Deel dit artikel
-

Fusie Publicis-Omnicom maakt nieuwe online gigant

De beoogde fusie van Publicis en Omnicom creëert ook in de online industrie een reclamereus. De som der delen maakt echter geen groter geheel.

Gisterenmiddag maakten de bureaunetwerken Publicis Groupe en Omnicom bekend dat ze hun bedrijven samenvoegen. Hierdoor ontstaat een nieuwe nummer één in de reclame- en communicatiewereld met een gezamenlijke omzet van 17,7 miljard euro.

Een blik op het digitale portfolio van beide partijen leert echter dat Publicis Groupe zich in de afgelopen jaren sterker op het onlinefront heeft gespecialiseerd dan Omnicom. Althans, de Fransen hebben digitale kennis verworven met een aantal aansprekende overnames: Digitas, LBi, Razorfish, Rosetta en – uit eigen gelederen – automated trading desk Vivaki. Omnicom zet trading desk Accuen direct naast Vivaki zetten en brengt bijvoorbeeld ook RAPP mee.

Publicis realiseert tussen de dertig en veertig procent van zijn omzet met digitaal werk voor zijn klanten. Van Omnicom is dat niet bekend, al zal online inmiddels een fundamenteel onderdeel zijn van het werk van reclamebureaus als BBDO, DDB en TBWA, marketingbureau OMD en de verscheidene PR-bureaus.

De Fransen spraken eerder dit jaar nog de intentie uit om voor een half miljard euro overnames te plegen in de online industrie in verscheidene opkomende markten. Het is niet duidelijk of die jacht nu op een lager pitje komt te staan.

Foto: Brett Jordan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond