-

Onderzoek: Nederland & retargeting in 2015

Op zoek naar een cadeau voor je vriendin? Open een webpagina als NU.nl op jullie laptop en zie daar: de schoenen waar ze laatst naar heeft gezocht! Of je ziet ineens een aanbieding voor dat hippe hotel dat je laatst hebt bekeken. Voor marketeers lijkt deze retargeting het ei van Columbus, maar de Nederlander ervaart dit toch heel anders…

Nederlanders negatief tegenover retargeting

Uit het jaarlijkse ‘What’s happening online?’ onderzoek van Ruigrok | NetPanel blijkt namelijk dat slechts 6% van de Nederlanders positief tegenover retargeting staat. Meer dan de helft vindt het maar niks en zeven op de tien vinden dit soort advertenties wel eens irritant. Vrouwen doen dit vaker dan mannen.

Eén van de redenen waarom Nederlanders niet zo positief staan tegenover retargeting is omdat men vindt dat privacy wordt geschonden door hen te benaderen met advertenties gebaseerd op hun persoonlijke surfgedrag (60%). Eenzelfde deel van de Nederlanders vindt dat zij te vaak ‘geretarget’ worden.

WHO_Blog_Houdingtovretargeting4

Twee derde van de Nederlanders krijgt wel eens een op surfgedrag gebaseerde advertenties nadat zij de aankoop al hebben gedaan. Dit is storend en onnodig, want men is immers niet meer op zoek.

WHO_Blog_Adfail2

Jongeren zijn minder negatief over retargeting

Het negatieve gevoel over retargeting is minder sterk aanwezig onder jongeren, ‘slechts’ een derde is negatief over retargeting, versus de helft van de oudere Nederlanders. Een vijfde van de jongeren vindt retargeting zelfs handig! Dit zijn vooral de jonge mannen (36%). Ook het gevoel dat de privacy geschonden wordt speelt iets minder onder jongeren. Zij maken zich sowieso minder zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens die zij online achterlaten en zijn minder vaak bang dat er misbruik gemaakt wordt van deze gegevens.

WHO_Blog_JongerenOuderen


Online én offline tracking

Ruim vier op de vijf Nederlanders zijn zich ervan bewust dat als zij internet gebruiken er vrijwel altijd gegevens over het surfgedrag worden opgeslagen. Interessant is dat daarentegen maar net iets meer dan de helft van de Nederlanders zich ervan bewust is dat er vrijwel altijd gegevens over hun winkelgedrag wordt opgeslagen als ze in een fysieke winkel zijn. Dit varieert van het op klantniveau registreren van aankopen tot het via de beveiligingscamera’s observeren van het gedrag van bezoekers in de winkel. En hoewel dit nog niet zo onder de aandacht is als online tracking van data, gaan ook de ontwikkelingen op dit gebied snel.

Zo zetten wij steeds vaker camera-observatie in om inzichten over bezoekersgedrag in winkels te verkrijgen. Data komt in 1-en en 0-en binnen en analyse van deze data geeft inzicht in offline consumentengedrag, zoals Google Analytics dat voor bijvoorbeeld webshops doet.

observatie

Dankzij camera-observatie kun je onderzoeksvragen beantwoorden als: Wat zijn piekmomenten in de winkel? Hoe bewegen bezoekers zich op een winkelafdeling? Welke producten bekijkt men en welke producten laat men links liggen? Is er sprake van klanten die producten terugleggen?

Net als bij een webshop kun je door het analyseren van bezoekersgedrag de knelpunten in een fysieke winkel aanpakken en ‘testen’ welk effect veranderingen op de winkelvloer hebben op het gedrag van bezoekers. Met deze inzichten kun je je winkel, museum, openbare ruimte of andere locatie optimaliseren en daarmee de klanttevredenheid, het rendement en de verkoop verhogen.

Blijf je bezoeker volgen!

Hoewel retargeting bij veel Nederlanders het bloed onder de nagels vandaan haalt, blijkt dit zeer effectief. Zeven op de tien online shoppers verlaten hun online boodschappenwagen voordat ze een aankoop doen. Zonder actie komt slechts 8% van hen terug om de aankoop alsnog te doen. Maar met retargeting neemt dat percentage toe tot maar liefst 26%!

Doe dus je voordeel met het registreren van gedrag, maar ga hier zorgvuldig mee om. Richt je advertenties iets vaker op jongeren en vermijd het retargeten van consumenten die hun aankoop al gedaan hebben.

En volg ook eens het offline gedrag van je bezoekers en ontdek wat er nog te winnen valt.

Over het onderzoek

Het ‘What’s Happening Online’-onderzoek wordt jaarlijks op eigen initiatief uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. De volledige rapportage van het onderzoek is aan te vragen via onze website.

De doelgroep bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. Vanaf 5 juni 2015 tot en met 16 juni 2015 hebben 1.359 Nederlanders van 18 jaar en ouder de online vragenlijst ingevuld. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht, leeftijd en opleiding.

 

7-incredible-retargeting-stats-infographic

*) Dit artikel is geschreven in samenwerking met Lianne Worrell.

Deel dit bericht

1 Reactie

Retargeting

Nou, retargeting is een zeer nuttig marketing automation tool voor elke online business. Het is kosteneffectief en iedereen wil het. Vooral wanneer er retargeting bedrijven die u betaalt alleen als je het genereren van extra inkomsten met deze software.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond