-

Reizigers gebruiken mobiel voor gemak en ondersteuning

Je kunt steeds vaker boekingen maken op social- en messagingplatformen. Betekent dit het eind van de reisapp? Die vraag onderzoekt Travelport in het rapport ‘How travelers are using mobile in 2019’. 

Daaruit blijkt dat de reiziger nog lang niet app-moe is. Meer dan de helft heeft minstens één reisapp op de telefoon staan en gebruikt deze frequent. Het zoeken en boeken van reizen, controleren van de vluchtstatus en verkrijgen van de instapkaart zijn de belangrijkste redenen om een applicatie te downloaden.

De desktop blijft onder vakantiegangers het populairste middel om een vlucht te onderzoeken maar de smartphone-app is een goede nummer twee (respectievelijk 76 procent en 68 procent). Mobiel internet (zonder app) staat op de derde plaats met 62 procent.

De desktop zit nog wel stevig in het zadel als het om de daadwerkelijke boeking van het vliegticket gaat: 74 procent doet dat het liefst op een laptop of pc. De smartphone-app wordt door 58 procent hiervoor gebruikt en mobiel internet door 46 procent.

Andere onderdelen van de reis (hotel, autohuur, trein, et cetera) worden door 78 procent onderzocht op desktop en door 70 procent op een smartphone-app. Mobiel internet scoort 61 procent. Zesentwintig procent van de vakantiegangers heeft weleens een chatapplicatie zoals Messenger of WhatsApp gebruikt voor het zoeken of boeken van reizen.

Welke verwachtingen hebben reizigers van een app? Allereerst willen ze een volledig reisoverzicht en actuele informatie ontvangen gedurende de reis. Het zoeken en boeken van vluchten en mobiele check-in zijn ook belangrijk, alsmede de mogelijkheid om een hotelkamer te boeken en vluchtwijzigingen door te voeren in de app.

En voice? Reizigers willen van een spraakassistent vooral weten wat de vluchtstatus is (67 procent), gevolgd door inchecken (41 procent), de route van het hotel naar de luchthaven (38 procent) en de verkeerssituatie op de weg naar de luchthaven (37 procent).

Reizigers staan open voor notificaties, die ze het liefst via e-mail ontvangen (46 procent). De meeste toegevoegde waarde heeft informatie over de tripstatus (76 procent), gevolgd door een prijswijziging in een vlucht waarin de reiziger geïnteresseerd is (70 procent). Ook reminders over een boeking die nog niet af is gemaakt, worden gewaardeerd (66 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond