-

Zeven slimme diagnostische tools voor je website

Websites zijn zeer dynamisch van aard. De software waarop ze draaien, zoals besturingsystemen en CMS-en, wordt voortdurend vernieuwd. Ook aan de websites zelf wordt regelmatig gewerkt. Een gevolg hiervan is dat er ‘zomaar’ fouten in een website kunnen sluipen. En als je dat als beheerder niet merkt, kunnen dat bijzonder kostbare fouten zijn. Want als na een security patch het winkelmandje van je webshop ineens niet goed meer werkt, kan dat heel veel omzet kosten. Zeker als het een paar dagen duurt voor je er erg in krijgt.

Schade voorkomen

Het is van levensbelang dat je voortdurend goed op de hoogte bent van de gezondheid van je website. Bij Mediaweb werken we met een aantal diagnostische tools die ons helpen om problemen met websites in een zo vroeg mogelijk stadium te ontdekken. Zodoende kunnen we tijdig ingrijpen. Met de volgende tools kan je de vinger aan de pols van je website houden.

1) StatusCake

StatusCake logoZeer krachtige tool om de gezondheid van je website en je webserver te monitoren. StatusCake doet voortdurend metingen vanuit meerdere locaties wereldwijd. Zo kun je ook inzage krijgen over de prestaties van je website in de VS of Australië. StatusCake zorgt onder meer voor:

  • Uptime monitoring op basis van status code en content matching.
  • Bijhouden van laadtijden.
  • Alarmering voor certificaten die dreigen te verlopen.
  • Controle op malware binnen de site.
  • Controle op gebroken links.
  • Meldingen via e-mail en SMS.

*) De gratis versie kent wat beperkingen, zoals alleen meldingen via e-mail, metingen vanuit één (willekeurige) locatie en één meting per vijf minuten. Vergeet niet StatusCake uit je statistieken te filteren. Al het verkeer is te identificeren door een speciale browser identificatie.

2) Google Analytics: Informatiegebeurtenissen

Google Analytics logoNaast de gebruikelijke inzage van statistieken kan je Google Analyics (GA) ook goed inzetten om afwijkingen in het gebruik van je website te monitoren. Het verkeer wordt voortdurend bijgehouden in het gedeelte ‘Informatiegebeurtenissen’ in GA. Elke keer dat iets belangrijks gebeurt, wordt een automatische melding toegevoegd aan de informatierapporten. Als het zogenoemde bouncepercentage plotseling aanzienlijk toeneemt voor één van je verwijzende bronnen krijg je een melding. Neemt het aantal bezoekers ineens met 20 procent, dan ontvang je ook een melding. Naast een pakket van standaardmeldingen kan je zelf meldingen toevoegen die relevant zijn voor jouw website. Denk bijvoorbeeld aan een melding wanneer er gedurende 24 uur geen orders zijn geplaatst in je webshop, wanneer het aantal 404 verwijzingen stijgt, er geen bezoekers meer komen via zoekmachines, de CPC stijgt met tien procent, etcetera.

3) Google Webmaster Tools

Google Websmaster ToolsGoogle Webmaster Tools (GWT) geeft je inzicht in de gezondheid van je website en de prestaties op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Als diagnostische tool gebruiken wij GWT regelmatig om problemen in de zoekresultaten van Google (SERP’s) te onderzoeken. GWT verzorgt standaard al een aantal belangrijke controles. Zo checkt het programma de aanwezigheid van een robots.txt en sitemap. Ook geeft GWT het aantal geïndexeerde pagina’s weer, zodat je kunt controleren of je site wel goed wordt gecrawled. Daarnaast gebruiken wij GWT ook om foute URL’s op te sporen. Het onderdeel ‘site errors’ geeft je een overzicht van alle problemen met webverwijzingen. Denk aan ‘niet gevonden’ en ‘toegang geweigerd’.

4) Woorank

Woorank logoOnline scanner die je website beoordeelt met een indexcijfer. Woorank is een handige tool vlak voor de lancering van je nieuwe website om fouten op te sporen, zoals het missen van een favicon, geen sitemap, HTML fouten, semantische opmaak in orde, et cetera. Daarnaast geeft het rapport je globaal inzicht op SEO-punten zoals de aanwezigheid van een H1, back links, duplicaten van content en van alt-teksten voor gebruikte afbeeldingen.

Niet elk onderdeel van de scan is perfect of in detail uitgewerkt maar om een eerste indruk van een website te krijgen is het een handige tool.

5) W3C Markup Validation Service

W3C logoControleert de opmaak en structuur van je HTML-code. Geeft een goed beeld van de kwaliteit van de code en daarmee meer garanties op een juiste verwerking en weergave in alle verschillende browsers en apparaten.

http://validator.w3.org/

 

 

6) Broken link checker

Broken link checker logoDoet simpelweg wat de naam zegt: controleren of er geen gebroken links in je website zijn.

http://www.brokenlinkcheck.com

 

 

 

7) BrowserStack

Browserstack logoDe gratis proefversie geeft je de mogelijkheid om eenmalig je website te bekijken in meer dan 200 browservarianten. Handig om eerste fouten in design en cross browser compatiblity te controleren (ook responsive lay-outs).

http://www.browserstack.com/

 

 

4 Google Chrome Extenties / plugins

Chrome plugins logoEr bestaan heel veel extensies voor Google Chrome (voor Firefox ook, maar hier beperken we ons tot Chrome). Enkele die heel handig zijn om websites te onderzoeken hebben we hieronder op een rijtje gezet.

  • Pagespeed. De tool van Google om de snelheidsprestaties van een website te meten. Geeft gelijk ook suggesties wat je kunt verbeteren.

  • Builtwith Technology Profiler. Vooral handig om snel inzicht te krijgen in de technische opbouw van een website. Welke webserver? Welk framework? Welk CMS? Welk SSL certificaat? Waar gehost? Welke Analytics? En nog een berg andere handige informatie achter één klik.

  • Responsive Inspector. Snel controleren of een website responsive is opgezet? En gelijk zien waar de verschillende media queries zijn geplaatst? Met de Responsive Inspector weet je het in no time.

  • SEO Site tools. Handige suite van diagnotische SEO tools om de zoekmachinevriendelijkheid van een website te analyseren. 

Bonus tip: Google search ‘site:’

Snel een overzicht van alle geïndexeerde pagina’s van een website in Google? Typ in de Google zoekbox: site:[jouwwebsite.nl] en bekijk de resultaten. Is het resultaat van het aantal pagina’s lager dan verwacht? In de Google Webmaster Tools kan je hoogstwaarschijnlijk je antwoord vinden.

Met deze tools en tips kun je voortaan prima de vinger aan de pols van je website houden. Hopelijk bespaart het je de nodige zorgen en geld. Heb je zelf nog goede tools of tips om je website gezond te houden, deel ze met ons hieronder.

Deel dit bericht

4 Reacties

GTST gemist

Handig overzicht, bedankt! Ik maak zelf veelvuldig gebruik van de tools van Google, maar W3C is mij natuurlijk ook niet geheel onbekend. Woorank en Browserstack kende ik niet, maar lijken me erg handig. Blijft toch een probleem om ervoor te zorgen dat een website in elke browser werkt, zeker nu steeds meer mensen op hun mobiele tablet/telefoon het internet opgaan. Bedankt!

Rick

Zeker handig overzicht, Browserstack was tot nu toe een groot gemis :). Qua SEO en SERP analyse kunnen hier wellicht nog wat tools aan worden toegevoegd, zoals Majestic SEO, Screaming Frog en Cuutio.

Eric van Hall

GTST gemist, bedankt voor je reactie en de nadruk op mobiel. Rick bedankt voor de zinvolle toevoegingen. De lijst kan inderdaad nog veel langer en het is waardevol wanneer mensen als jij hun tips hier in de reacties plaatsen.

Guido

Om in te gaan op de Google tip: je kan ook je tekst (of een gedeelte) checken op originaliteit (al weet je eigenlijk zelf al wel of het origineel is) of dat andere mensen jou teksten gekopieerd hebben, met hulp van Google. Plak je tekst tussen “” en kijk naar de resultaten (wel veel woorden aangeraden) en zo zie je meteen of er anderen zijn met dezelfde teksten.
Mocht je niet bovenaan staan, dan ziet Google jou tekst niet als het originele. Dan is het dus verstandig om je teksten snel aan te passen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond