-

WhatsApp grootste social media platform in 2016

WhatsApp is dit jaar de populairste socialmediatool. Maar liefst 9,8 miljoen Nederlanders ‘appen’, waarvan 7 miljoen dagelijks. LinkedIn, Twitter en Google+ laten in dagelijks gebruik een flinke daling zien, van respectievelijk 25 procent, 10 procent en 8 procent.

YouTube (+8 procent) en Facebook (+3 procent) boeken daarentegen een lichte groei. Opvallend genoeg laten vooral 80-plussers een sterke relatieve toename zien in het gebruik van Facebook (+52 procent) en YouTube (+14 procent), maar ook van Twitter (+45 procent).

Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van Newcom Research & Consultancy.

Plaatje Newcom

Foursquare grootste stijger

Waar de topplatformen in 2016 slechts een matige groei of zelfs afname in gebruik laten zien, doen de second bests het een stuk beter.

Instagram (+37 procent), Pinterest (+ 28 procent), Snapchat (+69 procent), Foursquare (+77 procent) én WeChat (+61 procent) laten flinke groeicijfers zien in dagelijks gebruik. Opvallend: Pinterest trekt vooral nieuwe gebruikers in de leeftijdscategorie 40- tot 79-jarigen.

Plaatje Newcom1

Facebooken te tijdrovend

De daling in Facebook-gebruik onder jongeren stabiliseert, terwijl onder 65- en met name 80-plussers het platform aan populariteit wint. Slechts 5 procent van de Nederlanders haakte dit jaar af.

De belangrijkste reden? Er zitten te veel mensen op Facebook waar de gebruiker niets mee heeft (43 procent). Ruim een derde (36 procent) vertrouwt het sociale platform simpelweg niet. En 33 procent geeft aan dat het te veel tijd opslokt.

Plaatje Newcom2

Meer highlights:

  • YouTube stijgt dit jaar met name onder jongeren tot 39 jaar. 9 procent van de Nederlanders is afgehaakt bij YouTube.
  • 58 procent van alle jongeren van 15 tot en met 19 jaar maakt gebruik van Instagram.
  • Pinterest is voornamelijk populair onder 15- tot 39-jarigen, maar de groeit vindt ook onder 40- tot 79-jarigen plaats.
  • Het vertrouwen in social media is net als in 2015 laag. 66 procent maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens.
  • 71 procent van de afhakers van een of meerdere platformen maakte zich zorgen over hun gegevens.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#147)

Het volledige Nationale Social Media Onderzoek 2016 van Newcom Research & Consultancy is hier aan te vragen.

*) Foto boven het artikel: tanuha2001 / Shutterstock.com

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

Waarom is whatsapp social media? Ik zie geen verschil met sms, skype, voip, email, en dat noemde we ook niet zo.

Jeroen Smit

Whatsapp zie ik nu ook nog meer als een berichtendienst en (nog) geen social media channel. Maar er verwacht wel wat ontwikkelingen wat hier verandering in kan gaan brengen.

Feit is wel dat vrijwel iedereen met een smartphone Whatsapp gebruikt.

Jeroen

Whatsapp is absoluut niet alleen maar een berichtendienst zoals SMS. Niet alleen 1-op-1 communicatie, maar juist ook de grote populariteit van de Whatsapp groepen vormen een zeer belangrijke functie binnen de sociale context tussen vrienden, klasgenoten, familie en professionele netwerken. Ook de mogelijkheden van het veiliger delen van rijke media t.o.v. bijvoorbeeld fb, en het feit dat men elkaar kent en meestal kan vertrouwen maakt het in tegenstelling tot Facebook een krachtig sociaal platform.

Jarno Duursma

Huh? Dit onderzoek van Newcom uit januari van 2016 wordt hier TWEE maanden later geplaatst als was het nieuws. Dan heb ik ook nog nieuws te melden: https://www.youtube.com/watch?v=KU_GW_MD4hA

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond