk vooral goed na over wat je wilt bereiken. Profielcreatie is geen doel op zich. Meer tools hier.

Enige idee hoe je alle data vervolgens gaat analyseren?
Ja: Mooi, want analyses verschillen erg per platform. Ook is het gebruiksgemak van ieder platform totaal anders.

Nee: Analyses verschillen sterk per platform. Meestal kan je real-time meekijken naar jouw audiences en profielen. Je kan segmenteren op de belangrijkste kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan geslacht, leeftijd, opleiding, aankoopgedrag et cetera. Ook hier is het belangrijk om te weten welke wensen je hebt. Het verschilt per CDP of het met name geschikt is voor gegevensopslag of dat het een hulpprogramma is voor het uitvoeren van operationele campagnes.

Weet je wat je er nu mee kan doen?
Ja: Als je inzicht hebt in een individu en weet wat vergelijkbare mensen doen, kun je heel creatieve dingen doen. Waardevolle kennis dus.

Nee: Een CDP verzamelt alle interne data, verrijkt die indien gewenst met externe gegevens en maakt zo een up-to-date klantprofiel met alle transacties en interacties, weergegeven op een tijdlijn of customer journey. Zo kan je beter patronen herkennen. Hoe lang blijft deze klant bij mij? Wat zegt zijn klikgedrag over zijn aankopen en welke producten of content is relevant voor deze klant of klantgroep? Als je de data gaat koppelen, weet je vaak pas wat er allemaal mogelijk is.

Wat het jouw als bedrijf gaat opleveren?
Ja: Meer conversie, een trouwer publiek en een betere klantervaring. Dat wil iedereen natuurlijk creëren, een CDP helpt je daarbij.

Nee: Personalisatie van content is de grootste winst. Dat kan je breed zien. Een website of pagina op basis van je audience, e-mailmarketing beter segmenteren en scherpe targetting neerzetten. Dat levert een hogere Click Through Rate, omzet en klanttevredenheid op. Denk hier wederom goed na welk doel je wilt bereiken en stel daar heldere targets voor en afspraken om na te leven. Doe je dat niet, dan ga je slechts mee in de volgende hype zonder resultaat.

Weet je ook hoe je helemaal GDPR-proof kunt zijn?
Ja: Super, want informatie in jouw CDP is gekoppeld aan een persoon of een e-mailadres. Voordeel is ook dat je dat in eigen beheer hebt.

Nee: Je moet natuurlijk je data goed op orde hebben en je toestemmingen regelen. Koppel dus niet zomaar oude data en vraag de klant om toestemming. Nu wil het implementeren van een CDP jouw bedrijf nog weleens helpen om te voldoen aan de GDPR-richtlijnen. Omdat je alle data van een persoon op een gestructureerde manier opslaat, is het namelijk ook makkelijker om aan de verzoeken van de klant (lees: rechten van betrokkenen) te voldoen. Hier kom je meer te weten.

Weet je genoeg om aan de slag te gaan?
Ja: Mooi! Begin dan vandaag met het stellen van heldere doelen en laat je informeren over wat een CDP voor jouw bedrijf kan betekenen.

Nee: Begin eerst met het doel bepalen. Daarna inventariseer je de eigen data die je al bij elkaar kunt brengen. Na een GAP-analyse (welke data mist er nog voor je doelen?) zet je campagnes in om deze te vinden. Bijvoorbeeld een winactie om bij klanten de juiste data te verzamelen. Vervolgens kan je de data gaan inzetten om effectieve campagnes te gaan draaien. Die ga je natuurlijk monitoren en waar nodig bijsturen.

* Geschreven met input van Frank Beunk (EffectiveProfiles). Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#168).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond