-

Website retailer wordt advertentiepodium

Steeds meer online retailers willen op hun site advertenties vertonen. Een extra bron van inkomsten die ook andere marktpartijen overwegen nu er voldoende klantdata is vergaard.

Door de groeiende rol van data in de content- en de advertisingmarkt komen nieuwe inkomstenmodellen in zwang en doet de context er steeds minder toe. Wilde je vroeger een bepaalde groep mannen bereiken, dan adverteerde je steevast op een van de bekende mannensites. Dankzij inzichten uit klantdata hoeft dat echter niet altijd meer. En is het ook mogelijk om dezelfde doelgroep op meer generieke locaties, zoals webwinkels, te bereiken en een passende advertentie te sturen.

Doordat klanten tegenwoordig ook steeds vaker ingelogd zijn, kunnen zij tevens beter getarget worden dan voorheen. Niet alleen met aanvullende diensten, maar ook met reclameboodschappen. Waardoor de relevantie toeneemt en de gemiddelde advertentiewaarde met wel factor drie kan stijgen.

Concurrentie

De eerste retailers die dit gaan doen, zijn Quelle (onderdeel van OTTO) en Media Markt-Saturn. Vanaf begin 2016. De commerciële boodschappen zullen daarbij naadloos aansluiten op het internetgedrag en aankoopintenties die in data is vastgelegd. Een stap die ook diverse telecombedrijven inmiddels overwegen.

Dit alles is mogelijk door de opkomst van datagedreven en automatische handel in advertenties, oftewel programmatic advertising. Waardoor je geen groot salesteam meer nodig hebt. Dit verbetert je concurrentiepositie. En zorgt voor betere aanbiedingen en scherpere advertentieprijzen. Bijkomend voordeel is ook dat deze inkomsten direct meetellen in de ‘bottom-line’ van retailers, er zijn immers geen inkoopkosten meer.

Paniek

Veel online winkeliers zijn bang voor kannibalisatie van dergelijke nieuwe inkomstbronnen. Die kans is inderdaad redelijk groot als je geen technologie gebruikt om de verdiensten vervolgens verder te optimaliseren. Wat in mijn ogen alleen kan als je een holistische aanpak nastreeft, waarbij jouw systeem precies berekend of een retailer een directe verkoop aan een individu moet stimuleren of de klant juist op een advertentie moet laten klikken.

Is context dan helemaal dood? Zeker niet, het zal echter wel steeds vaker gecombineerd moeten worden met data om te kunnen wedijveren met concurrenten, uit de Verenigde Staten dan wel uit eigen land. Is er nu reden voor paniek voor de klassieke uitgever? Nee hoor. Deze ontwikkeling is voor hen juist een kans om op het gebied van advertising partnerships met retailers te sluiten. Zeker nu vrijwel alle grote uitgevers zich ook richting e-commerce bewegen.

Ik kan niet de toekomst voorspellen, maar een ding staat vast: het gaat er steeds meer om wie je kent, wat je van iemand weet en hoe vaak je diegene met relevante boodschappen bereikt. Of je nu retailer, telecomprovider of uitgever bent.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#138).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond