-

Onderzoek: weinig vertrouwen in contactloos betalen

Het zal nog wel even duren voordat consumenten wennen aan het idee van contactloos betalen. Dat mag worden afgeleid uit een recent Britse studie The Future of Mobile Digital and Contactless Payments.

Op het eerste gezicht is het onderzoek niet eens zo somber. Maar liefst 35 procent van Britse volwassenen is op de hoogte van mobiele apparaten met een NFC-chip, waarmee contactloos betaald kan worden. Dat komt overeen met de groeiende bewustzijn rond contactloze betaalkaarten. Die nam volgens weer andere onderzoeken toe tot wel 70 procent.

Maar slechts één op tien weet of zijn eigen smartphone voor NFC geschikt is. En daarvan gebruikt nog geen 22 procent de technologie voor betalingen.

Erger is dat meer dan de helft van de ondervraagde consumenten die geen interesse heeft in NFC, denkt dat het niet veilig is. De onderzoekers constateren dat er nog veel wantrouwen zit bij de consument.

Het onderzoek staat in schril contrast met de positieve reacties van Nederlandse consumenten die deelnemen aan een proef van ABN, ING en Rabobank met contactloos betalen in Leiden. Het winkelend publiek kan daar sinds afgelopen zomer bij een kleine tweehonderd winkels betalen door de telefoon langs de kassa te vegen. Een draadloos signaal gaat van de mobiel naar de kassa en het geld wordt afgeschreven van de rekening van de klant. De banken willen de proef verlengen tot na de jaarwisseling zodat men ook in de drukke decembermaand ervaring op kan doen met mobiel betalen.

Maar of het daarna snel zal worden opgepakt is de vraag. Na afloop van de introductieperiode bepaalt elke bank afzonderlijk of en op welke wijze zij deze vorm van betalen aan klanten gaat aanbieden. Om de drempelvrees weg te nemen zou de proef eigenlijk ook elders in Nederland een vervolg moeten krijgen.

Deel dit bericht

5 Reacties

LJ

Ik heb hier niet veel vertrouwen in. Erg leuk dat snelle betalen. Maar wat op moment dat men je betaalpas heeft gestolen en hiermee dus zonder het intoetsen van een code kan betalen? Logisch is natuurlijk je pas laten blokkeren. Het kan in sommige gevallen echter even duren voor je door hebt dat je pas ontvreemd is. Bijvoorbeeld bij een beetje zakkenroller. Dit contactloos betalen moet optioneel zijn.

Robbert

Iedereen praat maar over contactloos betalen maar waarom eigenlijk? Wat is er universeler dan een pasje waarmee je bij elke bank kunt pinnen (ongeacht bij welke bank je zelf zit) en bij elke winkel. Een bankpasje is vele malen kleiner en lichter dan een telefoon en een pintransactie duurt slechts een paar seconde. Welk probleem wordt er geprobeerd op te lossen? Volgens mij een niet bestaand probleem.

Youri

@LJ, het gaat in dit geval om het contactloos betalen met je telefoon he?
Ik wordt zelf af en toe een beetje gek van alle verschillende pasjes die ik bij me moet hebben en zou deze graag vervangen door mijn mobiel. Deze heb ik namelijk toch altijd op zak. Met een beetje mazzel ben je gelijk van je hele portemonnee af! Die kan je ook wel eens kwijtraken (schade €50+ aan geld, nieuwe passen etc.)
Wat mij betreft werkt dit ook stukken beter dan de chipknip, omdat je niet steeds hoeft op te laden en dus niet voor aap staat als je saldo op is.

Anoniem

Nee, en met een lege mobiel, te weinig saldo, malware op je telefoon of geen bereik sta je ook niet voor lul he?

Wordt wakker Nederland!

Youri

Haha waar! Maar dat gebeurt me toch minder vaak dan een lege chipknip 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond