-

Wat zijn review snippets en hoe krijg ik die sterren voor mijn zoekresultaat?

We krijgen geregeld de vraag van klanten hoe zij reviewsterren bij hun zoekresultaten kunnen krijgen. Of waarom zij dat niet krijgen, maar de concurrent wel. Daarom zal ik in deze blog toelichten hoe dat in zijn werk gaat. En als klap op de vuurpijl ga ik een aantal reviewpartijen reviewen!

Reviewsterren zijn een voorbeeld van zogenaamde rich snippets. Hiermee worden de zoekresultaten verrijkt met meer content. Google kan die weergeven op basis van structured data. Strucutured data ontstaat weer door content op een bepaalde manier te markeren. Enfin, lees vooral mijn vorige blog waarin ik inga op structured data, rich snippets en seo. Maar nu op naar de reviewsterren… en daar voorbij!

Wat is een review snippet?

Een review snippet is de weergave van deze gemiddelde reviewscore van een bedrijf of product in de natuurlijke zoekresultaten. Deze wordt uitgedrukt met sterren (zie afbeelding). Het maximaal haalbare aantal sterren is vijf. Er wordt door Google niet gesproken over een minimumscore waarvoor sterren getoond worden, maar ik zie zelden ratings onder de drie sterren.

Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat bedrijven met zo’n lage rating die verwijderen van de site. Dat lagere ratings wel degelijk  getoond kunnen worden, is te zien in onderstaande afbeelding. Ironisch genoeg het tweede resultaat als ik zoek op ‘kiyoh’.

Review snippet en kritische recensie

Naast een review snippet (sterren in de zoekresultaten) toont Google sinds september 2016 een aparte rich card voor critic reviews in de zoekresultaten. Onder critic review verstaat Google “A snippet from a longer review article that a single editor has created, curated, or compiled for a Publisher.” Ik heb die in Nederland nog niet kunnen reproduceren, dus daarom hieronder het voorbeeld dat Google geeft.

In dit artikel richt ik me op de review snippets. Lees voor meer informatie over critic reviews vooral de richtlijnen hierover door.

Voordelen van een review snippet

Het hebben van een review snippet bij je organische resultaat heeft niet direct invloed op de rankings. Hoewel er soort van vaag gehint wordt dat het misschien eventueel ooit als rankingfactor kan gaan fungeren.

Reviewsterren zorgen er wel voor dat het resultaat meer aandacht en ruimte trekt, waardoor er meer op geklikt wordt. Bovendien straalt zo’n reviewscore vertrouwen uit, waardoor er meer op geklikt wordt. Aanbevelingen van anderen zijn immers een belangrijke factor in het aankoopproces van consumenten. En met een hogere CTR kan je wel weer stijgen in de rankings!

Hoe krijg je een review snippet?

Om zo’n review snippet voor je organisch resultaat te krijgen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

  1. De content moet gemarkeerd zijn met JSON-LD, Microdata of RDFa 
  2. De markering moet voldoen aan de technische richtlijnen voor kwalitatieve structured data voor reviews die Google stelt.

Gelukkig ben ik geen webbouwer, maar een consultant en daarom mag ik zeggen: kijk op schema.org/AggregateRating of op Google’s hulppagina voor de specifieke code. Bovendien is de code afhankelijk van je specifieke situatie. Wat ik je wel wil meegeven is dat je de volgende dingen gemarkeerd moet hebben om review sterren te kunnen krijgen.

  • Dat het om een gemiddelde beoordeling gaat (AggregateRating)
  • Hetgeen dat beoordeeld wordt (LocalBusinessProductOrganizationitemReviewed, etc.)
  • De gemiddelde beoordeling (ratingValue) en de laagst mogelijke (worstRating) en hoogst mogelijke waardering (bestRating)
  • Het aantal reviews (ratingCount of reviewCount)

Waar Google erg onduidelijk over is, is het volgende punt. Ze geven aan dat reviews direct beschikbaar moeten zijn vanaf de pagina met de markup. Het moet duidelijk zijn voor gebruikers dat de pagina’s reviews of beoordelingen bevat.

Of daarmee bedoeld wordt dat je moet linken naar de reviews of dat de individuele reviews of beoordelingen daadwerkelijk op de pagina moeten staan of iets er tussenin, is niet duidelijk. Kortom: typische Google richtlijn copy.

Uit ervaring weet ik dat een link naar de plek waar de reviews staan voldoende is. Kort onderzoek wijst uit dat dit onveranderd is. En als je logisch nadenkt, kan je ook tot die conclusie komen. Google wil immers content zo optimaal mogelijk serveren voor mobiele gebruikers. Daar past in mijn ogen geen lange lijst met alle reviews op elke pagina bij.

Voor individuele reviews is (naast bovengenoemde elementen) het markeren van de auteur (author) ook verplicht. En stel, ik zou namens Traffic Builders een keywordtool reviewen, dan zijn de reviewtekst (reviewBody), publicatiedatum (datePublished) en de uitgever (publisher) elementen die ook handig zijn om gemarkeerd te worden.

Heb je de code geïmplementeerd dan kan je de pagina of code testen via Google’s structured data testing tool.

Ok, dus als ik dat doe, krijg ik reviewsterren?

Nope, was het maar zo ‘eenvoudig’. Wat veel mensen niet weten is dat je met de homepage als zoekresultaat je sowieso geen review sterren kunt krijgen.

 

 

Ook als je de code juist hebt geïmplementeerd, is het geen garantie dat Google reviewsterren toont. Dit hangt onder andere af van de kwantiteit en kwaliteit van de reviews, de aanwas, de branche, de autoriteit en vertrouwen van de pagina/het domein en de relevantie in relatie tot de zoekopdracht. Voldoen aan de voorwaarden die Google stelt, vergroot wel drastisch de kans dat rich snippets getoond worden.

Op welke pagina’s moe ik de gemiddelde beoordeling markup toevoegen?

Als je je eerder verdiept hebt in review snippets, heb je wellicht gehoord dat het spammy kan overkomen als je de gemiddelde beoordeling van je bedrijf sitebreed (bv. in de footer) zet. Immers, als je dat doet, kun je bij een zoekresultaat over een specifiek product de reviewsterren krijgen voor de beoordeling van je bedrijf. Dit is niet wat Google voor ogen heeft en daarom is het ‘white hat advies’:

  • zet de gemiddelde beoordeling van je bedrijf met markup alleen op pagina’s die specifiek over jouw bedrijf gaan (home, over ons, contact, etc.)
  • zet de beoordeling van een product met markup op de pagina over dat specifieke product. Dit kan ook een blog zijn.

Wat nuance: uit ervaring en uit eigen onderzoek weet ik dat het wel degelijk mogelijk is om te profiteren van de goede beoordeling van je bedrijf op productpagina’s zonder beoordeling. Dat wil niet zeggen dat ik het aanraad. Dat hangt af van de specifieke situatie.

Kan ik reviewsterren ook faken?

Ja, dat kan. Als je markup toevoegt, zal Google dit gewoon crawlen. Je ziet ook dat de testingtool het goed kan lezen. En ik ken voorbeelden van partijen die review markup aan een pagina toegevoegd hebben en daarmee reviewsterren in de zoekresultaten kregen.

Of dat slim is, is een tweede. Ja, je kan voor korte tijd reviewsterren krijgen, maar dit is gewoon spam en misleiden van de consument. Het is dus de vraag of je a) je wil bedienen van dit soort praktijken en b) het risico wil lopen op Google’s naughty-list te komen (hint: neen).

Mijn reviewpartij is Google Partner, dus ik zit goed

Consuela weet dat reviewsterren in Google AdWords en Shopping niets met elkaar te maken hebben.

Veel bedrijven werken samen met een partij die het mogelijk maakt om reviews van gebruikers te verzamelen, jijzelf misschien ook wel. Dat de reviewpartij een ‘official Google partner’ is en je reviewsterren in Google Shopping en AdWords krijgt heeft niks te maken met de reviewsterren in de organische zoekresultaten! Google vertelt je meer over verkopersbeoordelingextensies.

Beoordelen van reviewpartijen

Nu zijn de rollen eens omgedraaid! Ik ga kijken welke reviewpartijen de data goed
en of de door hen aangeboden widget goed gemarkeerd is. Ik pak hiervoor een aantal grote spelers: eKomi, The Feedback Company, Kiyoh en TrustPilot. Ik heb van allen een (demo-)account gekregen en gebeld met support. Ik heb gekeken wat ze bieden aan openbare informatie over structured data en SEO en de check de markup van de widget met als doel review sterren te krijgen in de organische zoekresultaten.

Trustpilot

★★★★★ – TrustPilot loopt voorop met betrekking tot review snippets en structured data

TrustPilot is erg goed bezig met structured data. JSON-LD markup voor hun widgets is optioneel en zéér eenvoudig te implementeren (zie afbeelding), en werkt het CMS-onafhankelijk. Deze optie is alleen beschikbaar bij de widgets waar de individuele reviews in verwerkt zijn. Bovendien is hebben ze een handige supportpagina met uitleg over dit onderwerp. Hier wordt een SEO-consultant blij van.

Screenshot van TrustPilot met instellingen voor rich review snippets

The Feedback Company

★★★★☆ – Via een plugin kan structured data toegevoegd worden

The Feedback Company biedt een Magento- en WordPressplugin. Je moet zelf de xml-feed op je site zetten en de plugin instellen. Deze zijn voor alle pakketten beschikbaar. Via de mail kreeg ik instructies via drie screenshots. Je moet wel ‘handig zijn met sites’, maar je kan ook support krijgen.

Kiyoh

★★★★☆ – Plugins voor WooCommerce, Magento en Prestashop, goede support

Kiyoh biedt plugins voor WooCommerce, Magento, Prestashop en Myshop. Hierin wordt met Microdata review markup automatisch in de widget gezet. Als je site op een ander CMS draait, kan je bij support (Maaike=top!) een pdf opvragen met een stappenplan en markup code die je zelf moet aanpassen.

The Feedback Company

★★★★☆ –Plugins voor grote CMS’en, betaalde oplossing voor custom CMS

The Feedback Company biedt plugins met Microdata review markup voor een aantal CMS’en waaronder Magento, WordPress (en WooCommerce), Prestashop en Lightspeed. Deze zijn voor alle pakketten beschikbaar. Via de mail kreeg ik instructies via drie screenshots. Je moet wel ‘handig zijn met sites’, maar je kan ook support krijgen. Draait je site op een ander CMS, dan kan je voor €99 toegang krijgen tot een xml-feed en API.

Conclusie

TrustPilot ligt voorop wat betreft review snippets. De widgets zijn met JSON-LD opgemaakt en CMS onafhankelijk. The Feedback Company en Kiyoh bieden plugins voor de grootste CMS’en. Daarnaast bieden ze support en info mbt het implementeren van de code. Kiyoh levert gratis duidelijke info en support over de implementatie van review markup als je site op een ander CMS draait. The Feedback Company daarentegen vraagt daar €99 voor.

Helaas zijn de bestanden niet meer beschikbaar, maar je kan ook Roald’s instructies volgen om voor deze partijen review markup te implementeren.

*) Dit artikel werd tevens gepubliceerd op de website van Traffic Builders.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Rutger

Dank voor dit uitgebreide artikel, Brent. Ik ben hier de laatste tijd mee aan het experimenteren en dit artikel helpt daar zeker bij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond