-

Onderzoek: Pinterest is ideale winkelhulpje

Pinterest groeit fors in Nederland. En met die groei nemen ook de e-commerce kansen toe. Meer en meer wordt het platform ingezet tijdens aankoopbeslissingen. Het favoriete device daarbij? Uiteraard de mobiel.

Zo noemt Ahalogy Pinterest in 2015 Pinterest Media Consumption Study zelfs een marketing game-changer. Van dagdromen over toekomstige vakanties tot het inrichten van een kinderkamer en een lastminute lekkere avondmaaltijd. Steeds meer vrouwen – en mannen – richten zich tot Pinterest voor inspiratie. En maar liefst 86 procent van de dagelijkse Pinterestgebruikers (en 67 procent van de actieve Pinners) zoekt een pin op tijdens het shoppen.

Wie pint er?
  • 67 procent is jonger dan 40 jaar (+27 procent sinds 2014)
  • 42 procent zijn early adopters (+10 procent)
  • 82 procent is vrouw (-5 procent, dus het aantal mannen neemt toe)
Pinnen in plaats van Googelen

Steeds vaker vervangen Pinners andere activiteiten door Pinterest. Zo zegt 63 procent van de ondervraagde Pinterestgebruikers magazines en catalogi te vervangen met het prikbordplatform. En 46 procent zoekt liever met Pinterest dan met zoekmachines, een toename van 26 procent in vergelijking met vorig jaar.

Onmisbaar voor marketeers

Voor marketeers is Pinterest een platform om niet te missen, aldus Ahalogy. 73 procent van de Pinners zegt weleens een product gekocht te hebben dat zij ontdekten via het platform. En dat aantal is zelfs bijna 50 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Maar bovendien zegt 47 procent (+26 procent) zich bewust te zijn van de promoted pins, maar dat niet opvallend of erg te vinden. De consumenten ervaren de reclame dus niet als zodanig. Maar doen vervolgens wel aankopen naar aanleiding van de promoted pins. Zo kocht 46 procent van de dagelijkse pinners wel eens kleding of fashion door promoted pins.

Ingrediënten opzoeken

Meer dan een derde van de Pinterestgebruikers zoekt een pin op tijdens het shoppen. Maar waarom eigenlijk? 52 procent zoekt ingrediënten op voor een recept. 48 procent is op zoek naar de supplies die nodig zijn voor een specifiek project. 45 procent doet inspiratie op tijdens het winkelen. 40 procent wil het item in persoon uitchecken. En 37 procent wil het product vergelijken met een vergelijkbaar product.

Niet verrassend zijn de populairste categorieën waar Pinners via een mobiel op zoeken in de winkel dan ook: voedingsproducten (57 procent), recepten (53 procent), arts & crafts-producten (50 procent), kleding en fashion (42 procent).

Meer cijfers:
  • eMarketer verwacht dat Pinterest dit jaar de 47,1 miljoen Amerikaanse gebruikers haalt.
  • Dat is een aandeel van 26,1 procent in alle sociale netwerken. En 18,1 procent van alle internetgebruikers.
  • In Nederland heeft Pinterest momenteel 1,6 miljoen gebruikers volgens Newcom Research & Consultancy. Een toename van maar liefst 101 procent.

Het volledige onderzoek 2015 Pinterest Media Consumption Study van Ahalogy is hier gratis aan te vragen.

plaatje ahalogy

Beeld: Your Design / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond