-

Duitsers en Britten klagen het vaakst over Europese e-commerce

Om de cross border e-commerce te stimuleren is er een Europees platform opgericht voor bemiddeling bij klachten. Consumenten kunnen daarvoor sinds begin vorig jaar terecht bij de Online Dispute Resolution. In welke landen zijn de klanten nu het meest kritisch? Of in welke landen laten winkeliers de meeste steken vallen? Bedrijven hebben vooral veel te duchten van Britten en Duitsers.

Sinds vorig jaar kunnen Europeanen met hun klachten terecht op een speciaal digitaal platform. Een commissie handelt de problemen binnen negentig dagen af. Blijkt de bemiddeling niet voldoende dan kan men alsnog het juridische pad bewandelen. Dat de Europese Commissie met dit platform op de proppen is gekomen heeft natuurlijk alles te maken met angst. Zowel webwinkelbedrijven als consumenten zijn bang op problemen te stuiten met iemand van over de grens. En dat is niet bevorderlijk voor de e-commerce.

Op het Online Dispute Resolution-platform is inmiddels een matrix te vinden die het eerste jaar samenvat. In totaal zijn er begin augustus van dit jaar zo’n 38 duizend klachten geregistreerd. Een kleine 37 procent daarvan betreft bestellingen die over de landsgrenzen zijn geplaatst. Van alle Europeanen vinden de Britten en Duitsers verreweg het vaakst hun weg naar het platform. De Duitsers dienden iets meer dan tienduizend keer een klacht in, de Britten bijna negenduizend keer. Spanje, de nummer drie in deze lijst, volgt met vierduizend klachten op grote afstand. 

Bedrijven uit deze zelfde landen ontvangen ook de meeste klachten dus het is vrij aannemelijk dat dit te maken heeft met het aantal inwoners en de grootte van de economie. Bedrijven die over de grens verkopen doen er in ieder geval wel goed aan hier rekening mee te houden in hun klantcommunicatie.

Verandert de rangschikking als het aantal klachten wordt afgezet tegen het aantal inwoners van een land? Ja, zoals onderstaande grafiek laat zien komen er relatief wat meer klachten uit Malta, Estland en Litouwen. Maar ook nu treffen we de Britten en Duitsers bovenaan de lijst.


Het platform geeft ook aan over welk soort bedrijven Europeanen zoal klaagden het afgelopen jaar. Met name bedrijven die actief zijn in de fashion of travel konden rekenen op kritiek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond