Deel dit artikel
-

Apple verandert vergoeding apps, introduceert abonnementen

Appmakers kunnen voortaan adverteren in Apples App Store. Daarnaast gaat het bedrijf abonnementen introduceren. Dat heeft marketingdirecteur Phil Schiller tegenover The Verge bevestigd.

Voor advertenties geldt dat die van de hoogste bieder bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Per zoekterm wordt maar één geadverteerde app getoond. Voor alle duidelijkheid: het is niet mogelijk om een vermelding in bijvoorbeeld de Top 10 te kopen. Apple hanteert voor advertenties verder een veilingsysteem. De hoogste bieder wint. Er geldt geen minimumprijs.

Ook de vergoeding gaat veranderen. Nu verdient Apple 30 procent over de opbrengsten van een app. Dat gaat voortaan alleen nog maar gelden voor het eerste jaar dat een app is uitgebracht, daarna gaat het percentage omlaag naar 15 procent. Ontwikkelaars houden er dan meer aan over.

Verder mogen ontwikkelaars abonnementen op hun apps verkopen, vergelijkbaar met die op Microsoft Office. Een abonnement kan meerdere apps omvatten. Gebruikers mogen het abonnement tussentijds veranderen.

Ook gaat Apple apps sneller goedkeuren, soms binnen 24 uur, en anders in 48 uur. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan een hoop klachten.

Het is opvallend dat Apple dit nieuws nu al naar buiten brengt. Maandag presenteert het bedrijf zijn nieuwste software op haar ontwikkelaarsconferentie.

Een van de aankondigingen zal zijn dat Apple zijn systeemsoftware voor MacBooks en iMacs voortaan macOS gaat noemen. De naam OS X gaat daarmee verdwijnen. MacOS past meer in de lijn van iOS, tvOS en watchOS.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond