-

De vijf eigenschappen van een Design Sprint prototyper

In het vorige deel heb ik je verteld over de eigenschappen van een goede decider in een Design Sprint. In dit tweede deel vertel ik je graag meer over de vijf eigenschappen van een Design Sprint prototyper.

Ga je binnenkort deelnemen aan een Design Sprint en ben jij in het team een van de prototypers? Dan zijn dit onze tips om een super prototyper te zijn.

Jij durft vragen te stellen

Bij Hike One doen we regelmatig Design Sprints. Nauwe samenwerking met de klant is hiervoor cruciaal omdat die het product goed kent. We kennen allemaal wel het moment waarbij een term volkomen onbekend is, maar we toch doen alsof we weten waar het over gaat. Dit is juist het moment (zowel tijdens als buiten een Design Sprint) om te vragen wat er bedoeld wordt. Wees niet bang om vragen te stellen en wees ook niet bang om de “domme” vragen te stellen. Vraag bijvoorbeeld heel veel “waarom”, “hoe werkt dat dan?”, “wat is dat precies”. Door open vragen te stellen kun je doorvragen naar de kern. Alhoewel de facilitator de gesprekken leidt moet je zeker niet bang zijn om ook je vragen te stellen.

Jij kent je tools

Je weet dat jij op de prototyping dag de hele dag bezig zal zijn om een prototype in elkaar te zetten. Wat dit prototype is en hoe realistisch dit zal zijn weet je niet totdat de oplossingen gekozen zijn. Lees je van tevoren in op het onderwerp, dit helpt alvast om in te schatten of je een prototype in keynote zal gaan maken of een prototype in framer. Door verschillende tools te kennen kun je ook makkelijker schakelen en dus een prototype maken in een tool waarmee je teamgenoot ook bekend is. Onthoud in elk geval dat de prototyping dag niet de dag is waarop je een nieuwe tool uitprobeert .

Jij laat het team de mogelijkheden zien

Als designers willen wij altijd super toffe dingen neerzetten. Het is dan ook goed om tijdens de sprint nieuwe richtingen te laten zien. Focus op de interactie stukken, wat zijn nieuwe manieren om een probleem op te lossen. Kies niet alleen voorbeelden van concurrenten, maar kijk ook naar heel andere apps, websites en producten die niets met je klant te maken hebben. Hier kun je veel inspiratie uithalen! Door dit te delen tijdens bijvoorbeeld de lightning demo’s of in een solution sketch laat je het team ook weer nieuwe mogelijkheden zien, wat uiteindelijk kan leiden tot een innovatieve oplossing!

Jij kunt prioriteiten stellen

Tijdens het prototypen wil je natuurlijk een zo echt mogelijk product neerzetten, maar gezien de tijd is het echter belangrijk om keuzes te maken. Wat zijn de echte must-haves voor het prototype (wat heb je minimaal nodig om de sprint-vragen te kunnen beantwoorden) en wat zijn de onderdelen die het prototype net dat beetje extra geven. Tijdens het prototypen wil je dus ook ten eerste focussen op de must haves. Maak eerst het storyboard na. Als het goed is, is deze zover uitgewerkt dat je niet meer hoeft na te denken over de uitwerking van een scherm. Zodra alles staat kun je het prototype gaan finetunen en itereren. Dat is het moment om de extraatjes aan het prototype toe te voegen.

Pas wel op. Sla niet door in je prototype, houdt de sprint-vragen (de onderdelen die je wilt testen) bij de hand. Je kunt een super fancy prototype maken, maar het moet niet het onderwerp van de test in te weg zitten. En ja, wij schieten ook wel eens door, dus het is slim om in je achterhoofd te houden.

Jij test wat je maakt

Niets is zo vervelend als een test ingaan waarvan het prototype veel fouten bevat. Test altijd je prototype voordat je met de echte testpersoon gaat zitten. De facilitator zal je hier waarschijnlijk aan herinneren, maar het is goed om tijdens het bouwen van je prototype in de gaten te houden of alles nog werkt en of alle interacties kloppen. Als alles in elkaar zit doe je een dry-run waarbij jullie het prototype testen zoals de gebruiker er op de testdag doorheen zal lopen. Als het dan goed werkt, ben je klaar voor de test en zul je erachter komen of jullie tijdens de sprint de juiste richting hebben gekozen.

Nu weet je hoe je de beste prototyper kan zijn tijdens een Design Sprint. Heb je nog aanvullingen op onze eigenschappen van een goede prototyper? Deel ze met ons. Veel plezier tijdens je volgende sprint!

Over de auteur: Caya Kempe is interactie ontwerper bij Hike One, een design agency dat digitale producten ontwerpt. Hiervoor houdt ze zich bezig met het opzetten en uitvoeren van ontwerptrajecten om samen met de klant en eindgebruiker tot een goed product of service te komen. De Design Sprint is daarin een methode die vaak gebruikt wordt om ideeën te valideren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond