-

Markt- en concurrentie-informatie vergaren? Zo kan het ook

Om in de lijn van mijn vorige artikelen te blijven schrijf ik dit keer over het vergaren van markt- en concurrentie-informatie. Eén van de uitdagingen in Nederland (en als je wat ambitieuzer bent de wereldmarkt) is het vinden van marktinformatie en, helemaal als je internationaal gaat, over concurrenten.

Natuurlijk, kopen van informatie kan altijd als je maar in een markt zit die groot genoeg is. Over relatief nieuwe markten is meestal weinig informatie (te weinig om mee te verdienen voor een marktonderzoekbureau) of vaak niets voorhanden. Google is en blijft natuurlijk een geweldige tool. Mocht je iets willen weten van de Nederlandse hosting markt, kijk hier eens. Een paar jaar geleden had dit (helaas) niets opgeleverd. Het zoeken naar relevante informatie kan dan ook nogal een zoektocht zijn. Maar, er is een oplossing.

Bijna alle beursgenoteerde bedrijven doen er aan: investor relations. De reden hierachter is dat ze de aandeelhouders op de hoogte willen houden over de gang van zaken. Investor relations is altijd erg lastig. Als beursgenoteerd bedrijf mag je niets nieuws vertellen zonder het ook meteen aan de wereld bekend te maken maar zonder iets te vertellen krijg je geen aandacht. Kortom, alles wat op diverse bijeenkomsten door beursgenoteerde bedrijven wordt verteld moet dus ook op de website staan. Als in je eigen of aanverwante markt een groot beursgenoteerd bedrijf actief is, dan is het zeker de moeite waard om even door hun investor relations site heen te lopen. Deze zijn overigens niet altijd even makkelijk te vinden dus google-en op de bedrijfsnaam en ‘investor relations’ helpt.

Ik heb zelf hieronder een aantal voorbeelden van sites waar ik zelf de laatste jaren veel gebruik van maak (en veel mensen aanraad om eens naar te kijken).

Het eerste mooie voorbeeld waar je veel informatie kunt vinden is bijvoorbeeld de site van Schibsted. Ooit een ouderwetse uitgever van kranten maar tegenwoordig eigenlijk de Europese leider op het gebied van ‘classified ads’. Kijk maar eens naar de presentatie die ze op hun laatste analisten dag hebben gegeven. In deze presentatie geven inzicht in de strategie die het bedrijf volgt om hun advertentie sites steeds succesvoller en groter te maken. Het geheim? Zorg dat je de grootste bent…

Eén van de grote trends in de advertentiewereld zijn videoadvertenties. Op dit vlak is er ook een beursgenoteerd bedrijf, Tremor Video. Online video advertenties zullen met bijna 29 procent per jaar groeien tussen 2010 en 2016 en mobile video groeit nog veel harder: 71 procent.

Een heel ander verhaal maar minstens net zo interessant vind ik altijd op de site van Akamai. Tijdens hun analistendag geven ze op een uitstekende manier hun visie op de ontwikkeling van het internet weer en hoe ze daar op inspelen. Voor Akamai zit het geld in de toekomst aan de ‘rand’ van het internet.

De andere handige bron voor marktinformatie zijn prospectussen van bedrijven die naar de beurs gaan. Aan de ene kant zijn dit enorme juridische documenten maar aan de andere kant staat hier vaak wel ongeveer alles in wat met het bedrijf te maken heeft. In de Verenigde Staten zijn die zeer gemakkelijk op te vragen bij de SEC.

Kijk maar eens naar de filing voor Criteo. Erg handig is dat Criteo allerlei (dure) marktonderzoeken heeft gekocht en de cijfers hiervan weergeeft in haar filing. Zo gaat de  business-to-consumer e-commerce markt met  16.7% groeien tussen 2012 en 2017 en bovendien, en hier speelt Criteo op in, stopt 88% van de online kopers weleens iets in een online winkelmandje zonder het te kopen.

Altijd al willen weten hoe je geld verdient met een review site? Yelp, dat in 2012 naar de beurs ging, deelt aardig wat informatie in haar prospectus. Als ik met diverse bedrijven spreek die aan ‘reviews’  doen dan lopen we altijd snel aan tegen de discussie hoe ze geld moeten gaan verdienen.

Yelp verdient het met advertenties want “According to the U.S. Census Bureau, in the United States alone, there are over 27 million local business locations, which we believe represents a multi-trillion dollar market for commerce. According to BIA/Kelsey, a market intelligence firm, local businesses are estimated to have spent $19.6 billion on online advertising and $113.6 billion on traditional offline advertising in 2010. We believe several secular trends will increasingly challenge the traditional ways in which local businesses have connected with consumers and will offer opportunities for solutions like ours.”

Uit de cijfers blijkt, inmiddels 162 miljoen dollar aan omzet in de eerste  negen maanden van 2013, dat het werkt. Als je de informatie dan ook nog combineert met de laatste presentatie op de investor relations site combineert, dan krijg je een redelijk idee dat de visie van Yelp aardig begint te werken.

Kortom, de bottom line van dit verhaal is dat, net als bij mijn vorige verhalen, je veel meer kunt vinden op het internet dan je vaak denkt. Juist door informatie te gebruiken van beursgenoteerde bedrijven krijg je zelf een ‘beter’ gevoel bij een markt en bovendien is dit soort informatie vaak precies wat een mogelijke investeerder of koper wil horen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond