-

‘Digital nomads maakten in 2017 1,8 miljoen reizen’

Jonge reizigers zijn bereid in de buidel te tasten voor bijzondere excursies. Generatie Z boekt het liefst online maar dan wel direct bij de leverancier. Dit en meer blijkt uit de New Horizons Survey, het vijfjaarlijkse wereldwijde onderzoek van WYSE Travel Confederation naar reizigers onder de dertig.

Aan het onderzoek namen meer dan 57.000 mensen uit 188 landen deel. Deze zes trends komen uit het onderzoek naar voren:

 1. Big spenders

Millennials en generatie Z zijn bereid om flink wat geld uit te geven aan beleving. Zevenendertig procent is bereid om de portemonnee te trekken voor bijzondere ervaringen die te maken hebben met eten en drinken. De traditionele luxe items zoals upgrades in het vliegtuig zijn het minst populair onder de jonge doelgroep.

Volgens WYSE ondernemen deze reizigers 26 procent meer activiteiten op hun reisbestemming vergeleken met 2012. Het aanbieden van een unieke beleving lijkt dan ook lucratiever te zijn dan het ontwikkelen van premium diensten als je deze doelgroep wilt aanspreken.

 2. Meer informatiebronnen en OTA’s

Het aantal verschillende informatiebronnen dat wordt geraadpleegd voor het boeken van een reis stijgt gestaag: van drie in 2002 naar meer dan tien in 2017. Vrienden en familie zijn nog altijd de meest gebruikte bronnen maar het belang van social media en vergelijkingssites is toegenomen sinds het vorige onderzoek.

Het zal niemand verbazen dat de meeste informatie online wordt verkregen, wat ten koste gaat van face-to-face contact en print. Tien jaar geleden namen reisbureaus 70 procent van de boekingen van jeugdige reizigers op zich, nu zijn het vooral de leveranciers zelf en OTA’s waar wordt geboekt. Die zullen mobile-first moeten worden: driekwart van de respondenten uit de generatie Z hebben minimaal een keer via hun smartphone een boeking gemaakt in 2017.

 3. Populairste bestemmingen

De VS blijven de populairste bestemming voor de jonge reizigers, al leveren ze wel wat marktaandeel in. Verder is Australië voor het eerst in tien jaar terug in de top-10. WYSE stelt dat het aandeel reizen van 120 dagen en langer afneemt. Er worden meer kortere trips geboekt. Long-haul bestemmingen die vooral inzetten op langere verblijven voor studie, werkvakanties, au pairs, et cetera worden dus minder relevant voor de doelgroep.

 4. Digitale nomaden

Digitale nomaden, die hun werk verrichten terwijl ze op reis zijn, maken geen groot deel uit van de respondenten: 0,6 procent kwalificeert zichzelf als digitale nomade. Dat lijkt weinig maar komt neer op 1,8 miljoen reizen.

De digitale nomaden zoeken accommodaties met name via Airbnb (56 procent). Ze boeken hun vliegreizen online (85 procent) en gebruiken daarnaast vaak OTA’s om een verblijf te regelen (55 procent). Locaties waar je kunt werken en snelle wifi zijn de ingrediënten waarmee je deze subgroep blij maakt. 

 5. Drie sleutels tot geluk

Er zijn drie factoren die bepalen of millennial- en generatie Z-reizigers blij worden van hun reis: de bestmeming, duur van de reis en activiteiten.

Hoe meer activiteiten en belevingen mensen meemaken tijdens hun reis, des te gelukkiger zijn ze. Reizen naar Mexico, Japan, Indonesië en Peru scoren het hoogst.

 6. Generatie Z is de toekomst

Gen Z is de grootste groep consumenten in 2020. Ze boeken online, maar liever direct bij de leverancier en niet zozeer bij OTA’s en third party websites. Generatie Z is socialer dan de millennials en wil contact en interactie met de locals. De focus op activiteiten biedt reisorganisaties kansen om deze doelgroep aan te spreken, liefst via social media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond