-

Het verband tussen laadtijden en website rendement

In de komende weken zullen wij enkele artikelen publiceren over website performance. Vandaag beginnen we met een artikel over het belang van een website met optimale laadtijden. Uiteindelijk eindigen wij met concrete tips om de performance van uw website te verbeteren. Met website performance worden de prestaties van een site in termen van snelheid (laadtijden) uitgedrukt.

De performance van websites en webshops is van groot belang. Een snelle website draagt direct bij aan:

  • Een optimale gebruikerservaring
    Bij een snelle website kunnen bezoekers snel door de website navigeren, zonder steeds te moeten wachten op het laden van pagina’s. Door het verbeteren van de laadtijden bekijken bezoekers meer pagina’s en blijft men langer op uw website. Een prettige gebruikerservaring zorgt bovendien ook voor terugkerende bezoekers en dus loyaliteit.
  • Een betere positie in zoekmachines
    Google heeft al in 2010 aangekondigd dat de snelheid van websites wordt meegenomen in het algoritme dat de positie van uw website in de zoekmachine bepaalt. Ook de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie wordt beïnvloed door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst. De snelheid van uw website is dus relevant voor de positie in zowel de organische als de betaalde resultaten.
  • Een hogere conversie
    Uit onderzoek blijkt dat snelle websites een hogere conversie hebben dan trage websites. Een vertraging van ‘slechts’ één seconde kan zeven procent verschil in conversie opleveren. Voor een webshop met een omzet van vijfhonderdduizend euro per jaar gaat het dan om een verschil van 35.000 euro op jaarbasis aan gemiste omzet! Elke seconde laadtijd telt dus niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor u!

De laadtijden beïnvloeden direct het resultaat van uw website of webshop.
Forrester heeft in 2009 onderzoek gedaan naar de verwachtingen van e-commercebezoekers op het gebied van laadtijden. Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezoeker in 2009 een laadtijd van twee seconden verwacht. In het jaar 2000 was de verwachte laadtijd nog tien seconden, in 2005 was dit gehalveerd naar vijf seconden. Door snellere internetverbindingen komt de lat steeds hoger te liggen: bezoekers verwachten voortdurend een hogere snelheid van uw website.

Op basis van onderzoek van Akamai en Gomez komt KISSmetrics tot de volgende conclusies:

  • 47 procent van de consumenten verwacht dat een website binnen twee seconden laadt.
  • Veertig procent van de gebruikers verlaat een website die meer dan drie seconden kost om te laden.
  • 79 procent van de online shoppers die ontevreden zijn met de snelheid van een webshop geven aan dat ze minder snel weer bij dezelfde webshop zullen kopen.
  • 52 procent van de online shoppers geeft aan dat een snelle laadtijd belangrijk is voor hun loyaliteit aan de webshop.
  • 44 procent van de online shoppers geeft aan dat ze vrienden vertellen over een negatieve gebruikerservaring bij een website.
  • De klanttevredenheid daalt met zestien procent bij een laadtijd van drie seconden.

Een laatste voorbeeld komt van Shopzilla, dat haar laadtijd heeft teruggebracht van zeven naar twee seconden. Dit leidde tot vijfentwintig procent meer pageviews, zeven tot twaalf procent meer omzet en vijftig procent minder hardwarekosten. Een geoptimaliseerde site vergt minder resources en zorgt dus voor een win-winsituatie: meer omzet met minder kosten.

In het volgende artikel dat binnenkort verschijnt, gaan wij in op de relatie tussen de herkomst van bezoekers en laadtijden van websites.

Deel dit bericht

6 Reacties

Eelke Kuipers

Jan

Interessant stuk, vele nieuwe, leuke feitjes. Wat een wereld van een verschil is dat voorbeeld van Shopzilla, ik had geen flauw idee hoe ernstig de laadtijd invloed heeft op conversie.

Bedankt!

Menno

Het stuk lijkt al helemaal vrij veel op :
http://www.dutchcowboys.nl/online/28841

Jeroen Voets

@Eelke
Ik heb het andere artikel even doorgenomen en begrijp je reactie. De bijbehorende afbeelding, strekking en conclusie van beide artikelen is lijken erg op elkaar: de laadtijden beïnvloeden direct het rendement van uw website of webshop.

Er zijn een aantal toonaangevende onderzoeken gedaan die veelvuldig aangehaald worden, in het bijzonder de conclusies die KISSmetrics heeft verzameld op basis van onderzoek van derden. Met name de conclusies van KISSmetrics zijn vergelijkbaar verwoord. Ik heb voor het artikel destijds veel research gedaan naar bronnen, maar ik weet oprecht niet meer of ik het andere artikel toen ben tegengekomen. Hoe dan ook zijn de conclusies van KISSmetrics (in het Engels) dusdanig bondig geformuleerd, dat je bij een vertaling ook altijd op vergelijkbare bewoordingen zult uitkomen.

Jeroen Voets

@ Menno
Het artikel waaraan je refereert, dateert van 25 juni. Het artikel dat ik heb geschreven is op 23 juli op Emerce geplaatst, maar staat al sinds 24 april op onze website. Als je graag iets wil zeggen over eventuele overeenkomsten, kun je dus beter een reactie bij Dutchcowboys achterlaten.

Overigens is het artikel dat je aanhaalt inhoudelijk prima, echter mis ik een van de belangrijkste verbeterpunten om een website te optimaliseren: het minimaliseren van het aantal requests dat nodig is om alle content binnen te halen. Door het combineren van javascripts, css-bestanden en afbeeldingen (door middel van css sprites) zijn er (veel) minder requests nodig, waardoor de latency wordt teruggebracht en de pagina sneller zal laden.

Maarten

Jeroen bedankt voor je artikelen, ik ga hier aankomende tijd aandacht aan schenken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond