-

De toekomst van Twitter als tv-partner

Twitter staat aan de vooravond van de belangrijkste Tech-IPO sinds Facebook. Maar daar waar Facebook koos voor de hype en daar snel de nadelen van ondervond door een drastische val van de koers, kiest Twitter voor de voorzichtige weg. Terwijl Twitter nu juist alle papieren heeft om de IPO met succes in te zetten door de sterke positie die het heeft als graadmeter van het hier en nu. Én door de mogelijkheden die het biedt als tweede scherm bij tv-programma’s; en daar gaan we nu naar kijken.

Twitter tv-beat
Wie ooit op Twitter hashtags als #tvoh, #sytycd of #penw heeft gevolgd, weet dat daar de gesprekken over die programma’s in real-time gevoerd worden. Gesprekken die gaan over de inhoud, serieuze gesprekken, lolbroeken en parodieën wisselen elkaar in hoog tempo af en niet zelden worden die discussies daarna weer in de traditionele media voortgezet.

Twitter heeft als tweede scherm bij tv-programma’s een duidelijke functie die nu al door twitteraars overal ter wereld gebruikt wordt. Daar kunnen adverteerders ook van profiteren. Natuurlijk door gebruik te maken van relevante hashtags die bij de tv-programma’s passen. Maar er zijn nog veel meer opties.

Promoted Producten
Het gesprek rond bepaalde relevante tv-programma’s kan via promoted tweets, searches en accounts of zelfs promoted trending topics voorzien worden van de tweets of de accounts van die adverteerders op de inmiddels bekende manier.

Maar Twitter biedt adverteerders die ook actief zijn op tv als adverteerders tegenwoordig een geweldige nieuwe optie: Twitter Amplify. Daarmee kunnen adverteerders een commercial op een specifiek netwerk in een bepaald programma opvolgen met een gerichte tweet die alleen gezien wordt door de kijkers van dat programma op dat moment!

Daardoor kunnen die adverteerders de mensen die even koffie gingen halen of een sanitaire stop pleegden toch nog bij de commercial betrekken. Bijvoorbeeld door een call2action-tweet met Twitter lead generatie card waarin direct actie kan worden ondernomen. Een sample kan worden aangevraagd, ingeschreven voor een nieuwsbrief, de mogelijkheden zijn legio.

Maar Amplify biedt nog veel meer mogelijkheden, voor zenders zelf bijvoorbeeld. In de VS heeft Twitter al meerdere contracten gesloten met zenders die via Twitter Amplify unieke content bieden aan kijkers van tv-programma’s. Denk daarbij aan een sportzender die een actie in het veld direct kan opvolgen met een tweet, wederom gericht op de mensen die dat programma aan het kijken zijn. Met in die tweet unieke content zoals de reactie langs de lijn van teamgenoten en publiek of de actie in vertraging uit een ander camerastandpunt. De video zit dan embedded (ingevoegd) in de tweet zelf en kan vooraf gegaan worden door een commercial waarbij zowel de zender als Twitter delen in de revenuen.

In de VS heeft Twitter al overeenkomsten gesloten met CBS en NFL als mediapartners; en Viacom, NBA en ESPN die al vanaf het begin aan boord waren.

In Europa is recent een overeenkomst gesloten in Frankrijk, in Nederland zouden ook al gesprekken gaande zijn en in het Verenigd Koninkrijk gaat de BBC unieke content produceren voor Amplify. Daarmee wil het dus nieuwe volgers aantrekken via de programma’s in plaats van programma’s promoten via de content.

In onderstaande video die tijdens Cannes gelanceerd werd toont Twitter hoe VW die kijkers van Glee target die zojuist een VW-commercial gezien hebben.

Het mooie is dus dat je als planner niet exact per programma per commercial je plannen hoeft te maken, maar je kunt door variabelen goed te combineren veel makkelijker de eerste kennismaking inleiden op een relevante manier.

Een ander belangrijke ontwikkeling is Social Ratings die Twitter samen met Nielson verzamelt. Daarbij worden de traditionele kijkcijfers verrijkt met de online buzz, de heavy users en de influencers daarbij.

Het eerste rapport verscheen begin oktober.

Maar daar houdt het niet mee op. Recent maakte NBC bekend dat het hun settopboxen zo ging aanpassen dat ze via tweets geprogrammeerd kunnen worden. Via de Card-technologie wordt dan informatie aangeboden waarna de lezer vanuit de tweet reminders in kan stellen, opnamen plannen en zelfs de tv streten. Twitter doet daarmee een voorzichtige proging aan de afstandsbediening te knabbelen. Maar het is natuurlijk enorm handig als je ergens bent en bedenkt dat je vergeten bent een programma in te programmeren.

Zo zie je maar dat Twitter en advertising nog veel mogelijkheden bieden die we nu nog maar amper kunnen bevroeden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond