Deel dit artikel
-

Beleving e-mailnieuwsbrieven verschilt per apparaat

Consumenten beleven e-mailnieuwsbrieven op een computer heel anders dan op een smartphone. Dit is de belangrijkste conclusie uit een usability- en eye-trackingonderzoek van brancheorganisatie DDMA naar e-mailnieuwsbrieven van verschillende organisaties, waaronder Ziggo, De Telegraaf, OHRA, WWF en ANWB.

In totaal werden twaalf e-mailnieuwsbrieven van verschillende organisaties op pc en smartphone onder de loep genomen. Eye-trackingonderzoek is ingezet voor een beter begrip van hoe consumenten een e-mailnieuwsbrief scannen en bekijken.

De drie belangrijkste conclusies

1. Het moment van het lezen van een e-mailnieuwsbrief op de smartphone en computer verschilt. Dit zorgt voor een andere beleving en daardoor worden e-mailnieuwsbrieven op de computer en de smartphone anders gebruikt en gewaardeerd.

2. Een responsive design leidt niet meteen tot een goede mobiele e-mailnieuwsbrief.

3. De hoeveelheid en het type content zijn van grote invloed op het doorklikgedrag.

Het onderzoek doet concrete aanbevelingen op om e-mailnieuwsbrieven op smartphone en desktop te optimaliseren. Zo is het slimmer om een adaptive design te gebruiken in plaats van responsive design. Wit is bovendien de ideale achtergrondkleur en het is aan te raden de CTA’s (call-to-actions) per apparaat aan te passen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond