-

Top 5 meest innovatieve campagnes van 2020

Welke campagnes hebben het afgelopen jaar de meeste indruk gemaakt? Wie wist in 2020 ondanks of dankzij de huidige situatie te innoveren? 

Elk jaar zijn campagnes, met behulp van de nieuwe mogelijkheden en evolutie van technologie steeds innovatiever. Dus 2020 had een fantastisch jaar moeten worden. Helaas gooide een niet nader te noemen virus roet in het eten. Door het bevriezen van marketingbudgetten en mensen die verplicht binnen moeten blijven is innovatie dit jaar (begrijpelijk) op een lager pitje komen te staan. Desalniettemin is er mooi en innovatief werk gemaakt. Maar laten we met z’n allen hopen dat we het in 2021 niet redden met een top 5.

Nummer 5:  #eyeslipsface challenge

User generated content is niets nieuws. Maar toch valt wat mij betreft het inzetten van het juiste platform onder innovatie. e.l.f. Cosmetics (wat staat voor Eyes, Lips, Face) heeft specifiek voor TikTok een 15 seconden durend nummer opgenomen en een challenge gelanceerd. Deze challenge ontplofte en heeft geleid tot vijf miljoen user generated video’s en zes miljard views. Een simpele campagne met verbluffende resultaten.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Nummer 4: Addresspollution.org

De staat van het milieu, en dan specifiek de luchtkwaliteit aan alle adressen in Londen koppelen, is een geweldige manier om mensen bewust te maken van de negatieve impact op gezondheid. Ook het potentiële effect op de waarde van huizen is een zeer tastbare manier om dit issue in het vizier van de juiste mensen te krijgen. Maar een tool voor een campagne maken die gedragen en geadopteerd wordt door andere platformen is iets om je petje voor af te nemen. Een mooie combinatie van data en relevantie.

Nummer 3: The Uncensored Library

Het gebruik van een game als Minecraft om censuur in een land te omzeilen is erg slim. Bij dit project voor Reporters Without Borders is een enorme bibliotheek in Minecraft gebouwd. In deze bibliotheek is het mogelijk artikelen te lezen die in het desbetreffende land gecensureerd worden. Een prachtig voorbeeld van het ‘misbruiken’ van een bestaand platform om de wereld een klein beetje vrijer te maken. 

Nummer 2: Doritos cool ranch

Van dit soort technisch innovatieve campagnes gaat mijn hart sneller kloppen. Voor het lanceren van de New Cool Ranch smaak van Doritos is er een app gelanceerd waarmee de gebruiker Dance Fakes kan maken. Doe een dansje in de app, kies een van de dans filters en zie deze toegepast worden op jouw lichaam. Technisch erg sterk en vernieuwend. Ook plaatsten ze voor deze campagne een challenge op TikTok waarmee ze additioneel 1.2 miljard views wisten te bewerkstelligen. Een innovatieve app met een slimme social strategie. Bam.

Nummer 1: Burger King- Stevenage Challenge

Ik neem aan dat er flink wat planning aan deze geniale campagne vooraf ging. De Fifa-gameserie is natuurlijk idioot groot. Dus daar dacht Burger King een slaatje uit te kunnen slaan. Zo begonnen ze twee jaar geleden met het sponsoren van de redelijk onbekende engelse voetbalclub Stevenage. Deze club die onderaan de vierde divisie van Engeland staat komt natuurlijk ook gewoon, net als grotere clubs voor in de Fifa-game. Door dit vernuftige trucje wist Burger King met hun shirt in FIFA te komen. Dit werd nog versterkt doordat BK mensen beloonden die op social media beelden toonden waar ze met Stevanage speelden. Zo werd deze onbekende voetbalclub, samen met Burger King een van de grootste clubs in deze game. Jammer genoeg voor Stevenage niet in de echte wereld.

Over de auteur: Tijmen Mulder is co-founder van Robot Kittens.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond