Britten profiteren van vertrouwen in cross border e-commerce

Britse bedrijven profiteren sterk van het groeiende vertrouwen in cross border e-commerce. Een recordaantal pakketjes ging van daar richting het Europese vasteland. Dat blijkt uit nieuwe cijfers.

De Britse e-commerce zit in de lift. Volgens het maandelijks terugkerende onderzoek van IMRG MetaPack is het aantal orders bij online retailers met 16,5 procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Ook de totale omzet nam toe, met elf procent om precies te zijn.

Interessanter om te zien is dat een aanzienlijk deel van de producten werd verkocht aan buitenlandse klanten. Van iedere tien producten gaan er op dit moment drie over de grens. In de zomer van 2015 lag dit percentage lager, 24,4 procent. Van het totale cross bordervolume gaat een aanzienlijk deel richting Europa. 62,7 procent van de cross borderpakketten eindigt bij Europeanen thuis, vorig jaar was dat nog 55 procent.

Daarmee hebben de Britse bedrijven een klein record te pakken. In vier jaar tijd werden er niet eerder zoveel bestellingen van Europeanen verwerkt. En dat is op zijn minst opvallend te noemen. Verwacht werd namelijk dat de Brexit directe invloed zou hebben op de economie en cross borderhandel in het bijzonder. Begin dit jaar zei meer dan de helft van de Britse retailers dat de handel over de grens steeds complexer werd.

Een enquête die door Global-E onder 250 leidinggevenden van grote retailers is gehouden, maakt dat duidelijk. Onzekerheid over de nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat een deel van de online retailers zich zorgen maakt. Bijna de helft denkt dat de Brexit de economie schaadt. Ongeveer twee op de tien bedrijven dacht er begin dit jaar aan om de investeringen buiten eigen land op te schroeven.

De Britten lijken vooral sterk te profiteren van het groeiende vertrouwen in de cross border e-commerce. Europeanen zouden steeds minder huiverig zijn om bij online bedrijven uit andere landen te bestellen. Cijfers die de Europese Commissie vorig jaar heeft verzameld, tonen aan dat bijna 60 procent van de Europeanen het aandurft zo’n order te plaatsen. Dit percentage is in twee jaar tijd met 21 procentpunt toegenomen. Behalve de Britse profiteren ook Duitse bedrijven hiervan.

Zo’n beetje iedere retailer zou hiervan kunnen profiteren, maar Europeanen ervaren nog in ieder land obstakels. Zo worden de betaalmethoden die in het ene land gebruikelijk zijn, op andere plekken niet altijd geaccepteerd. Daarnaast blijken winkeliers niet altijd in alle landen te kunnen bezorgen. Veel Europese bedrijven zouden wat dat betreft dus veel kunnen leren van de Britse (en Duitse) collega’s.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug