Dit zijn dé trends in social media marketing voor 2017
De invloed van sociale media op ons dagelijks leven neemt nog steeds toe. Met z’n allen besteden we steeds meer tijd aan social media. Zowel privé als op ons werk. De gemene deler van de meeste sociale media trends voor 2017 is dan ook de verdere proliferatie en integratie van sociale media in het dagelijks leven.
Sociale media zijn enorm divers. Van Facebook tot Snapchat en van Pinterest tot LinkedIn. Bovendien gaan de ontwikkelingen in social media marketing razendsnel. Daarom heb ik dit jaar de hulp ingeroepen van een aantal social media experts in mijn netwerk: Martine de Meijer (Think Online), Patrick Petersen (onlinemarketeer.tv), Edwin Vlems, Elja Daae (eljadaae.nl), Maarten Bierman (The Pinfluencers), Danny Oosterveer (Burger’s Zoo), Hélène van den Dungen (HP Neutraal) en Jody Hoogendoorn (Pinacademie).
Zo vinden we steeds vaker producten en diensten via sociale media. Ook zijn sociale media in toenemende mate de bron voor ons nieuws en andere actuele informatie die voor ons van belang is.
Daarbij is de rol die sociale media spelen bij zaken als klantenservice en -voorlichting sterk aan het toenemen. Geen zichzelf respecterend bedrijf kan het zich dan ook nog veroorloven om sociale media te negeren.
Tegelijkertijd zullen we gaan merken dat de wal het schip gaat keren. Steeds meer mensen en instanties maken zich zorgen over de impact van sociale media op onze samenleving.
Problemen met privacy, veiligheid en nepnieuws zorgen voor een toenemende roep om regulering.
En de consolidatie van sociale media in steeds grotere en machtige bedrijven trekt de aandacht van regulerende instanties overal ter wereld. Denk daarbij aan het bijna-monopolie van Facebook en de acquisitie van LinkedIn door Microsoft.
Al met al is de groei van het gebruik van sociale media indrukwekkend, zoals blijkt uit deze interactieve infographic met (real time) sociale media statistieken.
Presented by Coupofy
De belangstelling in Google voor de belangrijkste sociale netwerken. Facebook steekt er met kop en schouders bovenuit:
Wat zijn dan de belangrijkste social media trends voor 2017? We zien er maar liefst negentien:
1) Mobile first? Mobile only!
De afgelopen jaren waren de sociale media de absolute voortrekkers in de mobiele revolutie. Inmiddels zijn de meeste sociale media hoofdzakelijk of zelfs uitsluitend mobiel.
LinkedIn is met 59 procent mobiele gebruikers nog het ‘minst mobiele’ sociale netwerk. Facebook en Twitter zitten al boven de 85 procent, terwijl Instagram en Snapchat zelfs volledig mobiel zijn (mobile only). Om nog maar niet te praten over messaging diensten als Whatsapp en Facebook Messenger.
Voor marketeers betekent dit dat het alleen maar zinvol is om via sociale media bezoekers naar een webpagina te sturen als die mobielvriendelijk is. Bij voorkeur responsive.
2) Social search
Het kleine schermpje van de smartphone functioneert als slagveld waarop sociale media-giganten als Facebook en zoekgiganten als Google strijden om de gunst van de consument op zoek naar informatie.
Facebook werkt hard aan een sterk verbeterde zoekfunctionaliteit in de mobiele Facebook app. Tegelijkertijd werkt Google nauwer samen met Twitter om tweets sneller te indexeren.
Dat social en search meer samengaan ligt eigenlijk best voor de hand. Sociale media functioneren steeds meer als graadmeters van de interesses van mensen. Per slot van rekening zijn zoekresultaten vaak een combinatie van relevantie en populariteit.
Social shares zijn weliswaar officieel geen ‘ranking factor’ voor Google. Maar er bestaat wel degelijk een sterke correlatie tussen content die veel wordt gedeeld en content die hoog scoort in Google.
Zo’n 88 procent van de consumenten laat zich bij aankopen beïnvloeden door recensies en commentaren van andere consumenten. Ze zoeken niet meer in Google, maar gaan direct naar YouTube (ook van Google uiteraard), Facebook, Twitter, Yelp en Pinterest voor informatie, inspiratie, advies en meningen.
Facebook heeft als potentiële zoekmachine dan ook een sterke troef in handen. Daar komt bij dat ze miljarden tijdlijnposts hebben geïndexeerd. Dit stelt Facebook in staat om de meest gedeelde links aan zoekers te tonen, waardoor Facebook als zoekmachine waardevol kan zijn voor haar gebruikers met informatie die Google niet heeft.
Tussen najaar 2015 en zomer 2016 groeide het aantal zoekopdrachten in Facebook met 33 procent van 1,5 miljard naar 2 miljard per dag.
Hiermee is de uitgangspositie van Facebook in de slag om het kleine schermpje in zekere zin gunstiger dan die van Google. Daar komt bij dat Facebook binnen haar apps betere mogelijkheden heeft om passende mobiele advertenties te serveren dan Google.
Als marketeer doe je er dan ook verstandig aan om de strijd tussen deze twee giganten het komende jaar nauwlettend te volgen. Gebruik sociale media in 2017 niet meer alleen om aanbiedingen en acties te pushen. Gebruik ze ook om de stem van je klanten te versterken. Recensies en case studies van klanten werken in social media veel beter dan gelikte reclame-uitingen.
Een andere ontwikkeling op het gebied van social search om in de gaten te houden is die van Pinterest als zoekmachine.
https://www.youtube.com/watch?v=qyYVI0ySDvk
Pinterest wordt de next Google zegt Maarten Bierman. “Wellicht een boute stelling, maar met de introductie van Guided Search van Pinterest in april 2014 is er een hoop veranderd in de zoekmachinewereld. Mensen gebruiken Pinterest als visuele zoekmachine. Het menselijk brein verwerkt plaatjes nu eenmaal 60.000 keer sneller dan tekst.
“Guided Search is zo’n succes omdat het dé ideale manier is om te zoeken op je smartphone. En aangezien we vele uren per dag onze smartphone gebruiken, is dit een perfecte match. Maar er is meer. Pinterest introduceerde eind 2015 local search. Er zijn wereldwijd honderden verschillende culturen en daarmee gepaard gaande gewoontes, gebruiken en behoeftes.
“Dus in Nederland krijg je op een zoekopdracht ‘maaltijd+vier+personen+bereidingstijd+half+uur’ hele andere recepten als SERP (Search engine Result Pins) dan in België. Pinterest loopt ver vooruit op Google op dit gebied. Personalized social search is voor Pinterest een kwestie van maanden en niet van jaren. Als (r)e-tailer kun je dit platfom daarom niet links laten liggen.”
Volgens Jody Hoogendoorn is Pinterest zelfs meer een zoekmachine dan een sociaal netwerk: “Bloggers hebben al lang de kracht van Pinterest ontdekt. Pinterest is ijzersterk in evergreen content en blijft dagelijks nieuwe traffic naar je website genereren. Nieuwe traffic, zelfs van content die je jaren geleden hebt geplaatst.
“Pinterest is zeer succesvol in Amerika en in Europa vooral in Engeland. Zeker (internationale) bedrijven zien dat zij hier geld laten liggen. Zij zullen zich beter in Pinterest moeten verdiepen en passende content delen. Content die zij al tot hun beschikking hebben, maar tot nu toe verkeerd inzetten op Pinterest. Men moet eindelijk af van het kip-ei verhaal: ze zetten het verkeerd in, het levert niet het gewenste resultaat, dus het werkt niet.
“Door meer kennis op te doen en Pinterest correct in te zetten, levert het meer op dan Instagram en Twitter bij elkaar. Zeer waarschijnlijk wordt adverteren op Pinterest in 2017 ook in Nederland mogelijk. Dit kan nu al in Engeland. Zeker is dat steeds meer bedrijven dan in zullen stappen om gerichte campagnes te lanceren.”
Werk samen met social media influencers (bloggers, vloggers en andere creatievelingen) om een authentiek verhaal over je merk uit te dragen.
3) Consolidatie van platformen
Toen eind negentiende eeuw de eerste automobielen op de markt kwamen, schoten de autofabriekjes als paddenstoelen uit de grond. Begin 20e eeuw volgde consolidatie. Tegenwoordig zijn er wereldwijd nog maar een paar grote automobielfabrikanten.
Een dergelijke ontwikkeling zien we bij veel nieuwe industrieën. Zo ook bij sociale media. Door het krachtige netwerk effect van social media, zien we nog veel meer dan in de meeste andere industrieën het ‘winner takes all’ effect.
Zo is de dominantie van Facebook in combinatie met dochters Instagram en Whatsapp inmiddels gigantisch. En de overname van LinkedIn door Microsoft en de doodstrijd van Twitter na de mislukte overnamestrijd van najaar 2016 zijn ook duidelijke tekenen van de consolidatie van platformen.
https://www.youtube.com/watch?v=-89PWn0QaaY
Kleinere sociale netwerken hebben alleen nog kans van overleven als ze een specifieke niche bedienen. Of door zich sterk te onderscheiden, zoals Snapchat dat in een paar jaar een dominante speler wist te worden, met name onder millenials. Het sociale netwerk, dat begon als een soort ‘geheime plek’ waar tieners naaktfoto’s konden uitwisselen, ontwikkelde zich razendsnel tot een storytelling platform dat z’n weerga niet kent. Inmiddels heeft Snapchat in Nederland al meer dan twee miljoen gebruikers. Op 15 november 2016 kondigde Snapchat aan naar de beurs te gaan.
Deze consolidatie komt ons marketeers wel goed uit. We hoeven niet als een gek achter elke nieuwe social startup aan te gaan. Rustig de kat uit de boom kijken loont. Investeer je tijd en geld vooral in het verbeteren van je activiteiten bij de grote spelers.
4) Back 2 Social
‘Marketers ruin everything’. Het zijn de gevleugelde woorden van social media fenomeen Gary Vaynerchuk. En het is waar, wij marketeers hebben sterk de neiging om vooral te zenden op social media. Ook wij maken ons daar schuldig aan.
“Marketers ruin everything.” – Gary Vaynerchuk
Daarbij komt de overdaad aan informatie die we over ons krijgen uitgestort. De ‘infobesitas’ waarover we al schreven bij de Content Marketing Trends voor 2017. En het misbruiken van sociale media om – vooral anoniem – te beledigen en te kwetsen.
Patrick Petersen ziet echter een tegenbeweging ontstaan: “De onthaasting in social; minder fitties en opgefokt gedrag, maar echt sociale communicatie blijft over bij de participanten die sociale media echt snappen.”
Het is misschien een beetje naïef, maar wij sluiten ons graag aan bij de gedachte van back 2 social in 2017.
5) Social Selling
Over deze trend schreven we twee jaar geleden al. Maar de consument laat nog een beetje op zich wachten. Wel is het duidelijk dat de grote sociale media bedrijven er heilig in geloven. Dat blijkt onder andere uit de ‘koop nu’ knoppen die Twitter, Pinterest en Facebook introduceerden.
Verwacht dergelijke directe bestelmogelijkheden ook voor andere sociale platformen. Zo kondigde Instagram in november 2016 een in-app koopknop aan. En zijn er geruchten over op hande zijnde e-commercetoepassing in Snapchat.
Patrick Petersen: “Social selling wordt op platformen als Pinterest, Instagram en LinkedIn een focus en geven daarbij ook de broodnodige -zakelijke- meerwaarde mee.”
Voor 2017 voorzien we de nodige innovaties in social media apps met als doel om social shopping zo frictieloos mogelijk te maken.
Maarten Bierman: “Met name Pinterest zal doorbreken volgend jaar doordat de commerciële features zoals gesponsorde pins (vergelijkbaar met Google Adwords), buyable pins en video advertising beschikbaar komen. Mijn verwachting is dat grote (r)-etailers dit platform dan zullen omarmen als social commerce kanaal. Social media en e-commerce zullen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. En dit gaat veel verder dan het hebben van een koopknop.”
Hélène van den Dungen: “Pinterestgebruikers bezoeken ’s werelds grootste ideeëncatalogus voor inspiratie en komen veelal met een koopintentie. Vanuit die gedachte is het voor bedrijven zeer interessant om via Pinterest producten te verkopen.”
6) Automatisering
Op dit moment zijn vrijwel alle updates die je ziet in social media geschreven door mensen. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie zullen we in de loop van 2017 steeds meer social media updates gaan zien die worden gegenereerd door een algoritme.
In mijn eerdere artikel Content Marketing Trends 2017 gaf ik al aan dat kunstmatige intelligentie een grotere rol gaat spelen bij de creatie van content (trend 3). Bij social media updates zal dit nog sneller een rol gaan spelen, omdat korte updates nu eenmaal eenvoudiger zijn te automatiseren dan complete artikelen.
Is dit een slechte zaak? Die vraag is eigenlijk niet zo relevant. Het gaat gebeuren. Al ga ik er vooralsnog vanuit dat we dit in eerste instantie vooral bij Engelstalige updates gaan zien. In het Nederlandse taalgebied lopen we vaak een paar jaar achter bij dergelijke ontwikkelingen. Begrijpelijk, aangezien Nederlands een relatief kleine taal is.
Maar, omdat we in Nederland behoorlijk internationaal zijn ingesteld en we hier ook veel in het Engels communiceren, vind ik deze trend toch ook al voor 2017 interessant om te volgen. We kunnen er alvast het nodige van leren om ons goed voor te bereiden op deze ontwikkeling, zodra die ook in het Nederlands gemeengoed gaat worden.
Een belangrijke vraag daarbij is: hoe pak je dit als organisatie op? Hoe zorg je ervoor dat je social media updates publiceert die van hoge kwaliteit zijn, maar dan geautomatiseerd. Dat vergt vooral aandacht voor een stevige basis van goede content. En uiteraard echt slimme algoritmen.
Maar laten we in ieder geval proberen om social wel sociaal te houden. Mensen willen nu eenmaal contact met echte mensen, niet met robots. En menselijk contact, daar zijn sociale media toch vooral voor bedoeld, niet waar?
7) Hypertargetting
https://www.youtube.com/watch?v=-p61gY5_3TA
Tijdens de presidentsverkiezingen in de VS maakten de digitale teams van zowel de democraten als de republikeinen intensief gebruik van hypertargeting. Ze benaderden tientallen miljoenen kiezers op basis van persoonlijke profielen. Als uit zo’n profiel bleek dat iemand tot de perfecte doelgroep van de partij behoorde, maar dat de kans klein was dat hij of zij zou gaan stemmen, was zo iemand een ‘hot prospect’. Die kon een campagnemedewerker aan de deur verwachten.
Kiezers die altijd al op de eigen partij stemden en kiezers die zeker op de tegenpartij zouden stemmen, konden ze links laten liggen. Zonde van het geld.
Met de targetingmogelijkheden van met name Facebook, zullen we gaan zien dat steeds meer bedrijven gebruik gaan maken van hypertargetting.
Bekijk de complete infographic hier.
8) Live video en andere tijdelijke content
Een belangrijke doorbraak van 2015 was de plotselinge en razendsnelle opkomst van ‘live streaming video’ apps als Meerkat en Periscope. Bij Snapchat draait het al grotendeels om directe, zo goed als live, updates.
In 2016 zagen we de komst van Facebook Live, waarmee live video streaming mainstream ging. Grote mediabedrijven streamen inmiddels belangrijke evenementen live via Facebook. En tijdens de verkiezingscampagne in de VS maakte met name Donald Trump veelvuldig gebruik van Facebook Live om de door hem zo verfoeide mediabedrijven te omzeilen.
In 2017 zal live streaming nog belangrijker zijn bij social media. Voor marketeers betekent deze ontwikkeling dat ze creatief moeten worden met actuele updates. Denk aan korte indrukken vanaf de werkvloer, product presentaties, kijkjes achter de schermen, tijdelijke aanbiedingen, live instructies, live vraag-en-antwoordsessies en nog veel meer directe interacties met de doelgroep.
Elja Daae: “Snapchat blijft ook in 2017 hard groeien en gaat een nog belangrijker plaats innemen in de race om de aandacht en de ‘eye balls’. Wie zich op jongeren (12-25!) richt, kan echt niet meer om deze app heen. Het vraagt wel een totaal nieuwe manier van communiceren, content maken en webcare.
“Op Snapchat draait het grotendeels om korte (max 10s), verticale, full screen video. En in navolging van Snapchat heeft Instagram ook stappen gezet op dat gebied. Dit vraagt een nieuwe manier van video produceren. Je krijgt te maken met vragen als: hoe vertel je een verhaal in extreem korte video’s en foto’s? Wat is de impact van verticaal & full screen? Hoe deel je relevante informatie? Wat doe je met tekst in verhouding tot beeld? En wat moet je doen om beeld niet alleen horizontaal maar ook verticaal op te nemen?
“Mijn verwachting is dat dit format ook op andere media impact zal hebben. Uit onderzoek blijkt dat dit verticale full screen format de aandacht van kijkers veel beter weet vast te houden. Het wordt dus de hoogste tijd om hiermee te gaan experimenteren. En wie nu rustig start, heeft de kans dit platform te verkennen en concurrenten nog grotendeels voor te zijn.”
Patrick Petersen: “Social draait om de contentmarketing die je door en over het kanaal schiet; contentmarketing gaat sociale media (marketing) een boost geven en wederom doen opleveren. Zo gaat live-video een grote rol spelen in de ‘social’ beleving in 2017.”
Danny Oosterveer: “Social media draaien voor een groot deel om wat er zich nu afspeelt, dus het is logisch dat ook video hiervoor wordt ingezet. Alle grote spelers (YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat) zijn druk met het (door)ontwikkelen van live video. Op Facebook kijken gebruikers gemiddeld 3x langer naar live video dan gewone video. In 2017 zal live video meer mainstream worden: live video zal veel meer worden ingezet door merken, en er zullen niche live video platforms oppoppen, zoals het recente Houseparty.”
Hélène van den Dungen: “Ik denk dat 2017 het jaar wordt van (nog meer) live video content en toenemende editing mogelijkheden. De vraag is welk platform op dit gebied het snelste innoveert: Snapchat of toch Facebook & Instagram? Sowieso blijft het delen van rijke visuele content in 2017 cruciaal.”
9) Storytelling
Om een hechte band op te bouwen met je publiek moet je meer doen dan vertellen over je product of dienst. Veel belangrijker is de cultuur van je bedrijf of merk. En daarvoor is het essentieel om een goed verhaal te vertellen. En dat gedurende een langere tijd.
Sociale media in combinatie met contentmarketing zijn zeer geschikt om een doorlopend verhaal te vertellen. Een verhaal dat bestaat uit een reeks van afleveringen. Net als een TV-serie.
Denk daarom voor 2017 eens na over hoe je de bedrijfscultuur van je organisatie kunt verpakken in een mooi, pakkend en langlopend verhaal. Bijvoorbeeld als een serie, zoals de serie online trends waarvan dit artikel deel uitmaakt.
Twee mooie voorbeelden zijn Airbnb stories en natuurlijk Elon Musk van Tesla en SolarCity die zijn verhaallijn van schone energieproductie blijft uitbreiden. Zo introduceerde hij eind oktober 2016 Solar Roof dat perfect aansluit bij zijn corporate story.
Maar ook eenmalige verhalen met een diepere betekenis dan je eigen product of dienst zullen het goed doen op sociale media.
10) Fact checking
Volgens nogal wat experts hebben nepnieuwsberichten via Facebook en andere social media een doorslaggevende rol gespeeld bij de uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016.
Beide partijen maakten zich er schuldig aan. Hieronder een nepnieuwsbericht dat Donald Trump ‘citeert’. Hij zou in 1998 hebben gezegd dat als hij zich ooit kandidaat zou stellen voor het presidentschap, hij dat zou doen bij de Republikeinse partij. “Omdat zij de domste groep kiezers van het land zijn. Ze geloven alles wat Fox News zegt. Ik zou kunnen liegen en ze zouden ervan smullen. Ik wed dat mijn getallen geweldig zouden zijn.”
Onder anderen Sylvana Simons trapte erin en haalde het aan in een uitzending van Pauw. In de video hieronder kun je het fragment zien (start op 02:10):
https://www.youtube.com/watch?v=4Od6wKIixzw
Met name Facebook kreeg naar aanleiding van al het nepnieuws dat ze via de newsfeed zouden verspreiden veel kritiek. In eerste instantie beweerde Mark Zuckerberg nog dat slechts een procent van alle berichten op Facebook zogenaamde ‘hoaxes‘ (nepberichten) zijn. Maar later draaide Zuck bij en kondigde aan dat Facebook beter z’n best gaat doen om fake news te bestrijden.
Eerder lanceerde Google al een nieuwe ‘fact-check’ tag toe aan Google Nieuws:
Wij verwachten daarom dat in 2017 grote sociale netwerken onder druk van hun gebruikers, de media en overheden meer hun best gaan doen om op te treden tegen het verspreiden van fake nieuws en hoaxes. Daarnaast zullen ze sterker gaan optreden tegen online pesten en nepprofielen. Zo kondigde Twitter op 15 november 2016 een scherper beleid tegen ‘online abuse’ aan.
Hopelijk betekent dit dat het risico dat jouw commerciële boodschap in verband wordt gebracht met nepnieuws, hoaxes of pesterijen in 2017 afneemt.
11) Employee advocacy
Volgens social media management tool Oktopost reiken berichten van medewerkers 561 procent verder dan berichten uit naam van een bedrijf. Marketeers doen er dan ook goed aan om de medewerkers van hun bedrijf te activeren en te begeleiden op social media.
https://www.youtube.com/watch?v=Gjj6LpRkxMA
Edwin Vlems: “De belangrijkste trend zal zijn dat bedrijven beseffen dat sociale media vooral ‘social’ zijn en geen ‘media’. Ze zien in hun statistieken dat hun bedrijfsactiviteiten op sociale media qua populariteit in het niet vallen bij de populariteit van hun medewerkers. En dat betekent een andere manier van denken: niet sociale media inzetten als onderdeel van de P ‘Promotie’ in een marketingstrategie bedacht door één afdeling, maar als instrument voor individuele medewerkers in een marketingstrategie die de medewerkers als belangrijke pijler zien.”
12) Visuele communicatie
Daar waar langere, geschreven artikelen hun waarde voor contentmarketing duidelijk bewijzen, gelden voor social media updates andere wetten. Geschreven posts delven daar steeds meer het onderspit ten opzichte van visuele posts.
Animated GIF’s, meme’s, afbeeldingen, infographics en natuurlijk video oogsten meer betrokkenheid en worden vaker gedeeld dan pure tekst updates. We zien deze ontwikkeling ook in business to business communicatie.
Maarten Bierman: “In 2017 zal de trend van het communiceren in beelden in plaats van tekst sterk groeien. Platforms zoals Snapchat, Instagram en Pinterest zullen het aantal gebruikers nóg explosiever zien groeien. Twitter zal niet volgend jaar de stekker eruit trekken, maar als men de koers niet wijzigt dan zal dit platform in 2020 niet meer bestaan. Afgezien van een #verslaafden. 2017 wordt het jaar van zien, zien en gezien worden!”
Gelukkig wordt het ons steeds makkelijker gemaakt om visuele content te creëren.
13) Virtuele assistenten
We kennen al de virtuele assistenten Siri, Google Now en Cortana. Facebook werkt aan een eigen, sociale virtuele assistent: Facebook M. Maar het gaat nog enkele jaren duren voordat deze virtuele assistent beschikbaar is voor de 1,7 miljard gebruikers van Facebook.
https://www.youtube.com/watch?v=OjjkMY87_x0
Met M hoopt Facebook dat de consument straks Facebook Messenger als eerste opent op zoek naar informatie op een smartphone.
Opvallend aan deze ontwikkeling is dat Apple, Google, Microsoft en Facebook allemaal sterk inzetten op ‘conversational interfaces’. Oftewel het vinden van informatie door een ‘natuurlijk gesprek’ tussen mens en machine. Dat verklaart voor een belangrijk deel de enorme opkomst van berichtendiensten.
Want door een berichtendienst uit te bouwen tot kennisplatform, ontstaat een sociale, virtuele assistent die het leven van haar gebruikers echt een stuk makkelijker kan maken.
14) Influencers worden professioneler en diverser
De populariteit van bloggers en vloggers was in 2016 niet te missen. Na lange tijd onder de radar een groot bereik te hebben opgebouwd onder jongeren doken ze in 2016 in elk tv-programma op. Ook merken doken massaal op influencers om – met name – de jongere doelgroep te bereiken.
Danny Oosterveer: “In 2017 wordt er van influencers meer toegevoegde waarde verwacht. Het gaat immers niet alleen om populariteit, maar ook relevantie. Weinig merken zullen zich willen/kunnen associëren met de vele prank en gamekanalen. Deze vraag zal diversiteit onder contentcreators stimuleren. Een mooi voorbeeld waar we dit nu al zien is Fishtales. Bovendien zijn influencers weinig geloofwaardig als ze zich met Jan en alleman inlaten. Daar komt bovendien de strengere regelgeving voor reclame voor kinderen bovenop. Influencers zullen professionaliseren en diversificeren.”
Maarten Bierman: “Mensen gaan producten en diensten kopen beïnvloed door familie, vrienden en collega’s. Enzo Knol en Nikkie de Jager krijgen vele visuele broertjes en zusjes die producten aanprijzen via video. De gewone man krijgt distributiemacht en -kracht.”
15) Darker social
Zie je in de statistieken van je website veel ‘direct’ verkeer? Dat zijn bezoekers waarvan je analyticsprogramma niet weet waar ze vandaan zijn gekomen. Sinds jaren gaan we ervan uit dat deze bezoekers afkomstig zijn van de volgende bronnen:
- URL direct ingetypt in de browser.
- URL geklikt vanuit favorieten.
- URL geklikt vanuit e-mail programma’s.
- URL geklikt in een chat programma
- URL geklikt in een mobiele app.
- Niet versleutelde URL geklikt vanaf een versleutelde (https://) website.
https://www.youtube.com/watch?v=AUoCM3TpzpE
De afgelopen jaren zien we een toename van dit verkeer. Een vervelende ontwikkeling voor bedrijven die graag sturen op data.
Iemand die zich in dit fenomeen verdiepte was Alexis C. Madrigal. Hij concludeerde dat een groot deel van dit onherkenbaar sociaal verkeer afkomstig was van de sterk in opkomst zijnde berichtendiensten als Whatsapp. Alexis doopte dit verschijnsel ‘dark social’. Een term die vervolgens breed is overgenomen.
Danny Oosterveer: “Met de ontwikkeling van open naar gesloten platforms breken er donkere tijden aan voor de sociale media analisten. Bestaande open sociale media-platforms knijpen de toegang af (steeds minder data/berichten beschikbaar op Twitter en Facebook), en nieuwe platforms zijn veelal meer gesloten van aard. Denk aan WhatsApp en SnapChat. Deze sociale media spelen zich volledig binnen de app af en conversaties zijn niet openbaar en doorzoekbaar. Sociale media monitoringtools doen het ook steeds minder lekker naar mate video en foto het wint van tekst: tekst is immers doorzoekbaar, en foto en video niet. In 2017 zal de sociale media analist het steeds moeilijker krijgen: dark social zal toenemen, nieuwe sociale media-platforms stellen bar weinig statistieken beschikbaar en ook externe tools zijn beperkt omdat die niet bij de data kunnen en ook social media monitoringtools bieden steeds minder uitkomst.”
Patrick Petersen: “De 1op1 afgesloten communicatie wordt het hart van professionele social media marketing, ook zakelijk!”
16) Social steeds breder als platform
De drijvende kracht achter deze trend is, alweer, Facebook. De strategie van Mark Zuckerberg is erop gericht om de gebruikers van Facebook zo lang mogelijk vast te houden binnen Facebook.
Daarom integreert Facebook steeds meer online zaken in het platform. Zo streeft Facebook ernaar om van Messenger het centrale berichtencentrum van het internet te maken. Zover is het nog niet, maar de bedoelingen van Zuckerberg zijn duidelijk.
Ook de verbeterde zoekmogelijkheden, ‘Instant Articles’, auto-play videos en Facebook M (trend 13 hierboven) komen voort uit deze strategie.
Ook Twitter, Instagram en andere sociale media proberen hun platformen verder te verbreden, met als doel de gebruiker zo lang mogelijk vast te houden.
Voor marketeers biedt deze trend mooie kansen. Want je kunt hierdoor een grotere betrokkenheid bij je volgers bewerkstelligen door de toenemende interactiemogelijkheden van ieder sociale media-platform volledig te benutten.
17) Veiligheid en privacy
De afgelopen jaren hebben we de nodige inbreuken op de privacy gezien door slechte veiligheidsnormen bij online bedrijven. Het meest pijnlijke voorbeeld is natuurlijk de hack van Ashley Madison, waardoor de persoonsgegevens van miljoenen vreemdgangers op straat kwamen te liggen.
In 2017 zullen sociale media-bedrijven dan ook meer nadruk gaan leggen op het beveiligen van persoonsgegevens. Ook zullen ze hun gebruikers meer controle geven over wat er met hun gegevens gebeurt.
Wat betekent dit voor marketeers? Zorg ervoor dat je webcare team alleen de hoogst nodige informatie vraagt van de mensen die contact zoeken. Communiceer bij voorkeur via private messaging. Informeer bezoekers van je website over je privacyregels.
18) Virtual en augmented reality
Volgens veel sociale media-experts mogen we voor 2017 het nodige verwachgten van Virtual Reality. Een mooi voorbeeld hiervan is het initiatief van het Maxima Kinderziekenhuis om kinderen virtueel naar huis te laten gaan en de goedkope kartonnen VR bril van Google waarmee iedereen zich een virtual reality ervaring kan veroorloven.
Maarten Bierman: “VR en AR zullen ook doorbreken op sociale media kanalen. Virtueel afspreken met je Facebookvrienden en een biertje drinken bij de favoriete kroeg die heel de vriendengroep volgt. De VR-brillen zullen rap goedkoper worden en tevens verfijnder qua design en uiterlijk. Een dagje shoppen doe je eigenlijk nu al thuis. In 2017 zal de fysieke beleving hieraan toegevoegd worden via VR. Ver van mijn bed show? Nee hoor. Kijk maar naar de onlangs geïntroduceerde Spectacles, een coole zonnebril van Snapchat, waarmee je een videootje opneemt en zo deelt met je vrienden. Facebook, Pinterest en You Tube zullen snel volgen.”
19) Pay to play
De afgelopen vier jaar heeft Facebook het algoritme van de newsfeed steeds verder aangepast. Hierdoor zien Facebook gebruikers uit het gigantische aanbod van updates alleen de voor hen meest interessante. Helaas zitten de updates van bedrijfspagina’s daar zelden bij. Dit zogenoemde ‘organisch bereik’ binnen Facebook is voor bedrijven inmiddels dan ook zo goed als verwaarloosbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=LB4cTPrIVu4
Hetzelfde geldt voor Twitter, dat in 2015 al experimenteerde met een algoritmisch filter op de tijdlijn. In februari 2016 rolde Twitter het algoritme wereldwijd uit en gaf gebruikers de optie om het uit te zetten. En ook op YouTube en LinkedIn zien we een gestage afname van het organisch bereik.
Het gevolg van deze ontwikkeling voor ons marketeers is dat we steeds meer zullen moeten gaan betalen voor bereik op social media, oftewel: pay to play.
Daarbij is het belangrijk om je te beseffen dat in ieder geval bij Facebook voor betaald bereik vergelijkbare ‘regels’ gelden als voor organisch bereik. Dat wil zeggen dat Facebook betaalde posts van goede kwaliteit voortrekt ten opzichte van betaalde posts die volgens de maatstaven van Facebook van slechte kwaliteit zijn.
Als je posts weinig betrokkenheid ontvangen van fans, gaat het je dan ook steeds meer geld kosten om ze toch nog te bereiken.
Al met al is het onontkoombaar dat sociale media marketing in 2017 meer gaat kosten. En die extra kosten zitten niet alleen in het betaalde bereik. Ook het creëren van goede content is kostbaar.
We zullen in 2017 dan ook zien dat de verschuiving binnen budgetten van TV/print naar social media en mobiel adverteren gaat versnellen.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
bert
* Geen responsive, maar adaptive, keuze aan de gebruiker!
* phablet first, dan desktop, dan oldschool mobile (iphone 1)
* Pinterest is overgewaardeerd. Die site doet namelijk helemaal niks zonder account. Veel te klein bereik en veelal enkel IP diefstal zonder relevante link baar de bron.
Rob
Persoonlijk denk ik dat de overlap tussen Employee advocacy (nr. 11) en social selling + lead generation een riskante strategie is. Door werknemers te stimuleren actief bedrijfscontent te delen zal de authenticiteit en betrouwbaarheid van de persoon afnemen. Zij fungeren daardoor meer als “content hub” voor een specifiek bedrijf. Daarom denk ik dat het stimuleren van “Personal Branding” een veel grotere rol zal gaan spelen in de zakelijke wereld. Hierbij is de werknemer zelf het merk en staat de kwaliteit van content centraal. Ongeacht de bron. Door zijn / haar expertise zullen prospects automatisch in aanraking komen met het bedrijf. De professional fungeert hierdoor als een katalysator. Dit lijkt mij een betere strategie.