-

B2B-sector en komst AI zorgen voor flinke groei marketing automation

Wereldwijd gaan de uitgaven aan systemen voor marketing automation flink groeien. Die voorspelling doet Forrester in een rapport dat is gepubliceerd. Marketing automation is weliswaar geen nieuw thema meer, maar de meeste bedrijven moeten nog overstag. Met name de digitaliserende B2B-sector zorgt voor de impuls.

In de komende vijf jaar verdubbelen de uitgaven voor technologie die helpt bij de automatisering van marketing. Er wordt gesproken over een ware groeimarkt. Onderzoekers van Forrester voorspellen dat er in 2023 wereldwijd 25 miljard dollar aan uitgegeven wordt. Ter vergelijk: vorig jaar was dit iets meer dan elf miljard dollar.

Bij de ondervraging van iets meer dan duizend marketeers uit acht landen zegt iets meer dan de helft volgend jaar al de budgetten te vergroten. Ze hopen daarmee een groot deel van hun campagnes te kunnen automatiseren en meer inzicht te krijgen in de exacte opbrengt ervan. Een vijfde van het onderzoekspanel laat weten de uitgaven met tien procent of meer te vergroten.

Dubbelcijferige groei voor alle platformen

Forrester heeft ervoor gekozen een onderscheid te maken in typen platformen en functies. Zo zijn er oplossingen voor cross-channel campagnemanagement, zogenoemd ‘lead-to-revenue management’ en ook contentbeheer. Ongeacht de techniek, is er sprake van een dubbelcijferige groei. Het zal daarbij niet lang duren voordat de groei van marketing automation effect heeft op andere uitgaven. Reclame via traditionele media – tv, radio en print – zal er als eerste onder lijden.

Impact digitalisering

Er zijn volgens de onderzoekers een aantal verklaring te vinden voor deze marktimpuls. De B2B-sector speelt hierin bijvoorbeeld een belangrijke rol. Bij met name veel B2B-bedrijven staat de digitalisering nog in de kinderschoenen. Zodra daarin de eerste stappen zijn gezet, neemt de vraag naar marketing automation bijna als vanzelf toe.

Behalve die verandering ziet het onderzoeksbureau een opvallende innovatie bij de softwareleveranciers zelf. Veel van de makers investeren flink in kunstmatige intelligentie en zorgen daarmee voor een serieuze vooruitgang in personalisatie, het al dan niet volautomatisch genereren van content en de marketingefficiëntie. De verwachting is dat ze hiermee de interesse voor marketing automation flink kunnen opschroeven. Ook de komst van de privacyverordening AVG (GDPR) zou veel goeds betekenen voor de bedrijven. Hoewel het eerst voor wat opschudding zorgt, zal het volgens Forrester uiteindelijk een belangrijk verkoopargument zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Henrik Becker - Freelance Consultant

Hoorde ik laatst niet van Emerce zelf dat het in Nederland nog wel meevalt met die groei? Ja, er geen steeds meer bedrijven over op marketing automation software. Maar wat doen ze er vervolgens mee? Lekker duur e-mailen, heb ik vaak het idee. 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond