-

Duitsland koploper retouren

Nederland behoort in Europa tot de koplopers in retouren van online gekochte items (36 procent). Alleen in Duitsland (41 procent) worden vaker pakketjes teruggestuurd. De trend? Volwassen online markten laten meer retouren zien.

Maar de UK (32 procent) en Scandinavië (27 procent) vormen de uitzondering met beduidend lagere cijfers. Dat blijkt uit het onderzoek E-commerce in Europe van PostNord waarbij 11.000 consumenten uit twaalf landen werden ondervraagd.

plaatje PostNord1

Nederland relatief aan kop

Van de Europese e-commerce markten gaat Groot-Brittannië aan kop met een jaarlijkse omzet van 51,3 miljard euro, gevolgd door Duitsland met 44,2 miljard euro en Frankrijk met 26,9 miljard euro. Nederland volgt ‘slechts’ op de zevende plek met 7,4 miljard euro omzet door online sales.

Maar bekijken we de cijfers relatief, dan gaat ons land samen met de Nordics (Denemarken, Noorwegen en Zweden) aan kop met 88 procent van onze populatie die aan online shoppen doet. Groot-Brittannië (87 procent) en Duitsland (87 procent) volgen daarbij op minieme afstand. De relatieve hekkensluiter? Italië met slechts 54 procent.

plaatje PostNord2

In de bestedingen per online consument gaat opnieuw Groot-Brittannië aan kop: daar wordt jaarlijks gemiddeld 1.028 euro per shopper uitgegeven. In Nederland is dat gemiddeld 558 euro. Denemarken, Noorwegen en Zweden volgen ons op de voet met een gemiddelde van 549 euro. De Polen staan hierbij met 205 euro onderaan.

Nederlander wil korte levertijden

Verschillen de consumentenwensen per land nog onderling? Zeker! Zo stelt de Nederlander de hoogste eisen wat levertijd betreft. In ons land vindt 32 procent van de online consumenten een levertijd van slechts een tot twee dagen acceptabel.

De rest van de landen hangt meer naar drie tot vijf dagen. In Scandinavië vormen langere levertijden echter geen probleem. Daar is een kwart zelfs nog tevreden met zes dagen of meer.

plaatje PostNord3

Vaker over de grens shoppen

De komende jaren verwacht PostNord een toename in de online aankopen van over de grens. Zo steeg het aantal online Europeanen dat het afgelopen jaar over de grenzen shopte met maar liefst elf miljoen, oftewel 8 procent. De e-commerce markt wordt volwassener en consumenten raken gewend aan online shoppen. Of dat nu in eigen of een ander land is. Bovendien biedt het een breder aanbod.

Vooral de Nordics doen veel aan over de grens shoppen. Daar heeft zeven op de tien consumenten het al eens gedaan. En Nederland? Wij lopen hierin wat achter: in ons land deden ‘slechts’ 6,1 miljoen mensen een online aankoop over de grens.

Als wij over de grens kopen, welk land heeft dan onze voorkeur? Duitsland, zo blijkt uit het onderzoek. Gevolgd door Amerika en China. Groot-Brittannië komt opvallend genoeg niet op onze shortlist voor. Een duidelijke afwijking van de rest van alle Europese landen.

plaatje PostNord4

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

Het volledige onderzoek E-commerce in Europe van PostNord is hier te downloaden.

plaatje PostNord

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond